Secretele motocicletei de vis a tinerilor de odinioară: Jawa 350

22 Octombrie 2020, 20:16
Ilie Toma
O ştim cam cu toţii, cei care au copilărit cu cel puţin două decenii în urmă prin regiunile estice ale Europei. Era motocicleta de vis a unui tânăr înflăcărat. Cea mai rapidă, cea mai îndrăzneaţă la design dintre puţinele opţiuni de mărci „străine”, ce erau disponibile. Iar unii dintre noi poate chiar vor avea acum şi amintiri din tinereţea lor învolburată, când vor vedea acest articol.
Dar noi vrem să aruncăm azi o privire în secretele acestei motociclete, aşa cum era ea pe atunci. Pentru că foarte mulţi o ştiu, o recunosc, o doreau, şi aproape nimeni nu ştie nimic mai mult despre ea decât denumirea şi poate capacitatea cilindrică a motorului, sugerată de denumire. Haieţi, deci, să vedem ce secrete ascunde această motocicletă de vis a acelor ani!
În primul rând Jawa e o marcă cehă de motociclete, sau cehoslovacă dar ar fi să vorbim de anii de demult. Numele e o combinaţie a primelor litere din numele fondatorilor ei — Janececk şi Wanderer. Marca a fost creată în 1929, iar până în 1950 Jawa devenise unul din producătorii de top de motociclete din lume, exportând în mai aproape în toate ţările de pe mapamond.
Jawa 250, model din anul 1935

Din 1948, Jawa a fost naţionalizată, iar exporturile sale spre ţări „capitaliste” au fost rapid suprimate. În acelaşi timp, au explodat exporturile în ţările socialiste „prietene” din toată lumea, Jawa devenind instantaneu marca de motociclete acceptată şi dorită. Iar astfel, per total, volumul de producţie al celor de la Jawa n-a avut de suferit, ci dimpotrivă, a reuşit să revină un tempou de creştere moderată.
Epoca modernă a modelului de care vorbim azi a început cumva în a doua jumătate a anilor ’60, odată cu lansarea modelului Jawa 250 în anul 1968. Aceasta a fost gândită din start ca una care să atragă în primul rând tinerii mai rebeli, or, în acei ani chiar şi tinerii din ţările comuniste ascultau The Beatles şi Deep Purple şi erau în pas cu tendinţele culturale globale. Modelul avea un motor de 246 cm cubi, cu doi cilindri, şi putea produce până la 17 CP. Motocicleta venea echipată standard cu o şa pentru doi ocupanţi, iar suspensia spate avea amortizoare şi arcuri duble, numai bună de mers la întâlniri tinereşti.
Motocicleta a prins repede ca şi concept, iar cehii s-au gândit să mai creeze un model ceva mai puternic, cu linii mai moderne. Mai puţine forme ovale, mai multe rectangulare. Şi un motor ceva mai mare. Aşa a apărut prima Jawa 350 din epoca modernă, în 1969, botezată şi Jawa 350 Californian. Ce nume libertin pentru o motocicletă din blocul socialist! Şi, ca să înţelegeţi corect, au mai existat generaţii de Jawa 350 anterior, chiar şi cu ataş, dar ele erau într-un cu totul alt stil.
Noua motocicletă, însă, avea un design ce putea rivaliza chiar şi cu Moto Guzzi la vreme aia. De fapt, ea tocmai adoptase stilul de cafe racer în designul său! Iar motorul său în 2 timpi şi 2 cilindri, de 343 cm cubi, putea livra 18 CP la 5,000 rpm. Şi imaginează-ţi (sau aminteşte-ţi) cât de liber de simţeai conducând într-o ţară socialistă o motocicletă stilată cu nume american, turând-o la 5 mii de rotaţii per minut! Nu e de mirare că Jawa 350 a devenit o legendă printre tinerii din toate ţările în care se vindea! Şi asta şi datorită faptului că ea nu era excesiv de scumpă, la felul în care arăta şi mergea.
Producţia acestor motociclete a continuat de-a lungul deceniilor cu noi şi noi ispotaze, care păstrau esenţa acestui design deja legendar. Între timp, şi motorul era perfecţionat, aşa că el ajunsese să livreze ulterior 24 CP, iar în 1987 — chiar 27 CP!
Şi iată toate aceste ipostaze, inclusiv cea de 27 CP alergau inclusiv pe drumurile ţării noastre, majoritatea lor fiind de culoare roşie, uneori cu combinaţie de alb sau negru. O putea auzi de la o poştă, recunoscându-i sunetul motorului. Iar dacă o vedeai, ştiai sigur, era o Jawa. Şi, practic, nici nu mai avea rost să întrebi ce model era, pentru că 350, în toate ipostazele sale, domina prezenţa.
Puţini ştiu, dar producţia acestor motociclete nu s-a oprit odată cu destrămarea blocului estic. În 1994 şi 1995, de exemplu, au apărut mai multe ediţii noi — două din ele păstrând acelaşi design de cafe racer, iar altele experimentând niţel şi cu stiluri mai noi. Varianta Jawa 350 640 Tramp a fost cea mai longevivă, fiind produsă până în 2004! Însă doar pentru a face loc altor modele, mai puternice şi mai moderne, precum Jawa 650.
Între timp, anii 1990 şi 2000 au fost tumultoşi pentru Jawa. Compania a trebuit reorganizată în 1997. Anume această companie nouă a preluat mai departe avântul de a duce marca Jawa şi legendarele motociclete într-o nouă eră, extinzându-şi din nou prezenţa globală. Şi nu a durat mult până când cehii, deţinuţi acum de un conglomerat mare industrial, au înţeles că cea mai bună cale de a renaşte în gloria de altă dată ar fi să meargă pe calea succesului legendarelor modele 250 şi 350. Aşa că Jawa Moto există şi astăzi, iar gama sa cuprinde 3 motociclete — 300 CL, care e un continuator moral al modelului 250, şi 350 2T şi 350 OHC.
Jawa 350 2T din zilele noastre

