Aceasta e clona chineză a lui Mercedes-Benz G-Class, produsă cu acordul tacit al germanilor: BAIC BJ80

25 Decembrie 2020, 14:22
Ilie Toma
Deşi o bună parte din producătorii chinezi au evoluat mult în ultimul deceniu, având bani pentru a plăti case de design pentru maşinile lor şi chiar recurgând la aceiaşi furnizori internaţionali pentru componente-cheie ale automobilelor, în China mai există şi azi modele despre care se poate spune de la o poştă că sunt o clonă de design a unor maşini occidentale renumite.
Acesta e BAIC BJ80, BAIC fiind marca, iar BJ80 — denumirea modelului. Şi, fireşte, cu toţii vom fi de acord că e o clonă vădită a lui G-Class, mai mult cel de generaţie precedentă. Doar că lucrurile sunt mult mai întortocheate şi încurcate, de la sustratul tehnic al acestei creaţii până la atitudinea nemţilor faţă de modul în care sunt copiaţi.
Astfel, G-Class-ul precedent măsura 4.66 metri lungime. BAIC BJ80 măsoară 4.76 metri lungime — deci e chiar un pic mai măricel. Ampatamentul lui G-Class era de 2,850 mm, al lui BJ80 e de 2,800 mm, deci tot foarte aproape. Şi, în fine dacă G-Class-ul original avea o gardă la sol de 205 mm în varianta standard, atunci clona sa chineză are 215 mm. Deci, diferenţa la ampatament se compensează cu garda la sol mai mare şi în rezultat BJ80 are trebui să aibă capacităţi de trecere similare.
Şi acum, cei mai mulţi dintre noi se întreabă deja, probabil: are şi clona chineză o construcţie pe cadru dur, cum avea G-Class-ul precedent? Da, are! Pe lângă asta, chinezul vine şi cu o construcţie similară a punţii spate — o punte rigidă, fixată pe foi de arcuri, cu bare de stabilizare. Pe partea faţă nu s-a montat o pune rigidă, ci o suspensie cu dublu braţ, mai aproape de construcţia generaţiei noi, actuale, ale lui G-Class!
Eşti curios să afli deja ce motoare pot sta pe această clonă, nu-i aşa? Ei bine, motorul principal e unul turboaspirat, de 2.3 litri, pe benzină, care-şi are originile de demult, de pe la modelele SAAB de acum vreo 15 ani. Pe atunci, acesta era un motor renumit pentru rezerva sa de putere, şi tot apăruse în ipostaze mai potente. Pentru zilele noastre, chinezii au optat pentru o putere cât se poate de generoasă: 250 CP! Da, clona chineză a lui G-Class vine cu 250 CP sub capotă! Şi cuplul maxim tot e deloc neglijabil, ajungând la 350 Nm! Există o versiune cu cutie manuală şi alta cu o cutie automată cu 6 trepte.
Mai mult ca atât, s-a anunţat şi un motor V6 de 3.0 litri pentru el, dar, din câte se pare, acesta abia urmează să apară în vânzare. Acesta ar urma să fie un twin turbo, cu 280 CP şi 420 Nm la activ, fiind cuplat la o cutie automată de 8 trepte. Unele zvonuri spun că acest motor ar fi cumpărat de la Ford, fiind o ipostază mai veche şi mai slabă a EcoBoost-ului lor V6.

La partea cu tracţiune integrală clona lui G-Class nu stă chiar atât de curajos ca şi inspiraţia. Tracţiunea sa 4x4 e una part-time, iar despre diferenţiale blocabile nu poate fi nici vorba, cel puţin nu în versiunile normale.
Acelaşi lucru se poate spune şi despre interior. S-a încercat o păstrare a unor forme pătrăţoase, dar foarte multe lucruri au fost serios simplificate.
Acum ajungem să ne întrebăm, bineînţeles, cum se face că acest G-Class e produs bine-mersi în China şi nu-i auzim pe cei de la Daimler să se revolte? Ba mai mult ca atât, acest BJ80 are deja peste 3 ani de când se produce şi acum, în 2020, a ajuns la un soi de facelift! Ştiţi care e secretul? Sunt câteva secrete, de fapt.
În primul rând, BAIC şi Daimler au un parteneriat de vreo 15 ani încoace, prin care produc maşini cu siglă Mercedes-Benz în China. Da, compania care a clonat G-Class-ul celor de la Mercedes-Benz produce, de fapt, pentru Mercedes-Benz modelele E-Class, C-Class, GLC şi GLA în China, la uzine deschise împreună cu Daimler în China, în cadrul unei societăţi pe acţiuni unde acţionari sunt BAIC şi Daimler. Şi odată ce nemţii au fost suficient de vizionari încât să le înmâneze celor de la BAIC producţia tuturor tipurilor de modele posibile, trebuiau să se aştepte la una ca asta, nu?
În al doilea rând, când parteneriatul lor a tot avansat, Daimler, într-o manifestare frumoasă de dragoste şi încredere faţă de BAIC, a cumpărat 12% din acţiunile BAIC Motor, adică a companiei principale BAIC. Ştii cine e acţionarul majoritar la BAIC? Statul chinez, adică guvernul. Iar mai nou, mai puţin de un an în urmă, şi BAIC a vrut să recupereze avansul şi a cumpărat şi el 5% din acţiunile Daimler, adică a companiei mame, germane, a celor de la Mercedes-Benz. Aşa că, vrei nu vrei, bea Franz agheasmă.
Şi mai e un al treilea rând. BAIC mai produce şi o versiune militară, cu caracteristici ţinute în secret ale acestei clone a lui G-Class, pentru armata chineză. Aşa că atunci când au apărut primele zvonuri că BAIC ar dezvolta un asemenea model inspirat din G-Class, germanii au încercat să-i convingă să renunţe la plan, dar au fost chiar ei repede convinşi de oficialii militari că „trebuie”.
Din informaţiile rarefiate existente, se pare că acele versiuni de BJ80 militare pot fi echipate şi cu motoare diesel de origine Cummins (un alt producător legendar de motoare, din SUA, dar care s-a pricopsit cu acţionari chinezi între timp), ba chiar şi cu un benzinar V8 de 4.0 litri, dar despre acesta din urmă există şi mai puţine informaţii. De asemenea, acele versiuni ar putea beneficia de un sistem de tracţiune integrală mult mai capabil. Aşa că, producţia merge înainte, clona chineză a lui G-Class se vinde la un preţ ce porneşte de pe la echivalentul a vreo 37,500 euro în China, iar germanii de la Daimler nu prea au avut ce face decât să accepte tacit această situaţie. Până la urmă, dacă şi ei sunt azi acţionari cu 12% ai celor care-i fură intelectual, paradoxal, dar profită şi ei cu 12% din toată această afacere!
0
11,834
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!