Premieră: BMW iX, modelul de serie derivat din iNEXT. Tot ce trebuie să ştii despre el

11 Noiembrie 2020, 16:14
Ilie Toma
Ne-au cam năucit bavarezii, dar vom încerca noi să fim un pic mai expliciţi. BMW a anunţat multă vreme conceptul iNEXT, care trebuia să ajungă în producţia de serie drept un vehicul cu adevărat revoluţionar, vizionar, pentru următoarea epocă şi să deschidă cumva calea unei următoare generaţii de mobilitate BMW. Acum el a ajuns la etapa de anunţare publică şi confirmare pentru producţia de serie, doar că nu se mai numeşte BMW iNEXT, ca şi conceptul, ci BMW iX. Confuzia poate veni din cauza faptului că BMW a lucrat cam în acelaşi timp la un SUV electric derivat din X3, pe care l-a şi lansat, şi care poartă numele de BMW iX3. Deci, BMW iX este altceva decât BMW iX3.
Dincolo de asta, ceea ce s-a lansat acum, adică noul BMW iX, este cu adevărat un automobil revoluţionar, aşa cum promiseseră creatorii săi. Noi am asistat la premiera lui mondială în format digital, într-un soi de matrice digitală de care îţi tot vorbim azi şi am avut posibilitateta de a-l cunoaşte aproape pe viu, cum ar veni. Şi vom încerca să-ţi spunem mai jos într-o formă cât mai clară şi organizată lucrurile cu adevărat esenţiale pe care trebuie să le ştii despre el.
În primul rând, acesta e primul BMW după mulţi ani care a fost creat de pe foaie curată, de la zero, fără a folosi platforme tehnice existente, derivate, sau orice altceva. Practic, pe o coală curată de hârtie s-a început proiectarea de la zero. Iar acesta e paradisul inginerilor şi designerilor, pentru că e acel moment unic în viaţă când sunt lăsaţi să facă ceva de esenţă, să dicteze de la A la Z cum trebuie să fie totul, pentru a avea un produs final armonios şi... genial.
Platforma tehnică a una nouă, aşadar, iar noul BMW iX e un soi de nouă interpretare a familiei X, într-o eră a mobilităţii electrice şi digitale. Deci, e un SAV, cam de dimensiunea actualului BMW X5, dar cu un ampatament de dimensiunea lui X7. Şi e un SAV care va beneficia de tracţiune integrală, datorită a două motoare electrice, montate pe fiecare dintre punţi.
Foarte important pentru o dezvoltare sustenabilă în viitor e faptul că acest model a fost dezvoltat în aşa fel, încât bateriile lui şi componentele-cheie să nu facă uz de aşa-numitele materiale rare, care s-au pricopsit cu o reputaţie proastă la impactul asupra mediului şi la felul în care sunt extrase din mine, afectând comunităţile de oameni de acolo. Bavarezii au devoltat, practic, tehnologie un pic diferită şi la bateriile acestui electromobil, pentru a asigura performanţa fără acele materiale.
În rezultat, au reuşit să creeze o baterie de 100 kWh pentru BMW iX! Dar să nu credeţi că au neglijat greutatea totală, obţinând în rezultat un automobil supraponderat. Greutatea a fost urmărită cu mare atenţie pe întreg procesul de dezvoltare, astfel încât să fie păstrată eficienţa în consum a maşinii finale. Iar astfel, BMW iX se poate lăuda acum un consum mixt de 21 kWh/100 km în ciclu realist WLTP, faţă de 24-26, cât indică modelele comparabile germane şi britanice. Într-un regim mai prielnic, BMW iX ar putea consuma şi mai puţin, astfel încât autonomia sa să ajungă până spre 600 km!
Iar aici bavarezii sunt foarte precauţi, întrucât alţi câţiva producători s-au mai lăudat recent cu cifre bune de autonomie, iar apoi testele americane mai stricte le-au mişcorat ruşinos acele cifre. Cei de la BMW menţionează că până şi ciclul american EPA ar trebui să confirme o autonomie de minim 480 km în viaţa reală.
Nu mai puţin impresionantă e viteza cu care se va putea încărca bateria acestui BMW! Până la 200 kW pe oră la prize DC fast charge! Asta înseamnă că de la 10 la 80% bateria imensă poate fi încărcată în 40 minute! Sau, în 10 minute îţi încarci suficientă energie ca să mai mergi 120 km!

De la prize AC bateria va trage un maxim de 11 kW, ceea ce va însemna cam 11 ore pentru o încărcare de la 0 la 100%.
Noul BMW iX va fi şi un adevărat BMW în termeni de performanţă! Sistemul său de propulsie va asigura cam 500 CP, ceea ce va permite o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 5.0 secunde!

Până aici lucrurile sunt impresionante, dar nu cu adevărat revoluţionare, poate doar la materialele folosite în baterie. Adevărata viziune în viitor vine de la pregătirea lui BMW iX pentru conectivitatea viitorului şi felul în care acesta se va conduce pe drumurile publice.
BMW iX va fi o maşină super conectată. Va fi şi prima maşină cu conexiune 5G la bord, astfel încât ea poate fi numită, practic, un super computer pe patru roţi. A beneficiat de o putere de procesare nebună, pentru că a fost înzestrată cu un soi de inteligenţă artificială, urmând să înveţe în timpul exploatării. Fiecare BMW iX de pe planetă va fi conectat centralizat, comunicând totodată şi cu oricare alt BMW iX, într-un soi de matrice, reţea între ele. Practic, dacă o maşină învaţă ceva, despre un pericol sau oricare altă informaţie, o transmite alteia. Deşi nu se promite din start că maşina asta se va putea conduce singură, probabil din cauza limitărilor legale, de fapt ăsta e scopul acestei tehnologii de la bord, să se asigure condusul autonom avansat.
Cel mai probabil, la o primă etapă maşinile vor mai învăţa în viaţa reală, din tot soiul de condiţii şi situaţii, iar un soi de creier central cu inteligenţă artificială va deveni suficient de învăţat, încât să poate produce algoritmi mai relevanţi şi mai siguri pentru a trece la faza următoare, în care maşinile vor primi un update prin care te vor anunţa că de azi, gata, te poţi relaxa la volan şi le poţi încredinţa condusul lor. Din nou, pentru că tehnic BMW iX e deja pregătit pentru asta, şi tocmai aici e marea revoluţie!
Filosofia e nostimă. Inginerii deja visează că proprietarii maşinii vor putea, spre exemplu, să stea la volan dimineaţa verificându-şi mailul, răspunzând la mesaje, muncind în timp ce maşina mişcă, folosing timpul eficient. Iar aici o replică nostimă din conferinţa noastră digitală ne-a amuzat cel mai mult. Va trebui să muncim mai mult, deci, datorită maşinilor care se conduc singure, da? Şi noi, care credeam că rolul lor e să ne facă viaţa mai uşoară!...
Pe lângă asta, conectivitatea lor într-o reţea comună, cu transmiterea de date către un creier central cu inteligenţă artificială, ne aminteşte inevitabil de filmul „I, Robot” şi toată drama de acolo. Să riscăm noi oare să ajungem într-o zi cu adevărat în asemenea situaţii? Sau elementar, să ajungem vreodată ca o maşină să propage vreun virus către alte maşini, dacă tot acestea pot comunica între ele, într-un soi de pandemie digitală? Sunt multe întrebări existenţiale, cu siguranţă, la care e plăcut şi provocator să ne gândim, iar orice idei ai avea — eşti binevenit să le expui în comentarii.
Deşi ceea ce vedem e deja o versiune pre-producţie, aproape definitivată, startul propriu-zis al asamblării lui BMW iX se va da abia peste un an, în a doua jumătate a anului 2021, la uzina din Dindolfing, Germania.
0
2,498
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!