Acest superb Lincoln Continental a stat 37 de ani într-un garaj din Texas şi acum e de vânzare în Europa

22 Noiembrie 2020, 10:05
Ilie Toma
Cândva, acest Lincoln Continental era cel mai scump automobil american în vânzare! La cei 5.85 metri ai săi, maşina pe care o vedem azi în imagine e şi mai specială de atât! De fapt, e într-atât de specială, încât probabil e cea mai de preţ bijuterie din generaţia sa!
În primul rând, ceea ce vedem aici e o ediţie specială a lui Lincoln Continental de generaţia a V-a, căreia îi spune Collector’s Series. Da, maşina asta a fost creată chiar de uzină cu gândul de a deveni obiect de colecţie şi asta pentru că în 1979, anul când a fost produsă ea, se încheia producţia lui Lincoln Continental Mark V, iar următoarea generaţie, deşi avea să fie în continuare uriaşă în dimensiuni, urma să aibă o abordare ceva mai raţională. Prin urmare, toţi erau conştienţi că odată cu sfârşitul producţiei lui Continental Mark V, avea să se încheie oarecum o eră a opulenţei americane clasice. Tocmai aşa a apărut Lincoln Continental Collector’s Series.
Fireşte, pe ediţia asta s-a pus tot ce se putea pune extra, peste opulenţa standard şi aşa generoasă a unui Lincoln Continental. De fapt, dacă un Continental normal pornea de la vreo 14 mii dolari SUA, iar cu vreo 16-18 mii dolari ţi-l puteai lua foarte generos echipat, atunci Collector’s Series costa de pe la 22,000 dolari SUA în sus, iar lista opţionalelor care mai puteau fi adăugate nu era foarte mare, pentru că nu prea mai existau lucruri posibile de adăugat. Azi 22 mii dolari poate părea relativ puţin, dar în anul 1979, cu valoarea şi puterea de cumpărare a dolarului de atunci, asta însemna un preţ absolut exorbitant, făcându-l pe acest Lincoln Continental cel mai scump automobil american în vânzare! Fiind în producţie un timp limitat, ediţia specială s-a produs doar în puţin peste 6,000 de exemplare, fiind disponibilă doar în 4 culori. Culoarea acestui exemplar e Midnight Blue.
Înainte de a vă spune mai multe din istoria facinantă a acestui exemplar, haideţi să aruncăm oi privire şi la curiozităţile acestui model american uriaş de 5.85 metri lungime. Maşina asta, dacă ar sta lângă S-Class-ul de azi, ar fi mai lungă. De fapt, acest Lincoln Continental e mai lung chiar şi decât Mercedes-Maybach S-Class, prezentat lumii acum câteva zile! Acel model are 5.47 metri lungime, faţă de 5.85 metri ai americanului!
Sub capota acestui american nu se putea afla nimic altceva decât un imens motor V8 pe benzină, care bolboroseşte agale în propria plăcere, nu? Ei bine, de fapt, modelul american putea avea două V8-uri, la alegere, unul de 6.6 litri şi altul de 7.5 litri, iar exemplarul despre care vorbim noi azi are sub capotă motorul de 6.6 litri. Deşi are o cilindree imensă, acesta dezvoltă doar 168 CP, cam cât dezvoltă în zilele noastre un motor de 1.4-1.6 litri turbo. Cuplul maxim al motorului de Lincoln era însă mai generos, datorită cilindeei sale imense, ajungând la 433 Nm!

Motorul era cuplat la o cutie automată cu 3 trepte, iar puterea era trimisă punţii spate, evident. Cu motorul său imens, modelul accelera de la 0 la 100 km/h în aproximativ 15 secunde.
Şi acum să revenim la povestea propriu-zisă a acestui exemplar. Maşina asta are doar 4,600 mile pe bord azi, fiind o adevărată capsulă a timpului, având pe ea încă totul aşa cum a fost instalat de uzină, inclusiv anvelopele originale cu care a fost echipată de uzina americană în luna februarie 1979. Şi asta nu din dorinţa proprietarului său american, din Texas, care a cumpărat-o iniţial în 1979, ci mai degrabă dintr-o întâmplare tristă.

