De pe vremea când Lancia producea maşini geniale: această Delta HF Integrale roşie ar fi fost cadoul perfect de Crăciun

25 Decembrie 2020, 18:46
Ilie Toma
Lancia e una din aceste poveşti care a avut cândva apogee glorioase, fascinante şi aproape neverosimile dacă le citeşti acum, dar tot ea azi nu e nici măcar o umbră vagă a ceea ce a fost cândva. Şi totuşi, pasionaţilor de maşini clasice, atunci aud numele Lancia, şi se face pielea de găină. Şi asta pentru că o Lancia clasică înseamnă aproape sigur o maşină genială.
Iar cea mai admirabilă dintre cele geniale a fost Lancia Delta HF Integrale. Dintr-o mie de motive. Pentru că a fost derivată din prima Lancia care cu tracţiune integrală, or, în 1982 prima Lancia cu tracţiune pe patru roţi, care fusese lansată vreodată, purta numele Delta Turbo 4x4. Avea un motor turbo, evident, pentru că Lancia a fost în istorie poate pionerul principal al turboaspirării. Acea maşină a fost un prim răspuns de la Lancia pentru renumitul Audi quattro, cu care germanii începuseră să-i umilească în raliuri. Maşina de raliu care a urmat a fost dezvoltată şi perfecţionată şi mai mult, iar adevărata versiune de serie Delta HF 4WD a fost prezentată abia în 1986 la salonul auto de la Torino, fiind o versiune creată, practic, din maşina de raliu.
Maşina de serie, lansată tot în 1986, avea sistemul de tracţiune integrală de pe ea practic identic celui de pe bolidul de raliu şi cu toate astea, marea diferenţă era în montarea transversală a motorului pe acest model de serie, spre deosebire de montarea longitudinală pe bolidul de raliu. La început, această primă Delta HF 4WD de serie debutase cu un motor de 2.0 litri turbo, cu 4 cilindri şi 8 valve, cu 165 CP la activ. Era o maşină rapidă, cu un sistem de tracţiune genial, iar lansarea ei pe piaţă se datora mai mult regulilor de raliu, care stipulau că trebuie să există măcar 5,000 de exemplare de serie ale aceluiaşi model, pentru calificare. În următorul an, acea Lancia HF 4WD a câştigat 11 runde la raliul internaţional WRC.
În 1987 aceeaşi maşină a evoluat puţin pentru modelul de serie şi şi-a schibat sufixul din numele său, din 4WD în Integrale, pentru a se putea mândri deplin cu caracterul său italian. Aşa că din acest an modelul se numea Lancia Delta HF Integrale, iar prima versiune lansată cu noul nume avea şi indicele 8V, de la cele 8 valve ale motorului. Pe dinafară erau vizibile câteva schimbări la caroserie, ea devenind mai evazată, mai agresivă, iar puterea motorului crescuse de la 165 CP la 185 CP, în mare parte datorită unei turbine mai mari, Garrett T3. Sistemul de tracţiune integrală, însă, rămăsese neschimbat şi transmitea 56% cuplu pe puntea faţă şi 44% în spate, exact corespunzător şi distribuţiei de greutate între axe. Asta făcea ca maşina să poată fi controlată la mimiletru în derapajele de raliu, prin simpla corectitudine fizică. În anul ce-a urmat, în 1988, modelul împrospătat a spulberat toată concurenţa în campionatul mondial de raliu. Şi-n 1989 a făcut-o la fel. Pur şi simplu nu exista o maşină la fel de bună, care să o poată detrona. Nici măcar Audi nu avea una.
Şi geniul inginerilor Lancia din acei ani nu avea răgaz. În anul ce a urmat, ei au decis să dubleze numărul valvelor din fiecare cilindru al motorului, pentru a-l face să respire şi mai bine şi pentru a-l face şi mai puternic. Aşa a apărut în 1989 Lancia HF Delta Integrale 16V, adică cea cu motor de 16 valve, şi tocmai aceasta e şi versiunea maşinii din imaginile acestui articol, despre care vorbim azi ca despre un cadou perfect de Crăciun. Şi nu doar pentru că e roşie. Motorul acestei versiuni fusese adus la o putere de 200 CP.
Injecţia electronică din acel motor era una de top din acele vremuri, produsă de Marelli-Weber, şi găsită pe asemenea modele precum Ferrari F40 sau Ford Sierra RS Cosworth. Garda la sol fusese coborâtă cu 2 cm, iar sistemul de tracţiune integrală primise un nou diferenţial central, care distribuia puterea un pic mai mult spre spate — 47 la 53. Au mai urmat în următorii ani alte şi alte şi iteraţii — Evoluzione, Evo 2, precum şi câteva ediţii speciale, dar versiunea asta, Delta HF Integrale 16V, a rămas a fi considerată cea mai puritană, cea mai mecanică, cea mai adorată din toată istoria modelului. Şi asta chiar dacă cifrele ei de producţie au fost ceva mai mari decât ale celorlalte versiuni ce au precedat-o sau au urmat-o — 12,860 de exemplare. În total, toate versiunile împreună au totalizat un număr de 44,296 exemplare.
Ei bine, să revenim la maşina asta roşie, despre care vorbim noi azi. Exemplarul ăsta de Lancia Delta HF Integrale 16V a fost produs în 1989, are cei 200 CP sub capotă şi a reuşit să atingă aproape 130,000 km pe odometru în total. Aparent, asta ar însemna deja un parcurs destul de mare, dar exemplarul ăsta a fost minuţios restaurat acum 4 ani, cei care au făcut lucrarea jucând un pic şi cu interiorul, punând piele Alcantata în locul materialului original, nu foarte trainic. Totuşi, combinaţia de textil respectă formatul original, aşa că se poate spune că autenticitatea n-a fost pângărită în procesul restaurării.
Odată cu restaurarea au fost făcute toate lucrările şi verificările mecanice, aşa că şi starea tehnică a maşinii e impecabilă azi. Iar azi maşina asta îşi aşteaptă următorul proprietar colecţionar într-un showroom din sudul Franţei, între Montpellier şi Marsilia, acolo unde şi drumurile sinuoase parcă sunt special create pentru asemenea maşini.
Am zis că ar fi un cadou perfect de Crăciun, însă ar putea fi doar un cadou de vis, idealist, pe care, de obicei, nu ţi-l face cineva, ci ţi-l dăruieşti tu însuţi, la un anumit moment în viaţă. Pentru că o asemenea maşină roşie, cu toată gloria sa în spate, nu poate costa puţin. Exemplarul ăsta are un preţ de 36,000 euro. Aparent, e mult. Dar pentru o Lancia Delta HF Integrare 16V e un preţ foarte şi foarte bun. Ne pare rău doar de un singur lucru — că-n zilele noastre Lancia nu mai scoate asemenea maşini geniale, care să ajungă cândva venerate şi căutate pentru colecţie. Eh, ce vremuri frumoase pentru italieni au fost, ce vremuri!
0
1,082
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!