Acest Mercedes-Benz clasic are un motor V8 AMG sub capotă, e o bijuterie pe dinafară şi o bestie pe dinăuntru

26 Decembrie 2020, 20:04
Ilie Toma
Mulţi dintre noi admirăm maşinile clasice, de colecţie. Ne plac maşinile bine păstrate, cu kilometri puţini pe bord, iar dacă ajungem să le conducem vreodată, savurăm din plin spiritul lor special. Dar multe dintre maşinile pe care le venerăm azi nu promit neapărat performanţe foarte nebune, pentru că alte erau vremurile, accentele, sau progresele inginereşti. Ce-ar fi dacă cineva ar vinde un model legendar clasic, restaurat la condiţie de maşină nouă pe caroserie, dar cu un substrat tehnic modern, care să te dea pe spate?
O companie germană de lângă Manheim, specializată în vânzarea de maşini de colecţie, în special modele Mercedes-Benz, a avut această idee şi a şi creat un produs pe care-l poate vinde în mod constant celor interesaţi. Nu în număr foarte mare, dar totuşi, nu vorbim de un unicat, ci de un soi de model retromod, pe care ei l-au creat şi l-au pus la punct ca proces de restaurare şi producţie şi-l pot vinde celor care îşi doresc extrem de mult. Şi detaliile lui sunt pur şi simplu fascinante!
Modelul pe baza căruia a fost creată această nebunie retro e legendarul Mercedes-Benz SL Pagoda, din seria W113. În acele vremuri, această generaţie a fost cunoscută mai mult cu denumirile oficiale ale motorizărilor — 230 SL, 250 SL şi 280 SL. În Germania, modelul ăsta e unul din cele mai îndrăgite din toată istoria Mercedes-Benz. Apropo, un asemenea model restaurat noi am testat acum doi ani tot în Germania, la invitaţia celor de la Brabus Classics, iar testul îl puteţi vedea aici. Acea maşină, însă, era una restaurată cu motorul iniţial, la condiţie de automobil nou.
Imagine din testul nostru drive cu Mercedes-Benz 280 SL Pagoda, anul 2018.

Azi, însă, vorbim despre o creaţie care trece printr-o transformare tehnică majoră. La început, se caută o caroserie în stare impecabilă a unui SL Pagoda existent, produs în anii de demult. Şi nu sunt chiar foarte multe, pentru că între 1963 şi 1971, când s-a produs acest model, au fost asamblate numai 48,912 exemplare. Şi azi, pentru aceste exemplare păstrate în stare bună se luptă toţi — şi colecţionarii care le vor aşa autentice cum sunt, şi restauratorii de la Brabus Classics, şi cei de la compania de care vorbim noi azi, din Manheim.
Tocmai de asta, numărul de asemenea vehicule extraordinare a fost limitat la doar... 5 maşini pe an! Da, doar 5 asemenea exemplare, numite M-SL, se produc anual, pentru ca cei de acolo să reuşească să caute şi să găsească caroseriile în stare excelentă, potrivite pentru acest scop.
Mai departe, începe restaurarea caroseriei cu prelucrarea ei minuţioasă până la cel mai mic detaliu şi nici un centimetru pătrat din cel mai dosit loc nu scapă. Maşina e vopsită apoi fie într-o culoare originală, fie într-una personalizată, dar întregul său aspect final va fi strict corespunzător cu ceea ce putea fi pe SL-ul original. Fără tuning grotesc, fără schimbări de jante, coborâri de gardă la sol, fără orice altă blasfemie vizuală. Nu, la exterior M-SL-ul rezultat trebuie să arate ca un model de colecţie veritabil!
Apoi, sub capotă e montat un motor V8 de Mercedes-AMG, dar nu unul din producţia actuală, turboaspirată, ci unul produs între anii 1998 şi 2007. Pe atunci, el se producea în ipostaze de 4.3 litri, 5.0 litri şi 5.5 litri, pe modele AMG cu indici corespunzători. Pentru maşina noastră clasică se alege ipostaza lui de 4.3 litri, montată cândva pe C-Class C 43 AMG din generaţia W202. Această ipostază dezvoltă 279 CP şi 400 Nm. Şi aceste motoare sunt vânate de pe modele AMG produse în acele vremuri, care devin, astfel, donatori de inimă pentru creaţia finală. Deja doi donatori pentru o maşină clasică renăscută bestial, deci e clar că rezultatul final n-are cum fi decât extrem de scump, nu-i aşa?
