E un Citroen şi e un SUV cu tracţiune 4x4, produs atunci când alţii nici nu se gândeau la asta. Azi costă o avere

20 Decembrie 2020, 21:16
Ilie Toma
De mai multe ori când vorbisem despre modele de demult ale celor de la Citroen, spuneam că marca asta a fost una din cele mai geniale şi mai vizionare în vremurile demult apuse. Ce păcat că azi nu a mai păstrat aproape nimic din geniul său ingineresc de altă dată!
Exemplarul ăsta, pe care-l vezi aici, e poate cel mai ciudat SUV din câte au existat vreodată în lume, şi a fost produs într-o perioadă în care, practic, nimeni nu se gândea la un asemenea concept de maşini. Şi aici vorbim nu de offroader-e pe cadru dur, gen Land Rover Defender sau Toyota Land Cruiser, sau Jeep Wrangler, ci de un model construit pe o platformă comună cu a unui autoturism, un pic ranforsată, deci un SUV cu caroserie autoportantă, suspensie independentă pe ambele punţi şi tracţiune integrală! Era anul în care Mercedes-Benz G-Class abia se lansa.
Da, SUV-ului ăsta îi spune Citroen Mehari 4x4 şi el a fost lansat în acelaşi an ca şi G-Class-ul, în 1979. Însă nu era un model absolut nou, pentru că de 11 ani Citroen deja producea practic acelaşi Mehari, doar că îl livra numai cu tracţiune faţă! Da, în 1968 vizionarii de la Citroen s-au încumetat să lanseze un SUV cu tracţiune faţă, şi-l făcuseră pe platforma renumitului hatchback 2CV, pe care-l construiseră din start ca un vehicul capabil să meargă pe toate dealurile fermierilor din Franţa. Iar Mehari trebuia să fie vehiculul mai mare, mai capabil, mai plăcut şi mai încăpător pentru scopuri practice. Doar că vreme de 11 ani francezii au considerat că e suficient să existe numai o versiune cu tracţiune faţă.
Şi pentru că Mehari era construit pe platforma lui 2CV, el a moştenit şi motorul de doi cilindri şi 602 CP de la acel model. Propulsorul livra 28 CP, dar, pentru o maşină de 535 kg puterea asta părea absolut suficientă.
Ei bine, şi iată că inginerii Citroen au uimit lumea în 1979, lansând, în sfârşit, o versiune 4x4 a lui Citroen Mehari, pe care au numit-o Mehari 4x4. Caroseria se distingea prin roata de rezervă montată pe capotă, din necesitate, pentru că spaţiul normal era ocupat de diferenţialul spate. Cutie de viteze era una cu 4 trepe, iar pe lângă asta sistemul de tracţiune integrală era unui după un principiu familiar şi astăzi — un diferenţial ce distribuia cuplul între axe şi câte un diferenţial pentru fiecare punte. Exista şi o cutie de transfer cu levier manual, care putea pune tracţiunea în poziţie de cuplu transmis doar punţii faţă, tuturor celor patru roţi sau putea include un demultiplicator de cuplu. Un SUV cu capacităţi foarte avansate, deci!
Şi toate astea cu suspensie independentă pe ambele punţi. Mai existau deja câteva modele în lume cu caroserie autoportantă, precum Niva ruşilor, dar Mehari era unul din foarte puţinele modele care se putea lăuda cu suspensie independentă pe ambele punţi.
Ei bine, ori Mehari 4x4 a venit prea târziu, ori erau prea suficiente capacităţile de trecere a SUV-ului cu tracţiune faţă, ori preţul dublu faţă de acesta era de vină, dar Mehari 4x4 nu s-a bucurat de o cerere uriaşă, aşa că după 3 ani modelul a fost oprit din producţie, continuând să fie produs doar Mehari acel obişnuit, cu tracţiune pe o singură punte. Aşa că s-au produs doar 1,313 exemplare de Merari 4x4, în timp ce producţia totală a modelului în toate versiunile a fost de peste 145 mii.
Păi iată, acest SUV despre care vorbim noi azi e tocmai unul din aceste 1,313 exemplare Mehari 4x4 produse vreodată, el fiind asamblat în anul 1980. Iar istoria lui e şi mai interesantă. A fost cumpărat iniţial de armata Andorrei, stând multe decenii la straja micuţului stat european. Şi cum Andorra a avut parte doar de pace de mult timp încoace, acest Mehari 4x4 a adunat puţini kilometri pe bordul său — doar 27,500 km.
Dar, mai e un detaliu interesant. Cei din Andorra au considerat la un moment dat că motorul cu 2 cilindri o fi prea slab pentru relieful lor muntos, mai ales pentru o maşină de armată. Aşa că au comandat ulterior un motor de la modelul GS de la Citroen, pe care l-au instalat pe acest Mehari. Motorul nou a fost unul de 1,211 cm cubi — foarte rar şi pe GS de altfel — un boxer de 4 cilindri, răcit tot cu aer, care livra 58 CP! Aşa că acest Citroen Mehari 4x4 are azi putere mai mult decât dublă faţă de cea iniţială, iar schimbarea de motor o are omologată şi documentată.
Deci, despre maşina asta, expusă la vânzare în Elveţia, se poate spune că e un exemplar cu mare probabilitate unic în lume. Condiţia sa tehnică e bună, cea estetică e bună şi autentică, iar preţul e unul neaşteptat de mare, mai ales pentru cei care se mai uită la buburuza asta spartană şi şubredă şi vor face ochii cât cepele la auzul cifrei cerute pe ea.
ţine-te bine, aşează-te pe un scaun dacă e nevoie. Aşadar, colecţionarul elveţian care o vinde azi cere 45,000 franci pe ea, adică vreo 41,400 euro! Şi nu-i pasă deloc că de 10 luni încoace nu vrea nimeni să dea banii aceştia pe ea. El nu se grăbeşte nicăieri. Şi e convins că asta e valoarea adevărată a maşinii de azi.
Iar până se găseşte cineva să plătească asemenea bani pe ea, o mai ţine el, ca un elveţian adevărat, că cine ştie, poate peste vreo câţiva ani îi mai creşte preţul. Că până la urmă e o mostră rară de istorie şi indiscutabil o maşină de colecţie, doar că nu e chiar pentru orice colecţionar. Iar elveţienii colecţionari, apropo, au o pasiune aparte pentru modelele clasice Citroen, pentru că au fost aproape de ei în vremuri de avânt ale mărcii franceze şi mulţi dintre aceşti oameni ţin minte admiraţia cu care te uitai cândva la lansările nebunatice ale celor de la Citroen! Eh, ce vremuri mon amour, ce vremuri!...
0
3,151
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!