Bijuteria care se vindea ca maşină de colecţie direct din uzină: acest BMW Z8 costă azi dublu faţă de atunci când era nou

23 Decembrie 2020, 21:04
Ilie Toma
Povestea asta cu BMW Z8 s-a derulat nu foarte demult — pe la începutul anilor 2000 — dar azi puţini îşi amintesc de ea. Şi mai ales, puţini îşi amintesc de promisiunile fără precedent făcute de BMW pe atunci cu referire la acest model.
În a doua jumătate a anilor ’50 ai secolului trecut, BMW a avut un model glorios — 507, care nu s-a produs în foarte multe exemplare, dar care a adus numele BMW pe limba celor mai mari celebrităţi, care au avut un 507 vreodată. Până şi Elvis Presley a avut unul, iar noi am avut fericita ocazie de a conduce în 2016 un asemenea BMW 507 în Germania, restaurat chiar de uzină, despre care nemţii spuneau pe atunci că ar valora cam 1 milion de euro.
Foto: BMW 507 din 1957, imagine din testul nostru drive din anul 2016

Ei bine, la mijlocul anilor ’90, germanii şi-au dorit o continuare, un omagiu acelui model glorios. La început, s-au gândit să creeze doar un concept fascinant, cu numele de cod Z07. O echipă întreagă a muncit la acest concept, sub egida lui Chris Bangle, care încă nu era designer-şef la BMW pe atunci. Iar designerul prinicipal al formelor conceptului fusese Henrik Fisker, acel om de artă şi antreprenor care se făcuse cunoscut lumii mai târziu prin crearea lui Aston Martin DB9 şi V8 Vantage — practic designul ultimelor două decenii de Aston Martin — iar mai apoi tot el a fost şi fondatorul mărcii Fisker Auto şi creatorul lui Fisker Karma.
Munca la acest concept s-a dus episodic din 1993 până în 1999. Conceptul fusese arătat public la Tokyo în 1997, fanii se arătaseră fascinaţi, iar BMW jongla cu ideea producţiei unui model de serie limitată, aşa că între 1997 şi 1999 l-a tot pregătit şi testat, pentru ca-n 2000 în sfârşit să se lanseze oficial şi modelul de serie — BMW Z8! Dar nu înainte ca-n 1999 acest Z8 să fie alergat de către James Bond în filmul The World is Not Enough.
A fost unul din cele mai ciudate şi mai speciale modele lansate de BMW în epoca modernă. Designul său evoca, într-adevăr, cât se poate de mult legendarul BMW 507, dar formele lui Z8 nu era doar nişte idei nostalgice, retro. Maşina asta era superbă, agresivă, sportivă, vizionară şi plătea şi tributul necesar modelului de la care se inspira — şi le făcea pe toate în acelaşi timp.
Dar cât de savuroasă era ingineria acestui model! Puţini ştiu, dar BMW Z8 a fost construit exclusiv din aluminiu, şi asta deşi BMW nu prea aplică pe larg aluminiul nici măcar azi la modelele sale. Modelul măsura 4.4 metri lungime, avea două locuri şi venea doar cu cutie manuală! Doar o versiune Alpina, lansată mai târziu, beneficia de automată.
Sub capota lui BMW Z8 fusese pus motorul de pe BMW M5 din generaţia E34! Da, acel V8 de 4,941 cm cubi, care livra exact 400 CP şi 500 Nm. Şi pe BMW M5 propulsorul ăsta era o bestie, dar pe roadsterul Z8 el era pur şi simplu o pilulă de teleportare. Maşina asta, cu tot cu cutia sa manuală, accelera de la 0 la 100 km/h în numai 4.7 secunde. Viteza maximă a acestei rachete ajungea la 293 km/h!
Ei bine, dar cea mai fascinantă parte era promisiunea publică pe care o făcuseră cei de la BMW încă înainte de startul vânzărilor. Se anunţase că producţia modelului va fi una foarte limitată, pentru că o mare parte din munca asupra lui se va face manual şi pentru că un continuator al lui 507 nu putea fi altfel. Producţia caroseriei pornea la Dingolfing, în Germania, apoi o mulţime de piese şi lucrări erau făcute manual în Munchen. BMW anunţase clar că Z8 urma să fie un model de colecţie din prima zi, iar ca să sublinieze importanţa modelului, bavarezii anunţaseră că vor produce un stoc imens de piese de schimb pentru BMW Z8, cât să ajungă pentru 50 de ani înainte, ca toţi colecţionarii să ştie că vor găsi jumătate de secol înainte piese originale, autentice!
Deci, maşina asta era vândută chiar din start ca un model de colecţie. Îţi primeai maşina nouă, cu anul de fabricaţie curent, dar ţi se spunea „Felicitări cu achiziţia acestui model de colecţie!”. Şi modelul nu costa puţin. În dolari americani, el pornea de pe la vreo 128-130 mii.
Şi BMW şi-a ţinut toate promisiunile legate de acest BMW. N-au fost produse multe, pentru că modelul original s-a produs doar din 2000 până la sfârşitul lui 2002, apoi a urmat producţia unei versiuni derivate de la Alpina, până la începutul lui 2006, dar cu alt motor şi altă cutie. Doar 5,703 exemplare au fost produse în total, 2,543 dintre ele fiind livrate în SUA şi alte 3,160 — în celelalte ţări ale lumii.
Piese de schimb există şi azi, stocul a fost produs şi, deşi încă nici 20 de ani n-au trecut şi e devreme de judecat, se pare că bavarezii au calculat bine cantitatea. Iar cea mai importantă promisiune care s-a îndeplinit e cea despre statutul său de colecţie şi valoarea în timp.
Acest exemplar, despre care vorbim noi azi, confirmă excelent această promisiune. Maşina asta a fost cumpărată de un colecţionar încă de pe atunci, în anul 2001, aşa cum îşi imagina BMW clienţii perfecţi pentru Z8. Primul său proprietar german, din orăşeul Esslingen, a primit-o la 2 mai 2001, de la dealer-ul BMW numit Autohaus Brien din Nürtingen. În anii care au urmat, proprietarul acestui BMW şi-a deservit bijuteria doar la service-ul aceluiaşi dealer, aşa că întreaga sa istorie, sută la sută, e documentată şi cunoscută la perfecţie de cei de acolo. Şi asta pentru că până azi, acest BMW Z8 aparţine aceluiaşi neamţ colecţionar din Esslingen.
Şi pentru că ar fi fost păcat să nu-şi savureze măcar un pic bijuteria de colecţie, omul a mai şi mers cu maşina sa. Nu foarte mult, dar a adunat totuşi 66,160 km pe odometru.

