Cum să parcurgi în Moldova 1100 km cu 350 lei? Vă spunem din experienţa Moldova Electro Maraton 2020

14 Noiembrie 2020, 17:16
Ilie Toma
V-am promis relatări cu cifre din Moldova Electro Maraton, pe lângă reportajele video deja publicate în zilele maratonulu şi imediat după acestea. Ei bine, cea mai frecventă întrebare pe care o auzim de la cei interesaţi de maşini electrice este cât consumă acestea, cum se traduce asta în bani şi cum trebuie calculat totul?
În Moldova mai există unele staţii electrice gratuite, dar, aşa cum spuneam şi un an în urmă, gratuitatea e o excepţie temporară, şi n-ar trebui să vă cumpăraţio maşină electrică mizând că va fi gratis întotdeauna. Există printre comunitatea celor pasionaţi de maşini electrice câţiva oameni legendă, care vânează staţiile gratuite şi stau cu orele în aşteptare pe acolo, ca să ocupe staţia şi să economisească. Dar asta e un soi de fanatism pe care nu-l recomandăm, pentru că trăim într-o lume civilizată în care timpul costă mai mult decât cei câţiva lei economisiţi în lungile aşteptări la o staţie gratuită. Aşadar, în calculele noastre noi am luat la bază preţul curent al staţiilor EV Point din Moldova, cele instalate în cadrul proiectului PNUD Moldova, pe care le-am utilizat noi în cadrul maratonul. Acest preţ este de 2.27 lei per kWh consumat.
Cum se calculează şi se exprimă consumul la o maşină electrică? Simplu — dacă la una cu combustibil fosil lichid îl exprimăm în litri/100 km, la maşini electrice îl exprimăm în kWh/100 km. Doar că cifrele sunt un pic altele. Maşinile mai compacte şi mai eficiente consumă de obicei între 11 şi 17 kWh/100 km, iar cele mai mari şi mai performante ajung la consumuri de 22-28 kWh/100 km.
Având această cifră de consum realist în cap, ce facem de obicei la o maşină cu combustibil fosil? Ne gândim de câţi litri e rezervorul nostru, ca să ştim ce autonomie are. Dacă maşina consumă 9.0 litri la sută, iar noi avem un rezervor total de 45 litri, atunci autonomia va fi dedusă volumul rezervorului, împărţită la consum, adică 45:9=5 sute de km. Şi cu toţii ştim că există un soi de rezervă, care se aprinde pe la vreo 80 km rămaşi. Iar dacă ajungi la zero, mai mergi un pic, nu foarte mult, după care gata. Aşa se întâmplă la o maşină pe benzină sau diesel.
În mod similar e şi la maşinile electrice, ca logică. Există o capacitate netă şi brută a bateriei. Capacitatea brută ar fi cea totală, inclusiv cea pe care maşina nu-ţi va permite s-o epuizezi. Un fel de dincolo de 0 km autonomie rămasă. Cea netă e cea pe care o poţ utiliza, dar, fireşte, ar fi logic să nu mergi chiar până ajungi la 0 absolut, pentru că şi la o maşină electrică la câţiva zeci de km rămaşi ca autonomie vei fi avertizat de un soi de rezervă. Iar autonomia reală o poţi uşor calcula din capacitatea netă a bateriei, adică cea utilizabilă, raportată la consumul real. Deci, dacă ai baterie de 50 kWh net, iar tu un un consum mediu de 13.5 kWh/100 km, vei avea o autonomie reală de 50:13.5=3.7 sute de km, adică 370 km.
Cum calculezi costul per kilometru la maşini electrice? În cazul nostru e şi mai simplu. Înmulteşte acel consum real la 2.27 lei per km şi împarte la o sută de kilometri. Deci, la un consum realist de 15 kWh/100 km calculele ar fi de 15.0 kWh/100 km x 2.27 lei/kWh : 100 km = 0.34 lei/km. Simplu! Şi practic orice calcul pentru un electromobil dă asemenea cifre ademenitoare, când compari cu cât cheltui azi la pompa de benzină sau diesel cu maşini de talie similară.
Cât au consumat cele 3 electromobile din Moldova Electro Maraton 2020?

Renault ZOE de primă generaţie, cu baterie de 22 kWh, se lăuda că pentru o distanţă totală de 1,097 km parcurşi a consumat 163 kWh. Asta înseamnă un consum real calculat de 14.9 kWh/100 km. În bani, asta înseamnă 370.01 lei plătiţi pentru a parcurge 1,097 km prin Moldova. Şi, vă reamintim, la aceste maşini electrice de generaţii anterioare consumul în mediul urban e mai mic decât cel exraurban de obicei, deci, în oraş, s-ar putea obţine costuri şi mai mici. În cazul acestui Renault ZOE de primă generaţie, un calcul per km ar însemna 0.34 lei/km.
Noua generaţie Renault ZOE a fost şi mai eficientă, însă. Până în ultima zi, pe parcursul a trei zile ea a înregistrat o medie de 13.2-13.5 kWh/100 km. Apoi, în ultima zi eu am apăsat-o foarte intens şi i-am crescut consumul la 14.0 kWh/100 km. Acest ZOE a parcus 1,101.07 km, şi a consumat 153.7 kWh. În bani, asta înseamnă 348.90 lei. Deci, în cazul noului Renault ZOE preţul per kilometru a fost de 0.32 lei/km! Iar dacă am lua în considerare cele 3 zile dinaintea ritmului de goană al ultimei, cu un consum mediu de 13.4-13.5 kWh/100 km, atunci costul per kilometru ar fi de 0.30-0.31 lei/km. Dar, în cazul maratonului nostru, chiar luând în considerare ritmul intens de condus la viteză mare, am parcurs, practic, 1,100 km cu aproape 350 lei!
Hyundai Ioniq electric a avut un consum apropiat de ZOE de primă generaţie, dar totuşi un pic mai mare decât el. — 15.2 kWh/100 km. Dar, maşina e şi ceva mai mare, deci cumva e explicabil consumul, iar cifra e oricum decentă. Tradus în bani, asta înseamnă 0.35 lei/km.
Faptul curios e că diferenţa între 1.0 kWh/100 km mai mult sau mai puţin în consum la o maşină electrică se traduce în doar 2.27 bani mai mult sau mai puţin în costuri per kilometru. Chiar dacă îţi iei o maşină mai performantă şi mai rapidă şi vei avea un consum mediu de 19.0 kWh/100 km, de exemplu, asta va însemna 0,43 lei/km, iar la cele mai performante şi rapide modele electrice, cu peste 400 CP la activ, consum real ajunge la 24-28 kWh/100 km, ceea ce înseamnă 0.55-0.64 lei/100 km.
Următoarea relatare pe care mai vrem să o facem este cea în care să-ţi explicăm mai în detaliu cum să foloseşti staţiile electrice curente, atât ocazional, cât şi ca proprietar permanent de automobil electric. Până atunci, te îndemnăm să ne spui ce crezi despre acestei cifre de consum, despre costurile pe care le generează un automobil electric în Moldova în prezent şi mai ales, dacă iei în considerare un electromobil în viitorul apriopiat. Iar dacă te numeri cumva deja printre cei care au făcut acest pas şi au o maşină electrică, te îndemnăm cu mare drag să ne împărtăşeşti experienţa ta în comentarii!
0
4,772
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!