Şi Golful a ajuns maşină de colecţie? Un VW Golf GTI Mk1 din 1982, scos la vânzare în Germania cu un preţ exorbitant!

7 Octombrie 2020, 22:17
Ilie Toma
Dacă ai vreo maşină mai veche, dar în condiţie bună, azi ar trebui să măsori de şapte ori şi să tai odată înainte de a te decide s-o vinzi. Nu de alta, dar ceea ce azi pare o fi doar o maşină îmbătrânită de vreme, mâine poate prinde brusc o valoare de colecţie. Şi nu e de mirare, cu atâtea maşini noi tot mai tehnologizate, electrificate, asistate de se conduc aproape singure — cele vechi şi autentice prind tot mai mult în preţ, printre cunoscători. Un fel de renaştere a vinilului, dacă vrei.
E exact şi cazul acestui Volkswagen Golf GTI de primă generaţie, produs în 1982. Golf Mk1 s-a produs până în 1983, aşa că acest exemplar e printre ultimele produse, dar, la succesul imens al lui Golf, prima generaţie s-a produs în aproape 7 milioane de exemplare! Totuşi, dintre aceste milioane, mult mai puţine au fost GTI-uri, iar printre Golfurile GTI de primă generaţie mai există două categorii.
Primele, până în 1982, au fost mulţi ani dotate cu un motor de 1.6 litri, care livra 110 CP, iar din 1982, motorul şi-a mărit cilindreea la 1.8 litri, dezvoltând deja 112 CP. Întrucât Mk1 s-a produs doar până în 1983, au fost doar doi ani în care acest motor a fost livrat pe primul Golf GTI, iar asta îl face pe acest exemplar mai special, el fiind dotat anume cu acest propulsor de 1.8 litri, cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5 trepte.
Dar, totuşi, dincolo de faptul că e un GTI, care nu e nici el tocmai cel mai rar model din lume, maşina se poate lăuda doar cu o condiţie generală bună şi atât. Pentru că motorul acestui hot hatch a trecut printr-o reparaţie capitală în 2013, de exemplu, care a costat 6,000 euro. Şi nu orice colecţionar s-ar grăbi să cumpere o maşină de colecţie, care n-a fost în esenţă restaurată, dar care a avut motorul reparat capital.
Şi nici cifra de pe odometrul acestui Golf nu e chiar una care să stabilească recorduri de modestie. Maşina are 188,800 km parcurşi, ceea ce nu e mult pentru vârsta sa de 38 de ani, dar nici nu e tocmai o bijuterie conservată.
Deci, ce-o fi având acest Golf GTI Mk1 în plus, care să-i justifice preţul de 19,500 euro, deci aproape 20 de mii, la cei 38 de ani ai săi?
Ei bine, proprietarul său menţionează că a fost livrat iniţial în Germania şi a fost întotdeauna înmatriculat doar în Germania, fără vreun export pe undeva, iar actualul deţinător o are vreme de 17 ani. Se mai specifică şi faptul că maşina are renumitele jante Pirelli — nu anvelope, ci jante — ceea ce ne duce cu gândul că ar fi un exemplar din ediţia GTI Pirelli, care se livra doar în Germania în acei ani şi avea doar câteva chestiuţe speciale, printre care jantele menţionate şi o suspensie un pic mai rigidă şi mai sportivă.
Şi asta e tot. Acest Golf GTI mai are nimic cu care să se bată pompos în piept pentru a-şi motiva preţul.
Dar are naturaleţea aia de sunet analog în el, de maşină puritană, de hot hatch al anilor ’80, care avea mai puţini cai-putere, dar care te făcea să tresari de fiorul senzaţiilor de condus. Maşina asta e ca şi cum ai asculta azi Pink Floyd pe vinil, la un sistem audio pur analogic, şi ai simţi muzica aia din nou vie, fără biţi şi bitrate, fără procesoare şi streaming-uri. E mecanică pură. E analog pur. Şi tocmai de asta costă cei 19,900 euro, fără să-i pese dacă 99 de oameni vor da din mână a respingere şi abia cel cu numărul 100 va considera că înţelege cu ce are de-a face. Şi, de fapt, nu e cel mai scump GTI Mk1 din câte sunt scoase la vânzare pe piaţă, doar că cele de preţ comparabil sau mai mare au, în marea lor majoritate, parcursuri ceva mai mici. Totuşi, una e clar — Golfurile GTI Mk1 au ajus să crească în preţ ca un fenomen deja, care de aici încolo va fi tot mai accentuat.
Aşa că, dacă ai o maşină mai veche în garaj, într-o condiţie cât de cât bună, gândeşte-te bine înainte de a o vinde pe bani puţini. Studiază un pic care a fost istoria modelului, a motorizării, câte s-au produs, ce potenţial are în viitorul apropiat sau îndepărtat. Ai putea avea o bijuterie în devenire chiar în garajul tău, care de aici încolo va ajunge doar să crească în preţ!
0
8,077
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!