Boss-ul cel adevărat: o bijuterie de Ford Mustang Boss 302 din 1969, scos la vânzare în Germania

5 Ianuarie 2021, 21:19
Ilie Toma
Mustangurile clasice sunt, fără îndoială, maşini de legendă, adorate în primul rând pentru caracterul lor şi amprenta pe care au lăsat-o în inima fanilor de-a lungul istoriei. Dar dintre toate versiunile şi ediţiile Mustang, câte au existat vreodată în istorie, cele cu numele de Boss 302 au fost întotdeauna printre cele mai apreciate şi căutate piese de colecţie.
Şi erau căutate chiar direct din showroom-uri, pe atunci când se vindeau noi. Deci, nu e de mirare că azi asemenea Mustang-uri sunt nişte bijuterii absolute, vândute ca nişte tablouri de valoare de la un colecţionar la altul!

Noi vorbim azi de Boss-ul cel adevărat, primul, lansat în anul 1969. Ford a mai creat o ediţie Boss 302 în anul 2012, tot limitată la doi ani de producţie, tot senzaţională, dar, fireşte, versiunea originală e cea care e încă mult mai apreciată. În acel an 1969, Ford se simţea deja foarte înghesuit de către concurentul Chevrolet Camaro, care avea motoare mai puternice. Aşa că s-a uitat în atelierele sale şi a identificat un motor V8, care fusese iniţial dezvoltat pentru cursele Trans-Am. Cei de la Ford n-au stat prea mult pe gânduri şi au adaptat o versiune pentru producţia de serie, şi astfel în 1969 au şi lansat legenda: Mustand Boss 302.
Indicele 302 vine de la capacitatea cilindrică a motorului, exprimată în inch cubi, ceea ce în sistemul metric ar fi 5.0 litri. Astfel, V8-ul de pe Boss 302 avea şi blocul regândit pentru performanţă de top, şi canalele de răcire, şi aliajul diferit faţă de V8-urile standard de pe alte Mustang-uri. Tocmai această abordare în spiritul performanţei adevărate l-a făcut imediat o legendă dorită între fani.
Modelul avea şi un aspect uşor diferit pe dinafară, la micile detalii, elimininându-se câteva guri de ventilare false şi evazându-se cele adevărate. De asemenea, opţional, pe geamurile spate se puteau comanda un soi de elemente de plastic de umbrire, în stilul jaluzelelor spaniole. Maşina despre care vorbim noi azi, însă, nu le avea comandate pe atunci. Are însă acoperirea din acelaşi stil pe lunetă. O parte importantă din stilul exterior al maşinii erau elementele negre, aplicate pe caroserie, cu linii de contur şi inscripţii Boss 302. Da, acest Mustang nu ezita să spună lumii întregi că proprietarul său e un fan foarte avizat, care a ştiut să cumpere cel mai de top şi mai puritan Mustang din câte existau pe atunci!
Fabricat la uzina din Deabord, în 1969 acesta era cel mai manevrabil şi mai rapid Ford de serie. Anume manevrabilitatea excepţională îl scotea în evidenţă departe chiar şi de Mustang-urile obişnuite. Maşina asta făcea o pătrime de milă pe atunci în 14.57 secunde, iar acceleraţia de 0 la 60 mile era de fix 6 secunde, ceea ce înseamnă că până la 100 km/h ar accelera cam în 6.2 secunde. Dar nu v-am spus parametrii tehnici ai motorului încă! Din cei 5.0 litri, V8-ul scotea 290 CP şi 393 Nm! Iar asta era cam cu 50% mai mult decât scoteau V8-urile leneşe de pe maşinile mai obişnuite. În fine, puterea era trimisă punţii spate bineînţeles, printr-o cutie manuală cu 4 trepte.
Apropo, chiar dacă unele zvonuri sugerează că numele Boss din Boss 302 ar avea vreo tangenţă cu Hugo Boss, asta e doar un mit. De fapt, designer-ul care a stilat noua ediţie începuse s-o numească în companie drept maşina şefului, „boss’s car”, sperând că noul şef al Ford îşi va dori chiar pentru el un exemplar al celui mai desăvârşit Ford. Apoi, numele intern Boss şi combinaţia de 302 a fost considerat un nume bun pentru o maşină atât de specială.
