Strămoşul lui Lada 2101, în formă sublimă: un Fiat 1500 Coupe Pininfarina, vândut azi la preţ de bijuterie de colecţie

27 Noiembrie 2020, 21:51
Ilie Toma
Mulţi dintre noi ştiu istoria renumită a lui Fiat 124, care a devenit donatorul licenţiat al renumitei Lada 2101 printr-un acord semnat de italieni cu cei de la VAZ. Dar mult mai puţini ştiu că exact înainte de Fiat 124, marca italiană a mai avut o generaţie de modele foarte apropiate tehnic, care s-au bucurat de o popularitate similară la ele acasă şi peste hotare.
E vorba de seria de modele Fiat 1500 şi 1300 — modele absolut identice din punct de vedere tehnic, care se distingeau doar prin cilindreea motorului. Practic, familia 1500 s-a produs din 1961 până în 1967, iar din 1967 a intrat în rol renumitul Fiat 124, care era înrudit tehnic, dar perfecţionat şi cu mai multe motoare în palmares. Deci, se poate spune în mare măsură că maşina despre care vorbim noi azi e un strămoş al renumitei Lada 2101, printr-o descendenţă un pic întortocheată, dar extraordinar de frumoasă.
În anii 1960, designul auto al italienilor era în plin avânt, iar cei de la Fiat, chiar dacă îşi doreau să creeze maşini accesibile, nu uitau de bunul gust italian. Aşa că familia de Fiat 1500 — având caroserii sedan, break, coupe şi cabrio — n-a făcut pur şi simplu variaţii minore de forme. Sedanul şi berlina au mers pe variaţii minime, însă pentru coupe şi cabrio s-a decis crearea unui design individual, inspirat, ca o operă de artă. Sarcina de a crea formele artistice a revenit celor de la Pininfarina.
Şi iată, ceea ce vedeţi în imagine, e creaţia lor. E un Fiat 1500 Coupe Pininfarina, desenat cu iscusinţă italiană desăvârşită. Nici nu-ţi vine a crede că dedesubt substratul tehnic e foarte înrudit cu renumita Lada 2101!
Fiat 1500 Coupe avea tot o poziţionare longitudinală a motorului său cu 4 cilindri, puterea era transmisă tot punţii spate prin intermediul unei cutii de viteze manuale, iar în cazul acestui exemplar, propulsorul era unul de 1,481 cm cubi, capabil să dezvolte 75 CP şi 116 Nm. La o greutate proprie de puţin peste o tonă, maşina era deosebit de agilă şi pofticioasă de condus dinamic pe atunci, iar în tandem cu designul său frumos, Fiat 1500 Coupe a devenit în scurt timp un model foarte dorit acasă la el, în Italia. În scurt timp multe alte popoare europene l-au îndrăgit, mai ales că preţul său nu era foarte mare pe atunci.
Şi mai era un mic detaliu la acest Fiat 1500 Coupe, care poate părea necunoscut pentru noi azi, dar care devenise repede şoptit de la unul la altul, fără a se spune în voce tare. Designul lui Fiat 1500 Coupe aducea destul de mult la proporţii şi forme cu Ferrari 250 GT Spider din acea vreme, iar asta îl făcuse brusc mai valoros şi mai dorit pe acest model Fiat! Cine n-ar vrea să pară la fel de graţios pe străzi, cheltuind de câteva ori mai puţin?
Ei bine, toate aceste secrete, toată popularitatea legendară de atunci şi subtratul tehnic decent, semnătura de Pininfarina în design şi aspectul graţios l-au făcut pe Fiat 1500 Coupe foarte respetat de-a lungul anilor în rândurile colecţionarilor. Iar în ultimii ani preţul acestor exemplare a tot urcat şi urcat.
Aşa a ajuns acest superb Fiat 1500 Coupe, restaurat, împrospătat şi vândut acum în Olanda, să aibă un preţ uriaş de 34,500 euro! Da, când te gândeşti — e un model înrudit cu renumita Lada 2101, dar cu un alt design şi cu istoria sa, ajunge azi să valoreze tocmai atâta!
Până şi culoarea acestui exemplar are un nume sofisticat şi rafinat — Grigio Scuro. Habitaclul său e tapisat cu piele roşie rafinată, care e restaurată binenînţeles. Dar totuşi, exemplarul ăsta e foarte proaspăt şi din punct de vedere tehnic, având doar 25,103 km parcurşi. La interior veţi mai recunoaşte cu siguranţă unele elemente comune chiar şi cu habitaclul din Lada, precum locul cheii de contact sau manivelele de lângă volan.
Fiatul şi-a petrecut cam toată viaţa în clima caldă italiană. În Olanda a fost adus doar acum, pentru împrospătarea finală şi vânzare.
Noi zicem că ceea ce se cere pe el e un preţ destul de piperat şi probabil nu s-ar prea încumeta nimeni dintre noi să dea banii aceştia pe el, dar ca mostră de admiraţie a istoriei şi a frumuseţei acestui exemplar, maşina asta e pur şi simplu fascinantă. Şi cee ce e adevărat şi azi e că de la volanul lui, defilând pe străzi, nimeni nu se va gândi vreodată la înrudirea lui cu Lada 2101, ci mai degrabă are şanse să-l confunde cu renumitul Ferrari 250. Iar exemplarele de Fiat 250, dragilor, costă adeseori milioane în zilele noastre!
Iată aşa, de la înrudirea cu un model pe care mulţi îl iau în zeflemea până la aer boem de eleganza nu e decât un pas în acest caz!
0
2,166
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!