Cum arată un Porsche găsit abandonat într-un garaj şi restaurat timp de 3 ani chiar de uzina care l-a produs

20 Decembrie 2020, 11:02
Ilie Toma
Istoria acestui Porsche 911 S Targa e una din acele poveşti minunate, care se mai întâmplă în zilele noastre din admiraţia pentru gloria trecutului, din entuziasmul şi dragostea profundă pentru o marcă de automobile şi plăcerea de a face în viaţă lucruri fără a căuta profitul din orice. Există lucruri care se fac doar pentru satisfacţia spirituală, iar povestea asta e tocmai un asemenea caz!
Acest exemplar roşu e un Porsche 911 S Targa din 1967, iar pe atunci modelul 911 era abia la începutul istoriei sale. Iar versiunea Targa, cu această caroserie devenită mai apoi clasică, în care acoperişul e format din acea bară mediană şi o acoperire transparentă în spate — se lansase la finalul lui 1966, în unele ţări ajungând chiar în 1967, exact anul producţiei acestui exemplar!
Iar exemplarul ăsta e un 911 S, deci o versiune mai sportivă! Dacă 911-le standard avea atunci un motor de 2.0 litri, cu 6 cilindri, boxer, care livra 130 CP, atunci acest 911 S Targa lvira 160 CP la 6,600 rpm şi 179 Nm la 5,200 rpm. Puterea venea din acelaşi motor boxer cu 6 cilindri, de 2.0 litri, dar care fusese lucrat intens pentru a da mai multă putere. Fireşte, vorbim în continuare de un motor răcit cu aer, care beneficia şi de două carburatoare Weber.

Forţa propulsorului poate părea azi relativ neimpresionantă, dar maşina asta cântărea doar 1,030 kg, aşa că ea putea accelera de la 0 la 100 km/h în numai 7.6 secunde! În anul 1967! Iar viteza maximă ajungea la 225 km/h! Un adevărat sportcar deci, cu cutie manuală cu 5 trepte şi cu tracţiune spate! Cum să nu admiri şi azi această creaţie genială de acum 53 de ani?
Când era nouă, preţul de bază al unei asemenea maşini în Germania era de 25,880 mărci germane, deloc puţin, deci. Iar exemplarul ăsta fusese livrat în oraşul Dortmund din Germania. Un dealer Porsche din acel oraş îl comandase ca maşină demo, pentru a fi condusă de clienţii interesaţi. Anume aşa şi-a început viaţa acest Porsche roşu.

În 1969 dealerul a decis să vândă maşina, aşa cum se proceda întotdeauna cu maşinile demo după o perioadă, iar primul său cumpărător fizic a fost un american statul New York. Acesta a condus-o şi savurat-o până în 1977, vreme de opt ani. Apoi a pus-o într-un soi de hambar, sau mai bine zis garaj fără uşi, din Long Beach, New York. Maşina era întreagă, completă, cu toate opţiunile pe ea, inclusiv radioul Blaupunkt Koln, scaunele sale tapisate cu piele, luminile de ceaţă halogene şi chiar sistemul adiţional de încălzire Webasto, pe care acest Porsche îl avea instalat de uzină drept dotare opţională. Maşina a fost învelită cu un soi de pătură şi, din motive necunoscute până la urmă, proprietarul său pur şi simplu a lăsat-o să zacă acolo vreme de 39 de ani, până când a fost descoperită în 2017!
Foto: aşa arăta acest Porsche 911 S Targa înainte de restauare

