Noua vedetă a vânzărilor la mâna a doua în Moldova: Volvo V60 Plug-in Hybrid. Tot ce trebuie să ştii despre ea

18 Noiembrie 2020, 20:33
Denis Godorozea
Se pare că automobilele electrificate devin tot mai populare în ţara noastră — în ultimii ani asistăm la o popularitate în creştere atât a vehiculelor noi cu sisteme de propulsie hibridă, pe când pe piaţa vehiculelor rulate creşterea este şi mai semnificativă, iar concomitent cu cererea, tot mai mare şi mai diversă este oferta în segment. Una dintre vedetele pieţei automobilelor hibride rulate în ţara noastră este Volvo V60 Plug-In Hybrid, un model suedez ce a răsărit în Moldova anume după sfârşitul carierei sale, în generaţie precedentă, fiind importat masiv în ultimii ani. Astfel, noi ne propunem să descoasem astăzi toate picanteriile tehnice, or hybrid-ul suedez este cu totul diferit de ceea cu ce ne-am obişnuit la modelele japoneze.
Scurt istoric

Volvo V60 a apărut în gama suedezilor pentru prima dată în 2010, pe baza celei de-a doua generaţie S60. Break-ul s-a menţinut pe linia de asamblare timp de 8 ani, deci un pic mai mult decât ne-am obişnuit cu modelele altor constructori, iar acest lucru se datorează perioadei de tranziţie în care Volvo a ajuns sub aripa celor de la Geely. Atunci Volvo a obţinut surse financiare enorme pentru modernizarea gamei de modele, dar acestea au fost direcţionate în împrospătarea gamei de SUV-uri, care asigură şi cea mai mare parte a vânzărilor Volvo. Dar nici modele precum V60 nu au fost neglijate, ci modernizate în timp. În anii de carieră, break-ul a beneficiat de un facelift de mijloc de carieră, dar şi multiple actualizări tehnice, printre care lansarea unei versiuni de tip plug-in hybrid.
Design şi echipamente

În materie de design Volvo V60 în motorizarea D6 PHEV (acesta este indicele versiunii hibride analizate de noi astăzi) nu se distinge prea mult de celelalte motorizări disponibile pe prima generaţie a break-ului. Respectiv, maşina electrificată poate fi distinsă în trafic doar prin micile detalii, precum capacul prizei electrice, integrat în aripa faţă din stânga, inscripţiile specifice şi jantele originale aerodinamice, care să contribuie la eficienţa motorizării electrificate.

Totodată, versiunea respectivă a avut la bază nivele de echipare de top, având elemente de decor exterioare specifice celei mai dotate versiuni Summum, iar după actualizarea de mijloc de carieră break-ul putea fi achiziţionat cu pachetul de modificări exterioare R-Design, ce include bare de protecţie mai agresive, decor specific exterior şi chiar şi un difuzor integrat în bara de protecţie spate, ce include şi două terminaţii duble pentru sistemul de evacuare.
Acelaşi lucru este valabil şi pentru interiorul maşinii, unde motorizarea respectivă surprinde cu dotări precum instrumentarul de bord digital, sistem multimedia de top, tapiserie din piele şi echipamente de confort, precum încălzire electrică pentru scaune, volan, sistem audio performant şi, dacă tot vorbim de un Volvo, cele mai avansate sisteme de siguranţă activă disponibile în acei ani, precum asistentul de frânare automatizată de urgenţă şi de menţinere a benzii de circulaţie.

Fiind un plug-in hybrid orientat spre eficienţă, V60 D6 avea un turbodiesel puternic sub capotă şi oferea câteva regimuri de rulare, precum Hybrid, Elegance, Eco şi Performance. În cazul versiunii R-Design, cel din spatele volanului mai poate alege dintre câteva regimuri de funcţionare a suspensiei adaptive.
Componenţă tehnică

Volvo V60 PHEV a fost printre primele încercări ale suedezilor de a se lansa pe piaţa vehiculelor electrificate. De altfel, arhitectura concepută atunci de Volvo a fost moştenită în mare parte şi de modelele actuale ale mărcii, dar care, fireşte, au avansat mult de atunci. Comparativ cu hibridele Toyota, de exemplu, Volvo V60 D6 a fost disponibil doar în versiune cu 4 roţi motrice AWD, iar acest fapt sugerează şi diferenţele distinctive dintre cele două filosofii de hibridizare.

