Offroader-ul elveţian de lux, dat uitării: Monteverdi Safari

24 Noiembrie 2020, 21:24
Ilie Toma
Da, Elveţia a produs cândva automobile, având o uzină în cantonul Basel, fondată de unul din cei mai ambiţioşi industriaşi automobilişti ai săi — Peter Mondeverdi. Despre el, despre marca Monteverdi, dar şi despre muscle-car-ul Monteverdi High Speed 375 L, v-am relatat într-un alt articol anterior. Azi vom vorbi despre cel mai curios offroader de lux creat de Monteverdi, pe care mulţi îl consideră adevăratul deschizător de drumuri în lumea SUV-urilor luxoase precum Bentley Bentayga, Rolls-Royce Cullinan, Mercedes-Maybach GLS sau Range Rover LWB de azi. Să vedem, deci, ce a fost atât de curios în acest SUV elveţian!
În primul rând, ideea acestui offroader s-a născut după ce devenise clar că vânzările modelului sport 375 High Speed nu prea aveau şanse de a creşte vertiginos, în ciuda faptului că maşina era una ce trezea interes şi discuţii intense. Peter Monteverdi s-a gândit atunci că ar putea explora ideea de a crea un offroader de lux desăvârşit, care să fie oarecum pioner în segmentul său. Bine, Range Rover exista deja în producţie, dar primele ipostaze nu ţinteau a fi cu adevărat de lux. Peter Monteverdi, însă, ţintea spre clienţii cu foarte mulţi bani din Elveţia, din toată Europa şi din Orientul Mijlociu.
Ca şi în cazul lui High Speed 375, el a recurs la un sustrat tehnic american, fără a se complica să conceapă singur platforme, suspensii, motoare. Pentru Monteverdi Safari a preluat platforma tehnică de la un alt model puţin cunoscut, care voia să concureze cu Jeep în SUA. Îi spunea International Harvester Scout şi era produs în statul american Indiana.
International Harvester Scout, donatorul tehnic pentru Monteverdi

Modelul original american avea însă un design destul de necioplit pentru elita elveţiană şi europeană, aşa că cei de la Monteverdi au preluat doar cadrul dur şi suspensia cu tracţiunea integrală.
Italienii de la Fissore, care se ocupau deja de modelul High Speed, au fost însărcinaţi să creeze un design bine proporţionat pentru noul Safari, iar caroseria aveau s-o producă ei. Şi cum simţul estetic italian arareori dezamăgeşte, rezultatul final pentru Monteverdi Safari a fost unul foarte atrăgător ochiului. O caroserie de SUV, cu două portiere laterale şi un hayon spate, forme proeminente, uşor rectangulare, spaţii vitrate mari — exact ce trebuia pentru a emana luxul în combinaţie cu offroad-ul. Design-ul a fost întâmpinat bine din prima clipă.
La capitolul motoare, Peter Monteverdi a mers de asemenea pe reţeta americană, deja probată de el pe exemplul muscle-car-ului. A optat în mare parte pentru motoare imense, venite de la grupul Chrysler. Două din cele trei motorizări disponibile veneau de la Chrysler, mai exact, şi toate trei erau V8-uri!
Cel mai mic propsulsor era unul de 5.2 litri, care putea livra doar 154 CP, dar avea un cuplu de 346 Nm. El venea de la Chrysler.

Următorul în ierarhie era un motor venit de la donatorul şasiului pentru Monteverdi Safari — International Harvester Scout — fiind un V8 de 5.7 litri de 167 CP, cu doar 13 CP mai puternic decât propulsorul entry-level.
Iar cea mai opulentă motorizare venea tot de la Chrysler şi era de-a dreptul astronomică după standardele zilelor noastre, făcând uz de un V8 de 7.2 litri Aici, în sfârşit, era vorba de ceva mai multă putere: 308 CP. Versiunea asta pretindea că poate atinge exact 200 km/h, ceea ce pentru offroader din anul 1976, când s-a lansat Monteverdi Safari, era deja o afirmaţie din zona luxului şi a performanţelor accesibile celor puţini.
Şi era de bun augur să nu întrebi de consumul lui Monteverdi Safari. Toate motoarele fiind pe benzină, aspirate natural, cuplate la o cutie de viteze automată cu 3 trepte tot de origine americană, iar maşina fiind una foarte grea, motorizarea de 5.2 litri V8 indica un consum mediu de 25 litri la sută, iar cea de 7.2 litri V8 îţi sugera să e obişnuieşti cu ideea unui consum de 35-37 litri la sută!
Astea fiind spuse, ne-a mai rămas să adăugăm doar preţul piperat, ca să înţelegi de ce nici acest offroader de lux nu s-a prea bucurat de succes la vânzări. La el acasă, în Elveţia, pornea de pe la 39,000 franci, ceea ce raportat la inflaţie şi preţurile vremii, ar corespunde cu vreo 70,000 euro în zilele noastre. Dar asta era motorizara de bază. Cea de top s-ar fi apropiat de vreo 100 mii în cifre raportate la zilele noastre.
S-au găsit oameni să-l cumpere şi pe atunci. Cam căţiva zeci de oameni pe an, şi doar câteva sute de oameni pe parcursul întregii cariere a modelului. Deci, poţi intui că până în zilele noastre au rămas extrem de puţine exemplare, iar să posezi unul înseamnă automat să fii colecţionar. Azi n-am putut găsi nici unul la vânzare în toată lumea, dar ultimul pe care l-am găsit, vândut acum câţiva ani, avea un preţ de puţin peste 50 mii euro. Deci nu foarte mult pentru o maşină atât de exclusivistă, dar asta şi pentru că tot amalgamul tehnic al acestei maşini nu e tocmai o poveste siropoasă, care să crească valoarea emoţională de colecţie a modelului. Iar ce-a urmat mai departe în istoria Monteverdi, pornind de la acest Safari, a dus în doar câţiva ani la închiderea definitivă a mărcii.
Şi totuşi, a fost o pagină a istoriei extrem de curioasă! Unii ar putea să-l compare cu un Aro al elveţienilor, alţii cu un Range Rover, dar e cert că modelul ăsta a făcut istorie în lumea auto, inclusiv în raport cu Range Rover. Cum anume — vă spunem într-un articol viitor!
0
2,840
GALERIE FOTO (10 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!