Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Electromobilul chinezesc care se inspiră din designul retro european, dar care întrece la performanţe multe electrice europene

23 Ianuarie 2021 - 16:54
Ilie Toma
E clar că mulţi producători chinezi încă mai copiază sau cel puţin se inspiră masiv din ideile producătorilor auto europeni în materie de design. Dar în materie de evoluţie în domeniul electromobilităţii, o mare parte din producătorii chinezi sunt de departe cu mult înaintea multor electromobile europene.
Am vorbit aici adeseori despre cele mei ieftine electromobile chineze, vândute la preţuri incredibile, iar de curând chiar şi de primul electromobil la diametrul opus al ierarhiei, din zona celor mai performante şi mai scumpe, care are o autonomie de peste 1,000 km şi care vine tot din China. Iar azi vom vorbi despre un model aflat undeva pe la mijlocul de aur, poziţionat foarte interesant ca preţ, performanţe, şi stil de design.
Îi spune Ora Good Cat — ORA fiind numele mărcii, iar Good Cat — al modelului. Pisica bună, cum ar veni. Şi maşina asta inevitabil ne va duce cu gândul la curentul de design european al maşinuţelor urbane, cu aer de glamour, care se cu inspiraţii retro — de la renumitele MINI, până la modele precum Opel Adam şi chiar un pic din forma lui VW Beetle sau a modelelor de la Porsche. Dar nu se poate spune că maşina asta ar copia un model anume.
Şi interiorul e la fel de inspirat şi reuşit desenat! Maşina are o planşă de bord superb desenată, cu linii trase de-a lungul ei, asemănătoare unei grile, cu butoane în stil de comutatoare, cu scaune circular profilate şi cu combinaţii superbe de culori şi texturi. Sincer, dacă maşina asta ar fi debutat în Europa ca un viitor MINI, oamenii ar fi aplaudat-o ca o evoluţie admirabilă în direcţia potrivită. Iar noi o privim şi ne crucim că, de fapt, avem un model chinezesc în faţă!
Designul ăsta atât de bun ne-a intrigat atât de mult, încât am vrut să aflăm cine l-a făcut totuşi? O fi vorba de vreun designer chinez sau vreun european, care să fi fost contractat de către cei de la Great Wall, care deţin marca Ora? Şi ce credeţi că am aflat?
Designerul acestei maşini electrice chinezeşti a fost Emanuel Darta, european absolvent al Istituto Europeo di Design din Italia, şi tot el designer care a lucrat între anii 2012 şi 2017 la... Porsche! Da, omul a muncit aproape 5 ani la designul exterior în echipa din Stuttgart a celor de la Porsche, ajungând ulterior la Lynk&Co, iar din 2018 a fost angajat de către cei de la Great Wall Motors, acum ajungând deja la poziţia de Director de Design! Aşadar, nu ne mai miră formele atât de superbe ale acestui automobil! V-am intrigat? Haideţi să-i vedem şi substratul tehnic, pentru că acolo lucrurile nu sunt mai puţin intrigante!
Ora Good Cat e un electromobil construit pe o platformă concepută din start pentru propulsia electrică, aşa că face uz raţionat de spaţiul său. Bateria e în podea, suspensia spate e una cu bară de torsiune, iar cea din faţă e un McPherson. Mai mult ca atât, bateria e permanent conectată la un serviciu de cloud al companiei, trecând periodic prin diagnosticări şi, în cazul unor minime probleme, şoferul va fi notificat şi va fi invitat pentru inspecţii sau intervenţii.
De fapt, există două baterii posibile, una de 47.8 kWh şi alta de 59.1 kWh. Vorbind de o maşină compactă eficientă, acestea pot asigura cifre de autonomie de la care mulţi producători europeni şi japonezi ar avea de învăţat în anul 2020 sau 2021! Bateria mai mică asigură maşinii 401 km autonomie în ciclu NEDC, ceea ce înseamnă că în viaţa reală am putea miza real pe minim vreo 320 km. Bateria mai mare asigură 501 km, iar asta înseamnă un minim de 400 km realişti în viaţa reală, poate chiar mai mult! Pe o maşinuţă urbană, compactă, fără pretenţii elitiste!