În 1979 texanul şi-a cumpărat acest Lincoln cu toată inima, văzând în ea vârful perfecţiunii motorizate americane şi nu s-a zgârcit să-i bifeze şi opţionalele de deasupra. A primit-o în luna noiembrie 1979, însă texanul avea deja o vârstă de 84 de ani la momentul achiziţiei sale. A exploatat-o cu plăcere până în 1983, timp în care odometrul maşinii a adunat cele 4,600 mile, echivalentul a peste 7,400 km, iar în 1983 timpul a înlemnit în loc pentru acest Lincoln. Proprietarul său, în vârstă de 88 de ani deja, a decedat. Maşina a rămas să zacă în garaj fără vreo pregătire specială, având chiar şi ziarele acelei zile din 1983, în care fusese ultima dată condusă, în ea.
Au urmat 37 de ani de staţionare în garajul călduros din Texas. Ani în care maşina asta s-a acoperit de praf şi nimeni n-a avut grijă de ea în vreun mod miraculos. Era doar o maşină tratată ca o chestie rămasă acolo, care ar trebui vândută într-o zi. Iar în 2020 peste ea a dat un american înnebunit după marca Lincoln, stabilit în Marea Britanie. A urmat inspectarea vizuală a maşinii, ştersul la ochi şi ciupitul de obraz, pentru a se asigura că nu visează şi ceea ce vede în faţa lui e adevărat: o bijuterie de Lincoln Continental Collector’s Series cu doar 4,600 mile la bord, descoperită într-un garaj din Texas! Da, maşina era acoperită cu praf vâscos pe ea de atâta vreme, dar de după el se întrezărea valoarea adevărată a acestui diamant!

Au urmat luni în care a fost organizat transportul maşinii în Marea Britanie şi importul ei în această ţară. Omul a luat mostre din uleiul de motor, care se afla în interior şi l-a dus la un laborator, care i-a confirmat că acesta e încă perfect conservat în cei 37 de ani cât a stat în motor. Fireşte, a urmat o procedură atentă de împrospătare vizuală a maşinii, în care praful vâscos a fost atent îndepărtat de pe ea, fără lucrări intrusive.
Acelaşi lucru s-a întâmplat şi la interior, habitaclul de velur albastru fiind readus la prospeţime. Motorul a beneficiat de o mentenanţă completă, mai multe conducte de cauciuc fiind înlocuite cu altele noi. Au fost desfăcute minuţios şi frânele maşinii, pentru ca elementele de caucuc să fie înlocuite cu altele noi, acestea fiind de obicei vulnerabile la trecerea timpului. Dar starea frânelor s-a dovedit a fi uluiotor de bună şi proaspătă, certificând cumva şi faptul că maşina a avut parte de umiditatea potrivită în aceşti ani. Toate au fost înlocuite oricum, dar toate piese scoase au fost păstrate. Chiar şi uleiul de motor vechi, scurs, a fost păstrat, în caz că viitorul cumpărător va dori să-l ia. Tot procesul ăsta a fost documentat cu poze de până la / după.
Anvelopele originale, de uzină, n-au fost înlocuite, asta rămânând la discreţia viitorului proprietar dacă o vrea s-o facă. Maşina ar mai avea nevoie să-i fie rezolvate câteva mici zgârâieturi de caroserie, dar acestea vor fi făcute la o etapă ulterioară, cu acordul celui care o va cumpăra, dacă acesta va vrea. Suspensia a primit doar nişte mici bucşe noi, întrucât componentele originale sunt în stare perfectă — arcuri, amortizoare. Acestea au încă etichetele de la uzină pe ele.

Ce mai, e clar că maşina asta e în stare să-i facă pe fanii maşinilor americane să nu doarmă nopţile după ce o vor vedea. Proprietarul ei de azi din Marea Britanie, care a şi importat-o din SUA, e gata s-o vândă în orice ţară europeană, dar o asemenea maşină specială ar trebui oricum văzută pe viu, probabil, înainte de a fi cumpărată, zice el.
La cât de special e acest exemplar şi ce istorie a opulenţei americane de altă dată are în spate, am fi aşteptat un preţ absolut uriaş, bun de plătit numai de vreun magnat petrolier sau vreun şeic. Dar nu e chiar atât de fabuloasă cifra, fiind comparabilă cu cea a unor modele de colecţie mult mai pământeşti. Preţul e de 27 mii lire sterline, ceea ce ar fi puţin peste 30 mii euro.
0
8,565
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!