Cum funcţionează noul motor V6 TDI, dezvoltat de Audi, care răspunde normelor de poluare din viitor

16 Noiembrie 2020, 10:31
Denis Godorozea
Normele de poluare tot mai severe impuse de autorităţile Uniunii Europene au determinat constructorii auto să-şi revizuiască gamele de motorizări, dar şi să renunţe la numeroase motoare. Primele pe listă au venit unităţile performante, faimoasele V12, V8, care de ani buni au scris istoria industriei auto mondiale, însă chiar şi cele mai tradiţionale propulsoare pe motorină, cu 4-6 cilindri au ajuns în lista neagră. Astfel, constructori precum Toyota au renunţat complet la dezvoltarea noilor motoare diesel, or cheltuielile de modernizare ar fi prea mari. Dar mai există încă un ostaş, pe acest câmp de luptă, determinat să-şi ducă misiunea la capăt.
De regulă motoarele diesel produc o cantitate mai mică de dioxid de carbon în raport cu motoarele pe benzină. Dar lucrurile devin diametral opuse atunci când vorbim despre cantitatea de oxizi de azot (NOx) produsă de acest tip de propulsor. Oxizii de azot sunt rezultatul procesului de combustie de la interiorul motorului, deci vin din aerul consumat de unitatea de propulsie. Respectiv, având nevoie de mai mult aer pentru o funcţionare normală, motoarele diesel produc şi o cantitate simţitor mai mare de NOx.
Aparent inofensive pentru mediul înconjurător şi schimbările climaterice, aceste emisii sunt extrem de nocive pentru faună, pentru oameni, fiind cancerigene. Odată cu cercetările în acest sens şi stabilirea efectelor pe care le pot avea noxele asupra organismului uman, în ultimii ani autorităţile din diverse state şi în special UE au impus limite draconice de emisii de NOx pentru motoarele diesel. Dacă standardul Euro 3 introdus pentru prima dată la începutul anilor 2000 prevedea o limită de 500 mg/km de oxizi de azot, atunci norma Euro 6 a redus această limită de aproape 6 ori, până la 80 mg/km, şi cu 56% în raport cu standardul Euro 5. Aşa au apărut tot soiul de sisteme de purificare, precum şi injecţia AdBlue, dar se pare că nici ele nu mai sunt capabile să facă faţă noilor limite legale.
O soluţie pentru a menţine în continuare motoarele diesel în ofertă a fost identificată de maeştrii germani. Vorbim aici de concernul Volkswagen şi anume despre Audi, constructorul care are sarcina să dezvolte unităţi de propulsie diesel cu o capacitate cilindrică mai mare, care să fie utilizabile la nivel de grup şi să corespundă normelor de poluare actuale. Dar inginerii din Ingolstadt nu doar au reuşit să soluţioneze problema pe termen scurt, ci să dezvolte un sistem capabil să răspundă chiar şi normelor de poluare care abia urmează să fie impuse în următorii ani! Mai mult de atât, germanii susţin că noul lor motor va face faţă inclusiv testelor RDE (Real Driving Emisions), o modalitate de testare în condiţii reale.
Primul model ce a adoptat noua soluţie de purificare a fost crossover-ul de performanţă Audi SQ5 facelift, proaspăt prezentat la sfârşitul săptămânii trecute. Se pare că această configuraţie de V6 de 3.0 litri este cea mai potrivită pentru o navă amiral în gama de motorizări, or un asemenea motor se poate regăsi şi sub capota unui model de performanţă, precum e şi SQ5, dar în acelaşi timp să răspundă provocărilor ecologiştilor. Pentru a-l face competitiv, germanii au introdus diverse modificări la nivel de admisie şi evacuare. Comparativ cu varianta precedentă, acest TDI a fost echipat cu un interculer apă/aer indirect integrat în V-ul unităţii de propulsie. Comparativ cu configuraţia precedentă aer/aer, noul intercooler este capabil să încălzească aerul din sistemul de admisie pentru o combustie optimă, chiar şi la o pornire la temperaturi joase — sistemul de purificare a gazelor de evacuare devine mai receptiv şi eficient din primele clipe când motorul a fost pornit, inclusiv la rece.
Pe lângă aceasta, sistemul de evacuare a fost înzestrat cu tehnologia twin-dosing, ce prevede funcţionarea concomitentă a două convertoare catalitice SCR. Respectiv, un convertor este instalat imediat după galerie în sistemul de evacuare, iar cel de-al doilea se regăseşte în continuarea tobei de evacuare, sub podeaua maşinii. Soluţia permite funcţionarea atât concomitentă, cât şi pe etape, la diverse temperaturi ale gazelor de eşapament, în diverse regimuri de exploatare. Fireşte, ambele convertoare sunt echipate cu injectoare AdBlue, astfel încât emisiile sunt supuse purificării duble.
Graţie noii tehnologii, inginerii Audi au reuşit să obţină neutralizarea a 90% din oxizii de azot produşi în procesul de combustie. Respectiv, emisiile de CO2 în cazul motorizării instalate sub capota Audi SQ5 sunt de 185 g/km, deci mult sub limitele impuse de norma Euro 6. În aceste condiţii, tehnologia va asigura prezenţa unităţilor turbodiesel în portofoliile constructorilor din cadrul Volkswagen Group, unde SQ5 este abia primul model cu acest motor. Mai multe premiere urmează anul viitor.
0
2,893
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!