Aşadar, dacă la modelele Toyota din acei ani sistemul hibrid funcţiona pe bază de motoare pe benzină acompaniate de motoare electrice, ce transmit în comun cuplul pe o singură punte prin intermediul cutiei cu variaţie continuă, atunci în cazul Volvo sistemul hibrid are două motoare care funcţionează separat şi nu sunt conectate în vreun mod mecanic.
Deci, motorizarea D6 are la bază, de fapt, versiunea D5 cu turbodiesel sub capotă, ce funcţionează în tandem cu o cutie automată clasică care, la rândul ei, transmite cuplul doar pe puntea faţă. Motorul diesel de 2.4 litri dezvoltă un maxim de 215 CP şi 440 Nm. Astfel, roţile punţii spate sunt acţionate doar de un motor electric şi nu sunt conectate la vreo transmisie clasică. Unitatea electrică dezvoltă în regim de performanţă până la 68 CP şi 200 Nm, dar într-un regim de rulare standard sau 100% electric va oferi cel mult 27 CP. Putere suficientă, zic suedezii, pentru a rula doar electric cu viteze de până la 120 km/h, până la epuizarea rezervelor de energie, fireşte. Motorul electric este alimentat de la o baterie de 11.2 kWh, care poate asigura, teoretic, o autonomie de până la 50 km.
Performanţe şi eficienţă

În funcţie de regimul de rulare selectat, Volvo V60 D6 poate pune în funcţiune concomitent ambele motoare în cadrul tracţiunii integrale. În acest caz suedezii promit un consum mediu în regim mixt de doar 1.8 litri de motorină, dar trebuie să menţionăm aici că acesta a fost calculat conform standardelor vechi, deobicei depărtate de realitate, iar eficienţa maximă poate fi obţinută doar atunci când bateria este încărcată la maxim la începutul călătoriei, deci, de la o priză electrică. Rezervele de energie pot fi suplinite fie de la o priză casnică, fie de la un post de încărcare rapidă de la prizele urbane.
În ipostaza hibridă Volvo V60 D6 este una dintre cele mai rapide din ceea ce oferea Volvo în acei ani pentru S60/V60. Repriza 0-100 km/h are loc în doar 6.1 secunde, în regimul Power inclus, fireşte. Astfel, break-ul este doar cu 0.1 secunde mai lent decât varianta de top pe benzină T6, iar asta chiar dacă versiunea electrificată este mai grea cu 250 kg în raport cu celelalte motorizări clasice!
Practicism şi exploatare zilnică

În mare parte, Volvo V60 D6 în versiunea sa hibridă rămâne a fi un break de familie ce pune accentul pe confortul celor de la bord şi practicism. Dar schimbările tehnice au rezultat, totuşi, în anumite limitări, care se fac simţite chiar şi la prima exploatare.

Aici ne referim, în special, la volumul oferit în portbagaj. De altfel, Volvo V60 nu a impus recorduri de volum în compartimentul posterior în segmentul său de piaţă, iar instalarea bateriei în podeaua portbagajului a rezultat într-un volum comparabil cu caroseria hatchback — doar 305 litri, comparativ cu cei 430 litri pe care-i oferă alte versiuni Volvo V60 din acei ani. În schimb, poate fi rabatată bancheta din spate şi astfel se obţine un volum de 1,126 litri.
Nici inscripţia "AWD" ataşată pe hayon nu ar trebui să inspire prea multă încredere şi spirit de aventură pe offroad. Cum am menţionat mai sus, puntea posterioară nu este conectată fizic la cutia de viteze, nu este prezent vreun diferenţial clasic Haldex, utilizat în acei ani de Volvo pe versiunile AWD echipate doar cu motoare termice. Tot aici mai punem că garda la sol a acestui V60 PHEV este de doar 135 mm. O asemenea configuraţie a versiunii hibride a fost dictată, cel mai probabil, de graba suedezilor de a lansa motorizarea electrificată în tandem cu dorinţa de a reduce cheltuielile de dezvoltare utilizând soluţii şi tehnologii existente.
Cum am menţionat la începutul articolului, oferta pentru break-uri rulate Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid de generaţie precedentă este extrem de numeroasă în Moldova la ora actuală. În vânzare sunt plasate nu mai puţin de 45 automobile, în diverse versiuni şi ani de producţie. Respectiv, aceasta este cea mai răspândită versiune din seria 60 de generaţie precedentă a celor de la Volvo pe piaţa automobilelor rulate din Moldova.
Dar, majoritatea unităţilor expuse în vânzare au un parcurs de peste 150,000 kilometri, ceea ce înseamnă că bateriile sistemului hibrid nu beneficiază de garanţie — în anii de producţie suedezii ofereau o garanţie de până la 5 ani sau 100,000 km parcurşi pentru acest model. Preţurile pornesc de la aproximativ 12,500 euro pentru versiunea de până la facelift, deci automobile produse până în 2014, pe când varianta actualizată costă de la circa 13,500-14,000 euro şi mai sus, în funcţie de anul de producţie şi parcurs.
0
11,018
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!