În Moldova s-a lansat o nouă marcă de automobile chineze: BAIC. Ce e şi ce modele oferă?

23 Decembrie 2020, 11:24
Ilie Toma
După o pauză lungă de prezenţă a automobilelor chineze pe piaţa Republicii Moldova, din 2019 încoace primele mărci au curajul să revină. Prima încercare a fost cea a mărcii Haval, parte a grupului Great Wall, iar în primul an reprezentanţii oficiali au reuşit să vândă circa 100 de exemplare, ceea ce, pentru mărimea pieţei Moldovei, înseamnă o clasare în top 20, destul de confortabilă pentru primul an de activitate a unei mărci anterior necunoscute pe piaţa Moldovei.
Foto: Haval H9, imagine din testul drive al modelului, realizat de redacţia noastră în Moldova

Aceeaşi companie importatoare a mărci Haval a lansat acum vânzările unei alte mărci chineze — BAIC. Pentru foarte mulţi dintre noi numele BAIC ar putea suna necunoscut, tocmai de asta ne-am gândit că e nevoie de un pic de informaţie generală despre ce înseamnă BAIC, ce produce ea în general şi ce modele urmează a fi vândute în Moldova.
Aşadar, BAIC e o abreviere de la Beijing Automotive Industry Corporation şi e o companie de stat chineză, lansată încă în anul 1988, pe când China avea o economie mult mai planificată. Între timp, activitatea companiei s-a diversificat, aceasta producând azi de la autoturisme la vehicule comerciale sau militare. Ca mărime între producătorii chinezi, BAIC îşi dispută de obicei un confortabil loc 4-5, după volumul de producţie şi vânzări.
Partea cea mai uluitoare şi totodată mai puţin cunoscută sunt parteneriatele acestei companii cu diverse mărci auto renumite pentru producţia de automobile locale. Cel mai uluitor parteneriat de acest fel e în plină ascensiune, durează încă din 2005 şi e legat cu cei de la Mercedes-Benz. Ce înseamnă acest parteriat de facto? Că cei de la BAIC au inaugurat împreună cu cei de la Mercedes-Benz uzine de asamblare completă a automobilelor, un centru R&D şi chiar o uzină de producţie a componentelor pentru motoare, componente care sunt inclusiv livrate apoi în Germania la uzinele Mercedes-Benz pentru maşinile asamblate în Germania. Iar în China la uzine BAIC Benz, că aşa se numesc uzinele născute din acest parteneriat, se produc 4 modele cu sigla Mercedes-Benz pe ele — C-Class, E-Class, GLC, şi GLA. Foarte strategic din partea chinezilor — i-au convins pe germani să pună în uzinele lor şi producţia de modele cu tracţiune faţă, şi pe cele cu tracţiune spate, şi chiar SUV-uri cu tracţiune integrală!
Pe lângă asta un parteneriat similar, dar mai nou, există şi-n direcţia automobilelor comerciale. La BAIC Fujian Benz se asamblează asemenea modele Mercedes-Benz precum V-Class, Vito şi Sprinter. Uluitor, nu-i aşa? Cam aşa arată secretele nespuse ale industriei auto. Fireşte, majoritatea modelelor sunt vândute mai ales în China, dar mai ales unele autoturisme Mercedes-Benz asamblate acolo sunt exportate şi în alte ţări din lume. În Europa acestea nu ajung. Deocamdată, pentru că în iulie 2019 cei de la BAIC au achiziţionat 5% din acţiunile celor de la Daimler.

Şi parteneriatul are planuri grandioase mai departe, or, în aprilie 2020 chinezii de la BAIC au dezvăluit un viitor SUV, numit BAIC Beijing X7, construit pe o platformă nouă, cu multă tehnologie de la Daimler, iar dacă privim azi interiorul acestuia, am putea recunoaşte unele idei lansate mai târziu pe S-Class!
Foto: interiorul lui BAC Beijing X7

Un parteneriat nu mai puţin important e dezvoltat de chinezii de la BAIC cu cei de la Hyundai, cu care au alte trei uzine de producţie a maşinilor, încă trei de producţie a motoarelor şi încă un centru tehnologic. În cadru aceste parteneriat, capacitatea anuală de producţie e de circa 1.6-1.7 milioane de maşini pe an, doar în parteneriatul cu Hyundai!

Ei bine, şi pe lângă asta, cei de la BAIC mai produc şi automobile cu emblema proprie, BAIC. Anumele o parte din aceste automobile vor fi importate în Moldova. La nivel internaţional, BAIC are mai multe modele, iar unele modele pur şi simplu diferă la denumire în funcţie de regiune, aşa că noi ne vom concentra pe cele ce se anunţă pentru Moldova.
Cel mai accesibil va fi un hatchback compact, numit D20, urmat de un sedan compact, D50. Hatchback-ul va porni în Moldova de la un preţ de 7,200 euro, iar sedanul — de la un preţ de 10,450 euro.
Marca BAIC va avea şi 3 SUV-uri în Moldova. Unul e BAIC X3 — da, X3, ca şi denumirea modelului celor de la BMW — şi va porni de la 10,800 euro în dotare Fashionable (aşa se numeşte dotarea), cu cutie manuală cu 5 trepte şi motor de 1.5 litri şi 116 CP. Va exista şi o versine cu 150 CP şi cutie automată.
Un SUV ceva mai mare e X55, inspirat mult de la Hyundai şi la denumire şi la design. Acesta are un motor de 150 CP sub capotă şi porneşte de la 15,200 euro cu cutie manuală şi 16,700 euro cu cutie automată.
Şi în fine, anul viitor în Moldova se va lansar şi modelul BAIC X7, acel model despre care vorbeam mai sus că e construit pe o platformă nouă, cu tehnologii Daimler. Preţurile acestuia încă nu se cunosc.
Iar cea mai intrigantă maşină din gamă e un electromobil, de fapt, BAIC EU5. Acesta porneşte de la 24,500 euro şi promite o autonomie teoretică de 400 km, cu un motor de 218 CP. Autonomia e asigurată de o baterie de 50.8 kWh.
Aşadar, ce părere aveţi de această nouă marcă pe piaţa Moldovei şi de modelele ei? Are ea şanse la succes? Vă par interesante modelele din gama sa?
2
9,072
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!