Poliţist din Moldova, obligat să achite peste 380 mii lei pagube din buzunarul propriu pentru Duster-ul de serviciu, distrus în accidentul de pe str. Vieru

14 Ianuarie 2021, 11:00
Denis Godorozea
Poliţistul Ion Gumeni, care în luna octombrie a anului trecut a fost implicat într-un accident rutier în intersecţia străzilor Grigore Vieru şi Ierusalim din Chişinău, fiind la volanul unui automobil de serviciu de model Dacia Duster, a fost recunoscut vinovat. Cel mai probabil, cel de-al doilea participant la accident, ce circula cu un Hyundai Tucson, a beneficiat de despăgubiri din partea companiei de asigurări, însă poliţistul care se face vinovat de accident a comunicat că acum este obligat să achite prejudiciul pentru dauna produsă automobilului de serviciu din cont propriu.
Din ceea ce am văzut în imaginile de la locul accidentului, ambele automobile au fost grav avariate — Hyundai Tucson a fost proiectat pe trotuar în urma impactului, răsturnându-se, Duster-ul de poliţie fiind avariat în partea frontală, ulterior fiind proiectat într-un obstacol de pe marginea drumului, fiind deteriorate uşor hayonul şi luneta.

Inspectorul de patrulare Ion Gumeni şi-a recunoscut vina în cadrul unui interviu, dar a mai comunicat că a comis accidentul din cauza stării de supraoboseală, fiind în serviciu pentru a şaptea noapte consecutiv în momentul producerii accidentului. După ce a fost recunoscut vinovat, angajatul MAI a fost sancţionat disciplinar, însă marea "surpriză" a urmat chiar în ziua de Crăciun, 25 decembrie 2020, când Ion Gumeni a primit o reclamaţie din partea angajatorului, prin care i se solicită să acopere paguba materială de pe urma daunelor produse automobilului de serviciu, în valoare de 384,585 lei, sumă care, potrivit inspectorului, acesta nu o va putea acumula din salariul său nici în 10 ani de serviciu. Mai mult ca atât, bărbatul are la întreţinere soţia şi doi copii minori, cu care locuieşte într-un apartament achiziţionat în baza unui credit ipotecar.
Pentru a-şi face dreptate, Ion Gumeni a cerut ajutor unei asociaţii, fondate de foşti poliţişti, care i-a oferit un avocat şi intenţionează să-l susţină în acest caz, urmând să atace decizia INSP în instanţă. Membrii asociaţiei au menţionat că valoarea pagubei este cu aproape 50% mai mare decât costă un asemenea automobil nou, deşi nu e clar dacă aceştia au luat drept referinţă un preţ de bază pentru acelaşi model.

Într-un final, prejudiciul va trebui să fie acoperit obligatoriu, indiferent de cum a fost calculat, a fost sau nu maşina declarată daună totală sau va fi reparată. Însă, în situaţia creată, atunci când poliţistul se face vinovat de accident cu implicarea unui automobil de serviciu în orele de muncă, nu ar trebui aceste maşini să dispună de o asigurare CASCO pentru a acoperi asemenea cazuri? Sau această să fie acoperită de angajator — deci de stat — poate cu aplicarea unor penalităţi din salariu, dar nu aruncarea întregii sume pe umerii poliţistului? Sigur, cu anumite excepţii de comportament vădit ilegal. Dar în situaţii uzuale de risc, într-o profesie cu grad sporit de risc, oare nu e prea exagerat să se ceară acoperirea întregii pagube din contul poliţistului care a fost la volan? Nu ar crea oare această situaţie un precedent periculos pentru felul în care ar putea decide poliţiştii mai departe să conducă maşinile de serviciu, să-şi îndeplinească atribuţiile, până la urmă? De ce nu este indicat un mecanism de răspundere pentru asemenea cazuri într-o ţară în care salariile angajaţilor nu permit acoperirea unor asemenea daune nici în 10 ani de muncă?

E un caz ce merită discutat mult mai profund, cu siguranţă! Ce părere ai tu? Cum ar fi corect să se procedeze?
0
11,258
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!