Pentru o descoperire în garaj, maşina a fost găsită în stare relativ bună, iar cel care a găsit-o, un colecţionar înflăcărat de Porsche, a pus imediat ochiul pe ea şi a cumpărat-o. Dar asta nu înseamnă că ea era într-o stare perfectă, numai bună de a fi spălată şi pornită. O maşină care stă 39 de ani, într-un garaj în care circulă şi vântul, şi temperaturile de tot felul, suferă de trecerea timpului, chiar dacă stă nemişcată şi a învelită cu o folie de plastic, cum fusese acest Porsche.
Totuşi, marea valoare a acestei maşini era starea sa autentică. Iar când găseşti un asemenea automobil, la care n-a umblat mâna vreunui meşter neîndemânatic să-i strice istoria, ştii întotdeauna că e mai bine să fii tu cel care îl găseşte în stare neatinsă şi să dirijezi tu procesul de restaurare corectă a maşinii. Şi colecţionarul a ales cea mai corectă şi supremă cale de a-l restaura: i-a contactat chiar pe cei de la uzina Porsche din Zuffenhausen, de lângă Stuttgart, care produseseră acest model în 1967 şi care au azi o divizie specializată de restaurări sofisticate. După câteva discuţii la telefon, în 2017 maşina fusese livrată la poarta uzinei din Zuffenhausen. Unul din primele Porsche 911 Targa S produse vreodată revenise acasă la el, pentru a renaşte.
Au urmat trei ani de restaurare. Trei ani! Filosofia celor de la Porsche în materie de restaurări e ca totul să se aducă într-o condiţie identică sau cât mai aproape posibil de original. Iar restaurarea acestui Porsche a fost supervizată chiar de către Uwe Makrutzki, şeful acestei divizii specializate de la Porsche.
Cea mai dificilă parte, la început, a fost găsirea pieselor mici pentru motorul de 2.0 litri — mici garnituri, clipse, etanşări de cauciuc. Pentru că după 39 de ani de stat pe loc, toate aceste piele ale motorului trebuie neapărat înlocuite. Pentru cei de la Porsche recurgerea la replici produse de companii terţe nu era o soluţie — totul trebuia păstrat absolut original. Din fericire, ei au posibilitatea de a umbla la cufărul lor cu comori, adică să coboare în depozitul lor bine dosit, unde există peste 60,000 de piese originale de schimb de la Porsche-urile vechi, produse tot de uzină de pe atunci, pentru folosiri viitoare. Tot aici se găsesc şi schiţele originale ale maşinii, cu toate instrucţiile inginereşti detaliate ale construcţiei cu îndrumarea de reparaţie făcută de inginerii Porsche de atunci, adică cei care au proiectat şi construit maşina asta!
Cea de-a doua mare provocare a fost placa metalică ce acoperă montantul central al acestei Targa. O asmenea piesă nu exista la depozit, iar să se găsească una ar fi fost extrem de dificil, întrucât asemenea Porsche 911 S Targa, cu asemenea acoperiş soft, au fost produse doar în număr de 925 de exemplare. Aşa că cei de la Porsche s-au pus de producţia manuală a unei asemenea piese.
Doar că metalul din zilele noastre, are altă textură, densitate, porozitate. Şi un metal modern nu era pe placul proprietarului. Aşa că inginerii Porsche au tot produs prin metodă experimentală aliajul corect până au ajuns la exact densitatea şi textura necesară, ca şi cea originală. Acum, odată ce au produs această piesă pentru acest exemplar de 911 S Targa, au mai produs alte câteva şi le-au pus în depozit, pentru un eventual alt Targa din cele 925, care ar avea nevoie vreodată!
La fel de originale s-au păstrat şi piesele metalice ale suspensiei, expuse la uzura directă. Se putea alege aplicarea unui strat protector modern, mult mai rezistent şi mai ocrotitor cu metalul dedesubt, dar proprietarul a ales să se aplice exact aceeaşi compoziţie cum se aplica în 1967.
După mai mult de o mie de ore de lucru doar la caroserie, acest 911 S Targa a fost vopsit în aceeaşi culoare originală, Polo Red. Aici proprietarul a ales să aplice un strat de lac mat protector peste vopsea, pentru a proteja maşina, pentru că, aşa cum zice el, nu vrea s-o ţină doar în garaj, ci s-o şi conducă.
În această manieră meticuloasă s-a muncit la întreaga maşină, de la motor, mici detalii de caroserie sau interior, astfel încât azi, după trei ani de muncă asiduă, acest Porsche 911 S Targa a ajuns la condiţie identică celei când era nou, în 1967. Aceeaşi ridigitate, aceleaşi materale, aceleaşi procese de producţie aplicate. Şi, fireşte, după o asemenea restaurare, acest Porsche valorează azi o avere. Sigur, proprietarul său a şi plătit o avere pentru munca de trei ani e diviziei de restaurare a celor de la Porsche, dar, cel mai probabil, banii plătiţi se vor traduce în şi mai mulţi bani în valoarea maşinii. Şi apoi, cum spuneam la început, proiectul ăsta e unul de suflet în primul rând, fără a se calcula exact profitul final.
Proprietarul acestui Porsche a rămas într-atât de încântat de munca depusă asupra maşinii sale, încât le-a mai adus celor din Zuffenhausen un alt Porsche pe care l-a găsit între timp, spre restaurare — un 924 din primele luni ale producţiei. Cine ştie, poate în doi-trei ani vom mai scrie şi despre acel Porsche!
0
1,910
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!