De ce au ales motorul ăsta, produs acum vreo 20 de ani, şi nu unul actual de Mercedes-AMG, am fost noi curioşi? Răspunsul a fost neaşteptat: fiabilitatea. Acel motor e indestructibil, pe când cele de azi din gama AMG nu mai sunt nici de departe aşa. Şi asta o spun ingineri de la 50 km de Stuttgart, care muncesc de-o viaţă cu motoare Mercedes-Benz.
Motorul găsit trebuie neapărat să aibă parcurs foarte mic, să fie în stare perfectă, să treacă printr-o restaurare completă, iar apoi să ajungă pe bancul de probe, unde e chinuit două zile pentru a se garanta că funcţionează ca nou. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu cutia de viteze, ea fiind una automată cu 5 trepte, cu numele de cod NAG1, care se monta pe atunci în tandem cu acest motor. Interesant e că motorul nou de AMG e cu 30 kg mai uşor decât motorul original de pe SL, aşa că maşina rezultată nu e supraponderată. În rezultat, acest Mercedes-Benz SL Pagoda M-SL, cu inimă de AMG, accelereză de la 0 la 100 km/h în numai 6.5 secunde! Imaginează-ţi fascinaţia de pe faţa cuiva de la semafor, care crede din start că tu nu conduci decât o maşină frumoasă, dar lentă.
Şi pentru a face faţă acestei performanţe, inginerii au modificat şi suspensia. Nu radical, în arhitectura sa, ci în micile detalii şi componente de legătură, pentru a se asigura că aceasta poate oferi confort şi manevrabilitate demnă de performanţe moderne. Şi frânele au fost actualizate, cu discuri ventilabile, etriere mai puternice, şi pistoane hidraulice preluate de pe modelul W126. Odată cu asta, M-SL a primit şi sistem ABS modern, pentru o siguranţă mai bună.
La interior, designul va fi de asemenea cel original, dar cel care comandă lucrarea poate alege din mai multe materiale moderne, care vor fi folosite. Se mai pot monta şi câteva picanterii moderne, care lipseau pe modelul original — încălzire scaune, suport lombar la scaune, geamuri acţionate electric, sistem de aer condiţionat, un sistem audio modern, discret încadrat în locurile originale ale difuzoarelor, sau chiar un sistem multimedia modern, cu Bluetooth, USB şi navigaţie, încadrat în formele sistemului original Becker Audio.
În rezultat, acest Mercedes-Benz cu aspect clasic aleargă ca un AMG modern, scoţând un sunet de V8 de şcoală veche şi împingându-te până la 220 km/h cu lejeritate. Şi în acelaşi timp, face toate astea oferindu-ţi satisfacţia condusului unei maşini fantastice ca aspect, glorioase ca istorie a modelului, dar absolut modernă ca şi comodităţi de care beneficiezi la bord!
Şi pentru că totul e atât de special, de îndelungat şi de exclusiv, nu există un preţ fix al acestei operaţiuni. Preţul e mare, are multe zerouri, dar cifra finală depinde de prea mulţi factori ca s-o putem anunţa noi acum. ţi se va spune doar dacă vei fi unul din acei 5 oameni anual, care vor putea comanda o asemenea extravaganţă. Şi deoarece numărul de exemplare modificate e atât de mic, poţi fi sigur că şi peste 20 de ani acestea îşi vor păstra excelent preţul sau chiar vor costa mai scump, la fel cum se întâmplă azi cu modelele Alpina de la BMW, de exemplu.
Tu ai opta pentru o asemenea clasică tehnologizată modern? Sau ţi-ai dori, totuşi, ipostaza autentică, nemodificată?
0
3,884
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!