Jawa 350 2T de astăzi e cea care elogiază cel mai mult formele cunoscute nouă ale versiunilor 350 vândute în estul Europei, fiind disponibilă în câteva versiuni de design — Retro, Military şi standard. Motorul de pe această motocicletă e foarte aproape ca şi construcţie şi concept de cel original, fiind tot în doi timpi, având tot 343 cm cubi şi livrând tot 23 CP şi 32 Nm, cuplat tot la o cutie cu 4 trepte. Preţul unei asemenea motociclete Jawa 350 2T în zilele noastre e de circa 4,800-5,000 euro, dar, din cauza normelor de emisii mai puţin moderne ale acestui motor, ea nu se vinde în UE.
Cea de-a doua motocicletă modernă, continuator a legendarei Jawa 350, e 350 OHC, ea având deja un motor în 4 timpi, car respectă standardul Euro 4. Construcţia în 4 timpi a motorului a fost dictată tocmai de restricţiile la emisii, pentru ca acest model să poată fi vândut în interiorul Uniunii Europene. La acest model e vorba de realiniere la un design mai modern, cu aceeaşi filosofie de bază, şi sunt disponibile versiuni precum Scrambler, Special şi standard. Puterea motorului e de 28 CP pentru toate versiunile, dar cuplul e niţel mai mic, de 30.6 Nm. Motocicleta asta modernă poate atinge o viteză maximă de 130 km/h şi e una din cele uşoare, cântărind între 160 şi 167 kg, în funcţie de versiune. Este şi prima Jawa dotată cu ABS, tot din cauza normelor legale. Dar e gândită în continuare pentru a fi mai accesibilă şi mai atrăgătoare în ochii tinerilor. O asemenea Jawa 350 OHC modernă costă azi cam 120-130 mii coroane cehe la ea acasă. Iar asta înseamnă sub 5,000 euro pentru o motocicletă nouă, o legendă renăscută! Iar în unele ţări, precum Rusia, sau în timpul unor promoţii, preţul poate ajunge chiar până la 4,000 euro!
Jawa 350 OHC, versiunea standard actuală
Jawa 350 OHC, versiunea Special actuală
Jawa 350 OHC, versiunea Scrambler actuală

Ei bine, Jawa se produce în continuare în Cehia. Iar din 2018, compania indiană Mahindra a obţinut o licenţă de a fabrica modele Jawa în India, pentru piaţa internă. Aşa că, teoretic, dacă îţi doreşti foarte mult să simţi din nou senzaţia tinereţii pe o Jawa, ai putea să cumperi fie o Jawa 350 2T cu motor clasic, fie una 350 OHC cu motor în 4 timpi, la un preţ extraordinar de decent. Nu prea sunt dealeri, prin regiunea noastră, dar ştii tu, când pasiunea e mare, nimic nu e imposibil! Însăşi faptul că Jawa mai există azi, şi că păstrează această tradiţie clasică e o minune!
2
22,771
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!