Monstrul carierelor, creat într-un singur exemplar: BELAZ 75501

2 Noiembrie 2020, 19:42
Ilie Toma
Producătorul belarus BELAZ e astăzi cunoscut pentru mastodonţii uriaşi, pe care-i face şi care sunt antrenaţi în cele mai grele munci pe mapamond. Dar totul a început de la acest monstru, creat într-un singur exemplar, care vine cu o poveste ciudată.
Aşa se întâmplase că până şi în anii ’80 ai secolului trecut URSS cumpăra tehnica uriaşă pentru munca de cariere de la producători din afară, precum Caterpillar sau Komatsu. Pe la mijlocul acelui deceniu, mai marii ţării au decis că această stare de lucruri trebuia schimbată şi i-au delegat pe cei de la BELAZ să dezvolte cel mai mare camion de cariere din lume. Uzina din Belarus avea deja o experienţă uriaşă în producţia a tot soiul de tehnică specială, de dimensiuni şi capacităţi mai mici.

Aşadar, inginerii au avut de înfruntat provocări uriaşe, atunci când au conceput acest monstru. Au analizat mai multe variante, de opta pentru 3 axe sau 2, pentru o punte viratoare sau ambele. O piedică mare a fost că nu existau anvelope produse în URSS, care să reziste unor sarcini atât de mari, cea mai mare dintre ele putând rezista doar 55 tone.
În final s-a venit cu o construcţie extrem de ingenioasă în anul 1990. Camionul uriaş avea să fie format din două segmente, unite pe centru într-un mecanism virator, iar astfel se va asigura manevrabilitatea superioară în spaţii mai mici, avea să aibă două punţi, dar pe fiecare din ele câte opt roţi, duble. La proiectarea unor componente, cei de la BELAZ au fost asistaţi de inginerii Komatsu. Toate roţile au devenit motrice, într-un soi de tracţiune integrală pe toate 8 roţi. Noul camion putea încărca la bord o sarcină utilă de 280,000 kg, adică 280 tone de încărcătură în bena sa! Bena, apropo, avea o adâncitură pe centru, pentru a coborî centrul de greutate şi a stabiliza camionul încărcat. La greutatea de 280 tone a încărcăturii se mai adăugau cele 200 tone ale camionului propriu-zis, iar astfel monstrul ajungea să cântărească 480 tone!
Pentru o asemenea greutate, era nevoie de un motor de putere uriaşă. Pentru el, cei de la BELAZ au apelat la uzina din Kolomna, una din cele mai vechi din estul Europei, specializată în producţia de motoare uriaşe, generatoare şi locomotive. Aşa că, în rezultat, BELAZ 75501 a fost echipat cu un motor turbodiesel V12, care livra 3,150 CP la 1,000 rpm! Da, trei mii o sută cincizeci de cai-putere!

Şi mai impresionantă e capacitatea cilindrică a motorului de pe BELAZ! Nu, nu e de vreo 7.0, sau de vreo 12-13 litri, ca la camioane. E de 165.6 litri! Şi motorul era poziţionat transversal, în faţa punţii anterioare, iar pentru accesul la el nu există vreo capotă, ci două uşi. Da, totuşi, la acest BELAZ se operează la altă scară!
Doar că toată această putere imensă a motorului nu ajungea direct la roţi, prin vreun sistem complex de tracţiune integrală. Inginerii au optat pentru electromotoare integrate în fiecare roată, care foloseau energia electrică produsă de uriaşul motor diesel. Deci, practic propulsia se realiza electric, doar că electicitatea nu era stocată în vreo baterie, ci produsă direct de uriaşul generator diesel.

Cabina monstrului a fost proiectată împreună cu cei de al Komatsu, iar astfel a fost asigurată o izolare fonică bună, cu un zgomot decent la interior de până la 81 db. Aici era şi un sistem de aer condiţionat şi chiar sistem audio la dorinţă. Mai mult ca atât, tot cu ajutorul japonezilor, a fost creat un sistem de camere video, cu afişaj pe display-urile din cabină, pentru ca operatorul să se poată orienta în manevrarea acestui monstru.
În 1991, primul exemplar BELAZ 75501 a fost trimis la o carieră de nestemate să efectueze un soi de muncă de test, de validare. Şi a fost validat şi aprobat pentru producţia de serie. Doar că, destrămarea URSS, schimbările birocratice rezultate, au făcut ca acest model să nu mai fie produs niciodată, ci să rămână aşa, într-un singur exemplar. A muncit mai mulţi ani acolo, până când s-a stricat ceva şi n-a mai fost rentabilă reparaţia lui. A stat sub cerul liber să ruginească, până când a fost dat la fier vechi.
Desigur, BELAZ a produs ulterior monştri de capacităţi similare, aşa că 75501 n-a fost un proiect în zadar. Astăzi, BELAZ are chiar vehicule mai mari şi mai capabile, dar despre ele, în alte relatări.
0
12,928
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!