Studiu german: creştere record în 2020 a recall-urilor pentru maşinile noi. Mărcile japoneze ar fi cu cele mai mari probleme

10 Octombrie 2020, 16:48
Redacţia PiataAuto.md
Institutul german CAM (Centrer of Automotive Management), specializat în studii ale industriei auto, a efectuat un studiu al ratei de defecte la automobilele noi, ce duc la campanii de recall, luând drept referinţă una din cele mai mari şi mai stricte pieţe ale lumii, cea din SUA. Anume aici se impun cel mai des recall-uri de către autorităţi, ori de câte ori sunt descoperite defecte ce pot afecta câtuşi de puţin siguranţa. Însă recall-urile pot fi şi voluntare, fără a viza neapărat probleme de siguranţă, ci pur şi simplu dorinţa unui producător de a elimina un defect pe care l-a constatat la un model.
În fine, ultimii vreo 10 ani, de la criza din 2008-2009 încoace, cu toţii ştim că s-au bătut noi şi noi recorduri la amploarea campaniilor de rechemări în service. Însă chiar şi aşa, în anul 2018, de exemplu, rata de recall general pe piaţa SUA era de 159%, ceea ce înseamnă, că, în mediu, şansa unui exemplar de a nimeri măcar într-o campanie de recall era de peste 100%. Sau, cu alte cuvinte, dacă am fi luat oricare două maşini, una avea şanse să fie chemată o singură dată pentru înlăturarea nui defect, iar alta, de două ori. Asta era statistica pentru anul 2018.

Dar acel an 2018 acum pare un etalon, pe fundalul evoluţiei de mai departe. În 2019, rata generală de recall în SUA a fost deja de 219%, crescând brusc. Cei de la CAM au oferit şi mai multe date individuale pentru mărci, iar astfel iese că-n 2019 Subaru a fost marca, ce a avut cea mai mare rată de recall-uri în SUA, dar multe din ele au fost voluntare. Nu foarte departe s-au situat şi VW, Mercedes, Ford, BMW, Honda, Mazda, cu cifre relativ apropiate una faţă de alta. Printe cele mai mici rate de recall-uri în SUA, în 2019, le avea Mitsubishi, Tesla, Hyundai, aceşti producători fiind unicii cu o cotă mai mică de 100% de maşini afectate de rechemări în service.
Prima jumătate a anului 2020, însă, e cea care a răsturnat total balanţa în detrimentul mărcilor japoneze, acestea înregistrând un salt brusc la rata de defecte şi recall-uri. Toyota, marca, care adoră să se poziţioneze drept fiabilă, are cel mai mare salt în probleme şi recall-uri, de la 118% rată în 2019 la 555% rată de recall în prima jumătate a anului 2020! Deci, practic, fiecare Toyota a avut cam 5.5 defecte care au fost vizate de recall-uri, voluntare sau impuse!
Măcile japoneze continuă acest fenomen al saltului uriaş în probleme şi recall-uri. Nissan a sărit de la 117% la 488%, Mitsubishi — de la 23% la 231%, Honda — de la 272% la 467%. Singurii producători japonezi care şi-au îmbunătăţit performanţa la acest capitol sunt Subaru şi Mazda. Şi coreenii de la Hyundai-KIA au un trend similar, crescând de la 57% la 169%.

Institutul german atestă acest fenomen îngrijorător al mărcilor japoneze, dar îi atenţionează pe producătorii germani că nici aceştia nu trebuie să se complacă prea mult în rezultatele lor mai bune din 2020 pe piaţa SUA. Doar BMW şi-a deteriorat uşor performanţa, de la 286% la 304%, în timp ce restul mărcilor germane şi-au îmbunătăţit considerabil prestaţia — mărcile grupului VW şi-au redus rata de recall-uri de la 403% în 2019 la 82% în prima jumătate a lui 2020, Mercedes-Benz — şi-a redus această cifră de la 400% la 98%. Performanţe mai bune în 2020 au obţinut şi americanii de la General Motors şi Fiat Chrysler, dar şi Tesla şi Jaguar Land Rover, aceştia din urmă având în prezent o rată de doar 8% de recall.
Totuşi, pentru a fi obiectivi până la capăt, nu putem să nu menţionăm că studiul german pare a fi foarte selectiv şi publicat în Germania, vizând o piaţă specifică exterioară, cea a SUA. În acelaşi timp, în ultimii ani autorităţile americane au înăsprit şi criteriile după care pot solicita rechemări în service, iar mai mulţi producători au recurs benevol la acţiuni foarte ample, doar ca un gest de bunăvoinţă faţă de clienţii lor. Prin urmare, fenomentul recall-urilor poate fi o componentă în a vorbi despre calitatea automobilelor, dar cu siguranţă n-ar trebui să fie unicul criteriu, la fel de importante fiind adresările proprietarilor de automobile pe garanţie, în service-urile oficiale, cu defecţiuni reale, asemenea criterii fiind de obicei incluse în studii cu renume, precum JD Power. Prin urmare, noi zicem că acest sudiu german spontan e interesant, dar nu exhaustiv, şi ne duce cu gândul că ar putea fi şi o simplă intenţie a celor din Germania de a arăta un pic cu degetul spre alţi producători, din Japonia sau SUA, mai ales pe piaţa SUA, acolo unde germanii au de reparat nişte probleme de imagine. În acelaşi timp, nu putem exclude în totalitate nici faptul că şi la nivel statistic general, mărcile japoneze şi coreene ar putea avea de suferit la capitolul fiabilitate în ultimii ani, odată cu implementarea mai tardivă a unor tehnologii de trend în motorizările lor.

Aşadar, voi ce credeţi — care să fie motivul unor cifre atât de mari de recall-uri în general în lumea automobielor noi? Să fie autorităţile mai stricte în impunerea lor? Sau maşinile mai rele?Şi de ce credeţi că studiul german a relevat o situaţie care s-a deteriorat atât de brusc pentru mărcile japoneze sus menţionate? Au devenit ele cu mult mai rele sau institutul german face acuzări tendenţionase?
0
7,066
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!