Ei bine, dar care e istoria acestei maşini superbe scoase acum la vânzare în Germania, cum de a ajuns ea din SUA în Europa, cât de autentică e, când e fabricată? Aşa cum spuneam la început, e un Boss 302 chiar din primul an de fabricaţie, 1969, şi primul său cumpărător a fost din Canada, în acel an. Iar ca să înţelegi şi mai bine cât de rare sunt aceste maşini, afli că un asemenea Mustang Boss 302 costa în anul 1969 aproape 4,000 dolari americani — o sumă ce-l alinia pe acest muscle-car cu cele mai luxoase modele. În anul 1969 au fost produse doar 1,628 exemplare Boss 302, iar în 1970 — încă 7,013 exemplare. Şi gata atât, doar în 1969 şi 1970 s-au produs modelele originale! Iar maşina asta e una din cele 1,628 produse în primul său an!
Aşadar, primul proprietar canadian a exploatat-o din 1969 până în 1978, când i-a vândut-o unui alt canadian, colecţionar împătimit de maşini speciale. Acesta a ţinut-o tocmai până în anul 2016 în colecţia sa — deci vorbim de o perioadă de 38 de ani în care maşina asta a stat în aceleaşi mâini. Omul a cumpărat-o tânăr şi a îmbătrânit cu ea. Iar în ultimii ani de posesie a maşinii, a decis s-o restaureze la condiţie impecabilă, păstrând totul cât se poate de original pe ea!
Aşadar, maşina a fost decoperată total şi s-au sudat noi plăci de metal pe partea inferioară a caroseriei, în locul celor vechi. S-au pus şi aripi noi faţă, dar şi o piesă nouă de metal în portbagaj. Deci, s-au înlocuit componentele afectate de rugină în cei peste 40 de ani, câţi îi avea maşina când a fost restaurată. Ulterior, toată caroseria a fost revopsită în aceeaşi vopsea originală, calypso coral, iar micile detalii au fost restaurate pentru aspect de nou. Barele de protecţie sunt absolut noi, dar toate piesele înlocuite sunt originale, autentice. Nicăieri nu s-au pus piese de la alte versiuni.
Şi, foarte important pentru colecţionarii de Boss 302 — toate componentele mecanice ale maşinii sunt originale, de Boss 302. Motorul e cel menţionat mai sus, botezat G-Code de fani, cutia e acea cutie de 4 trepte, axa spate e cea originală cu raport de 3.50:1, şi tot aici există şi diferenţialul original cu alunecare limitată de pe Boss 302. Pentru corectitudine, trebuie să menţionăm că motorul a fost înlocuit cu alt motor original de pe un Boss 302 din 1970, atunci când a fost restaurat. Toate aceste înlocuiri au păstrat însă cu stricteţe specificaţiile originale, vin tot de la donatori Boss 302, deci, respectă standardele unei restaurări ca la carte.
Există şi un raport detaliat din anul 2013, care specifică unde anume a fost importat, când anume a fost produsă maşina — într-un cuvânt istoria ei primară. Ca un fapt curios, ea a fost comandată de către un dealer din oraşul Londra din Canada, regiunea Ontario. Deci nu vorbim de capitala britanică, ci de un oraş cu acelaşi nume din Canada.
Iar ceva timp în urmă a fost importată în Uniunea Europeană, fiind expusă acum la vânzare de către o companie germană. Practic, din 2016 până astăzi, maşina a fost doar expusă prin showroom-uri, făcându-i-se se mentenanţa necesară, deşi nu a mai parcurs noi kilometri. La un moment dar cineva dintr-un showroom îşi dorise s-o păstreze pentru el — prea preţioasă era maşina. Aşadar, în UE maşina încă nu a avut nici un proprietar.
Şi cât crezi că poate costa acest exemplar legendar atât de dorit acum, în zilele noastre? Ei bine, exemplarul ăsta de Ford Mustang Boss 302 costă acum în Germania 88,000 euro. Pare mult? Stai să-ţi zicem cu cât s-au vândut în anul 2007 o pereche de 2 asemenea Mustang-uri restaurate: 530,000 dolari SUA pentru ambele. Deci, vreo 250,000 bucata pe atunci. Aşa că, pe fundalul unor asemenea preţuri, 88,000 euro pare o ocazie extraordinară pentru un colecţionar de cele mai dorite maşini americane!
0
2,874
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!