Provocare cu maşini electrice în Moldova: vom putea oare să traversăm ţara de la sud la nord într-o singură zi, fără fast-chargere?

25 Octombrie 2020, 14:47
Ilie Toma
Mâine, în zi de luni, echipa noastră porneşte într-un tur cu maşini electrice, pe durata următoarelor patru zile, iar marea provocare din acest tur va fi ca, în cea de-a treia zi, să încercăm a traversa întreaga Moldovă, de la sud la nord, cu automobile 100% electrice, fără a folosi prizele din Chişinău şi fără a face uz de fast chargere!
De ce facem asta? În primul rând pentru că în sfârşit, în Moldova, se poate vorbi de o infrastructură de prize electrice, răspândită prin întreaga ţară, nu doar în capitală. În total, în Moldova sunt peste 70 de prize pentru încărcarea automobilelor electrice, 30 dintre ele fiind parte a proiectului aflat în curs de implementare al celor de la PNUD Moldova.

Iar asta înseamnă că o călătorie prin Moldova cu un automobil electric ar trebui să fie mult mai lejeră, fără să calculezi fiecare kilometru al autonomiei, fără să fii nevoit să renunţi la atribute de confort pe vreme rece, precum climatizarea.
În acelaşi timp, ţinem cont şi de realitatea maşinilor electrice din ţară. Astăzi în Moldova avem peste 1,000 automobile cu propulsie pur electrică înmatriculate, dar foarte multe dintre ele sunt importate la mâna a doua şi e firesc să fie aşa, la început de cale. Aşa că multe din ele au autonomie mai modestă, iar de porturi fast charge nu prea dispun. Şi apoi, în Moldova există încă puţine prize fast charge — două la Kaufland în Chişinău, una la Zity Mall şi alta în Bălţi.
Tocmai de asta, în anul 2020 noi ne-am orientat în a avea în maraton maşini de calităţi mai reprezentative. Drept automobil nou — avem noua generaţie Renault ZOE, dar într-o versiune fără priză fast charge. Drept automobile la mâna a doua, avem două modele — un Hyundai Ioniq fără priză fast charge, de dinainte de facelift, şi un Renault ZOE de primă generaţie, ăsta fiind şi unul din cele mai populare modele electrice la mâna a doua din Moldova. Am limitat numărul automobilelor la 3, în context pandemic, ca să nu facem aglomeraţie.
Păi iată, cu aceste automobile electrice, foarte pământeşti şi apropiate ca şi parametri de ceea ce circulă în prezent în Moldova, vom şi încerca să traversăm Moldova de la sud la nord într-o singură zi! Am creat un traseu preliminar care ocoleşte Chişinăul, tocmai pentru a miza doar pentru prizele din afara capitalei. Traseul nostru are exact 500 km, şi are cel puţin 10-12 prize de-a lungul lui. Iar asta înseamnă că fiecare dintre cele 3 automobile va fi liber să încarce oriunde va avea nevoie, în funcţie de nivelul bateriei, fără a calcula fiecare kilometru.
Vom porni toţi în acelaşi punct. Vrem să pornim de la Giurgiuleşti, dacă totul merge conform planului. Şi de acolo ne vom mişca spre nord, ocolind Chişinăul, cu scopul de a ajunge la Briceni oricât de târziu seara, dar în aceeaşi zi, Briceni fiind cel mai nordic oraş în drum spre Ucraina. Am fi putut merge spre Năslavcea, cel mai nordic punct geografic al Moldovei, dar acolo nu merge nimeni ca să tranziteze mai departe, Briceniul fiind pe un traseu mult mai utilizat la nivel naţional şi internaţional.
Aşadar, vom porni toţi împreună, dar ne vom mişca separat în acea zi a provocării. Vom comunica la distanţă şi vom opri să alimentăm unde va fi nevoie pentru fiecare din maşini. Şi nu e neapărat nevoie să se meargă până la limita bateriei. Fiecare din şoferii celor 3 maşini îşi va alege strategia după cum va dori. Esenţial e să reuşească să ajungă la Briceni seara, iar dacă 500 km par nu foarte dificil de parcurs într-o singură zi, vom aminti că va trebui să însumăm şi timpul de încărcare a maşinilor electrice, iar neavând fast charge la dispoziţie, vor fi ceva ore în aşteptare. Ambele Renault ZOE sunt avantajate la viteza de încărcare la porturi Type 2 AC, putând trage până la 22 kW. ZOE de primă generaţie, însă, va avea nevoie să se încarce de mai multe ori. Teoretic, într-o oră şi un pic ZOE de primă generaţie îşi face plinul, iar cel nou are nevoie de vreo 2.5 ore, pentru că are o baterie mai mare, de 52 kWh, însă are şi autonomie mai mare, iar astfel va fi trebui să se alimenteze mai rar.
Hyundai Ioniq are o autonomie promisă ceva mai mare decât prima generaţie ZOE, de peste 200 km, însă viteza lui de încărcare a năucitor de mică, doar 6.6-7.0 kW. Iar asta înseamnă şi 4 ore pentru un plin complet. Sincer, de Hyundai Ioniq ne îndoim cel mai mult dacă va putea parcurge cei 500 km într-o singură zi, prin Moldova, cu tot cu încărcări, pentur că va avea nevoie cam de 2 încărcări, poate 3 incomplete.
Dar tocmai necunoscutul ăsta şi face toată provocarea interesantă. S-ar putea ca pentru o maşină să fie o misiune uşoară, pentru alta — imposibilă. S-ar putea să avem surprize la prize, rateuri. Nu ştim, pentru că nimeni n-a făcut-o vreodată în Moldova, pentru că şi infrastructura asta de prize e nouă. Şi tocmai de asta va fi interesant şi captivant, iar întreaga experienţă va fi publicată aproape în timp real prin intervenţii live şi reportaje video!

Urmăriţi-ne experienţa electrică şi fiţi parte din ea, cu comentarii, sugestii, interacţiuni directe! Mâine, 26 octombrie, pornim la drum chiar de dimineaţa şi relatările se vor ţine lanţ aici, pe PiataAuto.md, şi pe pagina noastră de Facebook. Planificăm să publicăm şi cifre, şi tutoriale şi sfaturi, şi răspunsuri la orice întrebări aţi avea, aşa că nu ezitaţi, scrie-ne mesaje, comentarii, spune-ne ce te interesează cel mai mult, ce ai vrea să afli!
0
2,396
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!