Electromotorul pune în mişcare puntea faţă şi are o putere de 143 CP, cu un cuplu de 210 Nm — parametri perfect suficienţi pentru un dinamism decent al maşinii. Viteza maximă e limitată la 150 km/h, ceea ce e, din nou, mai mult decât decent, iar greutatea totală a maşinii la gol e de 1,510 kg cu tot cu baterie. Maşina măsoară, apropo, 4.23 metri lungime şi are un volum de 228 litri al portbagajului, deci, din nou, perfect comparabilă cu modelele urbane europene.
Bateria, apropo, are sistem de management termic, pe bază de circuit lichid. Încărcarea la prize AC se realizează cu 6.6 kW, însă portul fast charge DC e oferit standard, aşa că o încărcare de la 30% la 80% ar trebui să dureze un pic mai mult de 30 minute. Mai mult ca atât, maşina dispune de sistem inteligent de menţinere a temperaturii bateriei în condiţii de frig, ba chiar poate avea şi grilă activă, alegând să folosească şi fluxul de aer dinafară pentru răcire, când e cazul.
Şi acum, dacă ai ajuns să crezi deja că maşina asta e impresionantă, află că asta nu e tot! Ora Good Cat are deja totul preinstalat pentru condusul autonom, de la senzori, la chip-uri capabile să facă 2.5 trilioane de operaţii pe secundă. Practic, ea e pregătită să se conducă singură, iar într-o bună zi, când asta se va putea face legal, vei primi un update de soft din cloud pe maşină şi ea te va anunţa că gata, de azi, îţi poţi savura cafeaua liniştit în timp ce ea te duce singură spre serviciu!
Până atunci, există un senzor de recunoaştere facială la interior, iar maşina poate fi setată să te recunoască şi să interacţioneze doar cu tine, dacă te-a recunoscut! Practic, nici nu prea ai nevoie de cheie, nu-i aşa?
Şi, fireşte, cu maşina poţi interacţiona prin comenzi vocale, odată ce te-a recunoscut. Îi poţi spune să deschidă geamul, să-ţi pună piesa preferată, să-ţi pornească aerul condiţionat, să te ducă unde-ţi doreşti cu navigarea sau să activezi masajul scaunelor. Da, Ora Good Cat poate avea masaj la scaune! Şi, dacă maşina începe a răspunde cu voce, pe ecranele imense din faţa ta — de dimensiune 17.25 inch, cam ca la E-Class-urile moderne — apare un avatar care-ţi răspunde vizual, un fel de întruchipare a sufletului maşinii. Hai că am ameţit, deja! Serios? Asta e o maşină chinezească?
Adevărul e că tocmai asemenea chestiuţe te şi cuceresc să cumperi o maşină electrică. Asta e cheia spre succes, mai ales în rândurile oamenilor tehnologizaţi, mai tineri şi mai deschişi spre noi epoci de mobilitate. Chinezii au înţeles asta şi evoluează cu paşi giganţi. Iar pe fundalul lor, unii producători tradiţionali par derizorii când lansează câte un model nou cu autonomie de 200 km şi aia fără mare management termic al bateriei. Da, e vremea în care dinozaurii vor rămâne în istorie şi alte specii mai adaptate vor răsări!
Ah, da, preţul! Era să uităm de asta! Ei bine, Ora Good Cat începe în China de la 10.39 milioane de yuani, în dotare de bază, cu cei 401 km autonomie promişi, ceea ce ar fi echivalentul a sub 13,200 euro! Versiunea de top, cu autonomie de top şi dotări generoase, ajunge să coste cam 18,250 euro!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2020 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter