Porsche-ul necunoscut, gândit pentru militari: Porsche 957 Jagwagen

27 Ianuarie 2021, 20:53
Ilie Toma
Porsche a avut multe modele şi variaţii în istoria sa, dar, de obicei, chiar dacă afli despre o ediţie specială din vreun moment al istoriei, e oricum un Porsche pe care l-ai recunoaşte imediat. Însă modelul, despre care vom vorbi azi, e necunoscut până şi majorităţii fanilor mărcii germane, pentru că pur şi simplu a fost dat uitării de istorie, ca o încercare bizară, despre care nimeni nu mai vrea să pomenească.
Îi spune Porsche Jagdwagen, cu numele de cod 957, iar denumirea corectă şi completă ar fi de 957 Jagdwagen. Numele ăsta ciudat se traduce din germană ca „maşină de vânătoare”, dar asta a fost mai mult o poreclă, decât un nume care să reflecte destinaţia sa iniţială. Pentru că iniţial acest Porsche a fost gândit drept vehicul pentru militari şi trebuia să fie vehicul german care să ocupe aceeaşi nişă ca şi Jeep Wrangler sau Land Rover Defender. Bine, Ferdinand Porsche crease anterior un Volkswagen cu acelaşi rol, numit Kubelwagen, dar asta fusese mult mai demult, încă în timpul celui de-al doilea război mondial. Jagdwagen a fost arătat pentru prima dată unui cerc restrâns de oameni, ca prototip, abia în 1953.
Iar acel grup de oameni restrânşi erau militari din armata germană. Armata anunţase un tender pentru un asemenea vehicul, iar cei de la Porsche şi-au zis că pot crea cel mai bun automobil dintre toate, aşa că s-au pus pe treabă. L-au gândit capabil şi durabil, dar şi simplu de reparat şi menţinut.
Motorul lui Porsche 957 Jagdwagen fusse preluat de pe minunatul Porsche 356, fiind un boxer cu 4 cilindri, de 1.5 litri, răcit cu aer şi montat în spate, care livra 50 CP. El era cuplat la o cutie manuală cu 5 trepte — da, cu 5 trepte! Şi, desigur, deşi era anul 1953, acest Porsche avea deja un sistem de tracţiune integrală, cu posibilitatea selectării manuale a regimului de tracţiune pe două roţi sau pe patru.
Maşina, cu tot cu sistemul său 4x4, nu era foarte grea pentru una militară — cântărea doar 890 kg la gol. Şi mai impresionante erau capacităţile de offroad, Porsche 957 Jagdwagen fiind capabil să urce pante de până la 65%. Ampatamentul scurt îl favoriza în offroad, iar caroseria sa unitară, fără uşi, îi conferea rigiditate torsională foarte bună pentru asemenea căţărări de teren accidentat. Aceeaşi caroserie putea să-i asigure maşinii şi flotanţă pe apă, cu nişte etanşări minime ea putând deveni un vehicul-amfibie.
Atunci când cei de la Porsche au venit în faţa militarilor în 1953, pentru a-şi prezenta creaţia, mai aveau doi concurenţi pentru tender: cei de la Auto Union cu DKW Munga şi compania Borgward cu modelul Goliath Type 31. Când apăruse Porsche pe scenă, militarii abia aşteptau să le vadă produsul, or, în 1953 Porsche avea deja reputaţia unei companii care îşi concepe produsele peste aşteptări. Aşa şi a fost, Porsche 957 Jagdwagen a fost într-adevăr cel mai bun dintre toate maşinile prezentate la tender, însă calculele au arătat că acesta ar fi şi cel mai scump, iar compania putea produce un număr limitat de exemplare anual. Prin urmare, cu toată admiraţia pentru acest Porsche militar, cei din armată au trebuit să facă o alegere mai raţională şi au ales modelul DKW Munga.
Porsche nu s-a resemnat de tot. Doi ani au mai regândit maşina şi în 1955 au prezentat-o pentru uz civil, adică pentru publicul larg. Trei ani a fost în producţie acet model, însă vânzările au fost extrem de slabe, doar 71 de maşini fiind produse în întreaga sa carieră. Doar 49 au fost cumpărate de publicul larg, iar armata germană a găsit totuşi căi de a-şi cumpăra şi ea 20 de asemenea exempalre Porsche. Alte două exemplare se pare că au rămas în proprietatea uzinei.
În 1959, după ce producţia fusese sistată, unii ingineri şi designeri încercaseră să-şi convingă şefii să modifice modelul pentrua avea un ampatament mai lung şi să obţină astfel un model care ar fi putut fi produs în 5 variaţii de caroserie, inclusiv un soi de offroader pătrăţos cu acoperiş, dar ideea le-a fost refuzată, iar proiectul a fost închis. Să se fi acceptat în acel moment această idee — Porsche ar fi putut să fie primul producător german cu un soi de Gelandewagen civil, apărut cu 20 de ani mai devreme decât G-Class-ul pe care-l ştim cu toţii de la Mercedes-Benz. Ca să vezi, cum e câteodată şi cu istoria asta!
Şi acum zi, ai ştiut despre acest Porsche până acum? Cât de interesant îţi pare 957 Jagdwagen?
0
1,699
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!