În prezent, în Moldova e interzis importul pieselor auto la mâna a doua. Acum se propune modificarea legii

14 Decembrie 2020, 13:17
Ilie Toma
Deputatul Dumitru Alaiba a lansat azi în spaţiul public un amendament la Codul Vamal al Republicii Moldova, prin care vrea să modifice interdicţia la importul pieselor auto la mâna a doua în ţara noastră, valabilă în prezent.
Astfel, în prezent în Moldova pot fi importate piese de schimb noi, însă articolul 20 al Codului Vamal, la alineatul 9, conţine o listă de componente auto interzise importului, printre care se numără cauciucurile uzate, dar şi „părţile şi accesoriile uzate pentru autovehicule”. Amendamentul la lege, propus acum de deputat, de referă la excluderea acestei expresii din Articolul 20, iar odată cu asta la permiterea importului pieselor uzate pentru autovehicule.

Autorul amendamentului îşi argumentează decizia prin faptul că în prezent, deţinătorii de automobile mai vechi, care ar avea nevoie de piese de schimb pentru maşinile lor, ar fi puşi în faţa unei alegeri, de a opta pentru o piesă nouă şi originală, sau una contrafăcută, eventual. Autorul se referă mai ales la piesele de caroserie — o oglindă, un far, o aripă, ca să cităm sursa — şi mai ales la automobilele care nu se mai produc. Respetiv, cei aflaţi în imposibilitatea de a-şi cumpăra o piesă nouă la preţ mare ar trebui fie să caute una contrafăcută, fie să încalce legea şi să-şi importe o piesă la mâna a doua, menţionându-se că acest fenomen ar fi unul generator de corupţie şi contrabandă.
De asemenea, pentru corectitudinea factologică, e nevoie să menţionăm că în prezent piese de schimb noi pot fi găsite inclusiv pentru automobile mai vechi, care au fost scoase din producţie. Producătorii auto şi partenerii lor licenţiaţi, au grijă din interes economic de obicei ca producţia pieselor de schimb să fie asigurată mult timp după finalizarea producţiei unui model.

În aceeaşi ordine de idei, cel mai mare risc obiectiv pe care-l vedem noi la prima vedere e ca prin excluderea acestei interdicţii generale să se poată importa nu doar piese de caroserie şi accesorii aparent nevinovate, precum oglinzile, ci sute de tipuri de alte piese — amortizoare, braţe de suspensie, direcţii, frâne, bucăţi de motoare, radiatoare, conducte, etc. Iar logica e simplă — în ţara lor de origine aceste piese devin uzate din două motive: fie au slujit atât timp, încât au devenit uzate, fie au stat pe un automobil care a suferit un accident grav şi care a devenit daună totală. Aparent, unele piese chiar ar putea fi utilizabile în condiţii de siguranţă, dar dintr-o asemenea intenţie bună există riscul unui import masiv al celor mai îndoielnice piese de schimb în Moldova. Toate aceste piese vor ajunge tot la oameni, care nu au capacitatea tehnică de a verifica metrologic cât de uzat e un amortizor la mâna a doua, de exemplu, ca să ştie ce risc se poate accepta. Şi, desigur, e vorba şi de siguranţă. Poate în cazul unei oglinzi sau a unui far asemenea import la mâna a doua ar fi justificat, dar amendamentul propus acum vizează eliminarea totală a restricţiilor, nu una care să vizeze doar anumite tipuri de piese de schimb.
Însă e la fel de adevărat că problema ridicată azi, odată cu acest amendament, există, şi poate nici noi nu vedem încă toate aspectele ei. Voi ce credeţi, ar trebui admis importul pieselor auto la mâna a doua în Moldova? Ar trebuie să fie permis importul tuturor pieselor, sau ar trebui să existe careva restricţii şi condiţii? Spuneţi-vă părerea acum în comentarii, cât timp modificările legale sunt la etapa de propunere şi încă nu au intrat în vigoare!
0
4,697
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!