Deşi are 32 de ani şi un parcurs onorabil, acest BMW M3 E30 e o adevărată bijuterie, cu un preţ pe măsură

16 Decembrie 2020, 21:16
Ilie Toma
Există bijuterii clasice în lumea asta, pe care nu le afectează nici trecerea timpului, nici kilometrii adunaţi pe odometrul bordului, se pare! Acest superb BMW M3 E30, din prima generaţie M3, e tocmai acea maşină, care să ne inspire tuturor şi admiraţie, şi o irezistibilă dorinţă de a avea o asemenea bijuterie în garaj. Nici măcar nu e obligatoriu să fii fan BMW pentru asta! E suficient să admiri maşinile bune, care au făcut istorie la vremea lor!
E prima generaţie de BMW M3, aşa cum spuneam, iar primul M3 a fost lansat iniţial doar în caroserie coupe, urmat la scurt timp de un cabrio. Nu a existat vreun sedan sau vreun break, aşa cum se întâmplă azi. Pentru unii, şi azi adevăratul M3 poate fi doar coupe. Şi privind maşina asta, înţelegi de unde vine această nostalgie încăpăţânată.
Mai puţini ştiu că acest prim BMW M3 a făcut uz de un motor de 4 cilindri în linie, nu de unul cu 6 sau 8 cilindri. Pe atunci se presupunea că acest BMW de performanţă ţintea mai ales spre oameni tineri şi prin urmare sportivitatea de pe el trebuia să fie intensă, exaltantă, dar accesibilă.
Însă acest motor de 4 cilindri se mândrea cu capacitatea sa de a fi turat aşa cum puţine alte motoare puteau. Linia sa roşie pe turometru începea la 7,250 rpm!
M3 E30 a fost lansat în 1986 şi iniţial avea 195 CP sub capotă, dar ulterior au apărut şi versiuni un pic mai puternice — M3 Evolution, apoi şi M3 Evolution II, ultimul fiind o versiune fără catalizator a primului Evo şi generând 220 CP. Anume o asemenea versiune e bijuteria despre care vorbim noi azi — un BMW M3 E30 Evolution II, produs în 1988, care are sub capotă ipostaza de 2.3 litri şi 220 CP a râvnitului motor! Propulsorul livra 240 CP şi era cuplat la o cutie manuală cu 5 trepte, de origine Getrag, iar întreaga putere pleca, evident, spre puntea spate. Apropo, spoilerul spate diferit făcea parte din elementele distinctive ale acestei ediţii speciale.
Bijuteria asta accelera de la 0 la 100 km/h în numai 6.7 secunde, graţie greutăţii sale proprii reduse faţă de parametrii de azi, de aproximativ 1.2 tone. Aşadar, totul în maşina asta era corect — greutate mică, suspensie complexă şi manevrabilă, putere mare, cutie manuală, tracţiune spate şi direcţie superbă! Totul pentru un spirit de condus tineresc şi neastâmpărat! Un model care a conturat pentru ani înainte ceea ce numim azi spiritul adevărat BMW!
Ei bine, deşi maşina asta arată fenomenal de bine, ea nu e vreun exemplar care a stat nemişcat pe undeva, în dorinţa de a fi conservat. A mai fost şi savurată, aşa că a adunat 120,000 km pe bord, ceea ce oricum nu e mult pentru o maşină de 32 de ani. Dar a fost îngrijită aşa cum, probabil, oricine ar îngriji o asemenea bijuterie. Până la urmă, în istorie au fost produse doar 17,970 de exemplare BMW M3 E30, iar exemplare ca acesta — BMW M3 E30 Evolution II — doar 505 la număr au fost în toată istoria! Deci, bijuteria asta e una din doar 505 maşini ca ea produse în toată istoria modelului!
Maşina asta a fost vândută iniţial în Franţa şi a trecut prin mâinile a 3 proprietari, dar toţi trei au fost suficient de pasionaţi, încât să continue cu sfinţenie documentarea istoriei maşinii, aşa că azi acest BMW se mândreşte cu o istorie transparentă, fiind scos la vânzare de o companie din Belgia, aproape de hotarul cu Franţa.
Mai exact, primul proprietar a deţinut-o din 1988 până în 2001, al doilea din 2001 până în 2006, iar al treilea o are din 2006 până azi. Tot el a decis cu câteva luni în urmă să plătească unui service autorizat munca de a desface întreaga cutie de viteze, de a-i schimba toate componentele care pot fi supuse uzurii şi de a o reconstrui la loc, ca un soi de reparaţie capitală profesionistă. Asta ar trebui să garanteze lipsa oricărei griji la acest capitol cel puţin pentru încă 120 mii km înainte.
Şi acum, cu 120 mii km pe bord, cu 32 de ani în calendarul său şi cu o istorie frumoasă în spate, în care a fost şi savurată, cât crezi că poate costa această bijuterie bavareză rară?
Am vrea să coste puţin, să-ţi zicem că oricine şi-ar putea-o permite azi. Dar, din păcate, azi nu e anul 1988 în calendar, iar asemenea bijuterii sunt mult prea rare ca să coste puţin, mai ales din cele păstrate la fel de bine. Aşa că preţul acestei bijuterii e pe măsura rarităţii sale: 59,900 euro, adică aproape 60 mii euro! Da, aşa cum spuneam, unele maşini nu se devalorizează pur şi simplu, în ciuda kilometrilor sau a trecerii timpului. Adevărata valoare a bijuteriilor rezistă în timp!
0
1,892
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!