Despre starea maşinii aici chiar e de prisos să mai vorbim — totul e clar din poze şi din profilul acestui proprietar. Maşina e şi într-o combinaţie specială de culoare exterioară şi interioară, iar condiţia sa poate fi descrisă simplu — perfectă în cel mai mic detaliu. Proprietarul său îi oferă viitorului proprietar tot setul de acte, o maşinuţă la scară mică identică celei din filmul James Bond, cartea specială a maşinii, toate actele şi e dispus să-i achite costurile următoarei revizii tehnice germane, întrucât maşina e acum nemişcată, în aşteptarea următorului proprietar colecţionar. Apropo, în cartea maşinii există şi o poză cu maşina sa absolut nouă, când îi fusese livrată. Un fel de poză de paşaport, dacă vreţi.
Ei bine, şi dacă ziceam mai sus că BMW şi-a respectat şi promisiunea măreaţă ca aceste maşini de colecţie să-şi crească valoarea în timp, păi află că acest Z8 azi costă mai mult decât dublu decât atunci când fusese nou, chiar dacă are peste 66 mii km pe bord. Costă mult, deci, foarte mult. Tocmai 235,000 euro. Dar, aşa cum 507 a ajuns să coste 1 milion după 60 de ani de la producţie, şi modelul ăsta are şansele să urmeze aceeaşi curbă a creşterii preţului. Pentru că e una din cele mai fin lucrate bijuterii din câte a produs BMW în ultimii 20 de ani!
0
1,968
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!