Acesta e Citroen-ul care a fost un veritabil influencer pentru ingineria auto de după el, iar azi se vinde la preţ de VW Passat nou

1 Februarie 2021, 19:28
Ilie Toma
Când am spus influencer în titlu, am avut în vedere influenţa aia adevărată, prin puterea exemplului şi forţa de a-i face pe alţii să te urmeze în ceva măreţ, nu chestiuţe efemere de genul celor care-şi spun azi influnceri. Iar acest Citroen a influenţat poate ca nimeni altul industria auto ce a urmat imediat după el, prin două chestii absolut esenţiale: a fost unul din primele automobile cu tracţiune faţă din lume şi totodată primul automobil produs în masă, care a renunţat la cadrul dur şi a trecut la o caroserie autoportantă!
Da, vorbim de acel cadrul dur pe care-l ştim azi de la offroader-ele mai extreme, puţine dintre ele mai păstrându-l azi. Dar a fost o vreme când toate maşinile aveau la baza construcţiei lor un asemenea cadru, chiar şi cele cu caroserii coupe sau berline. Iar la începutul anilor 1930, cei de la Citroen au prezentat acest model, declarând tare şi ambiţios: se poate şi fără acest balast!
Era inimaginabil! Cine va asigura rezistenţa structurală a unei maşini? Ce se va întâmpla cu ea? Dar inginerii de la Citroen au explicat lumii că o caroserie cu structură monococ poate avea propria structură de rezistenţă, iar suspensiile se pot fixa de acea structură. Şi poate scepticismul ar mai fi durat mult, dacă nu era aspectul fermecător al maşinii, mult mai coborât decât alte modele ale vremii — un soi de low-ride al acelor timpuri. Şi toate se datorau lipsei cadrului, practic lipsei unui întreg etaj în construcţia maşinii. Iar garda la sol mai coborâtă şi înălţimea totală mai redusă îi redaseră imediat acestui Citroen o alură de eleganţă nemaivăzută până atunci. Era clar, toţi inginerii din celelalte companii trebuiau să se apuce urgent să găsească şi ei reţete similare!
Şi apoi, maşina asta avea tracţiune faţă, într-o epocă în care puţini se aventurau să facă asta. Citroen a vrut atât de mult să îmbrăţişeze această direcţie şi să-şi declare tare şi răspicat încrederea pentru ea, încât a botezat maşina Traction Avant. Da, acesta e un Citroen Traction Avant, adică Citroen Tracţiune-Faţă, cum ar veni. Şi e un model care a fost oficial lansat în 1934. Iar motorul său era poziţionat longitudinal, nu transversal, fiind montat niţel în spatele axei faţă, pentru o distribuţie mai bună a centrului de greutate.
Modelul francez, controversat la început, dar considerat genial mai apoi, s-a produs hăt până în 1956. Şi-a câştigat diverse porecle, în Franţa cea mai frumoasă fiind de Reine de la Route — adică regina drumurilor. Au existat câteva versiuni, ipostaze, motorizări, dar noi vom vorbi azi de versiunea 11 BL, mai exact despre un exemplar Citroen Avant 11 BL, scos la vânzare în Italia.

Numele 11 venea de la categoria de clasificare a vehiculelor din Franţa la acea vreme, însă litere BL avea semnificaţie mai interesantă, însemnând o versiune mai uşoară, un soi de Superleggera din paralela italiană.
Exemplarul ăsta din Italia, scos acum la vânzare, e produs în 1955, adică e unul din ultimele exemplare ale acestui model, produse în istorie, din cele aproximativ 760,000 unităţi produse. Sub capotă are cel mai mare şi mai puternic motor disponibil pentru Traction Avant — un benzinar de 1,911 cm cubi, care dezvolta 56 CP. Propulsorul era cuplat la o cutie de viteze manuală cu 3 trepte, cu levier montat lângă coloana de direcţie.
Având peste 65 de ani de când a fost produs, e evident că acest Citroen nu s-a păstrat pur şi simplu într-o asemenea condiţie, ci a fost complet restaurat. Caroseria sa a trecut printr-o sablare deplină şi tratată ulterior corespunzător, înainte de a fi revopsită.

Interiorul a fost refăcut la condiţia originală, folosindu-se materiale utilizate de Citroen în acei ani. Totul a fost restaurat la condiţia autentică, originală.
La fel, toată partea mecanică a maşinii a trecut prin restaurare minuţioasă, ea fiind în stare funcţională perfectă azi, având toate actele curente la zi şi având dreptul de a circula fără retricţii pe drumurile publice. Deci, deşi e o maşină franceză de acum 65 de ani, e o doamnă elegantă ce se mişcă la fel ca una de 35!
Fireşte, compania din Italia care o vinde azi are întreg dosarul istoriei ataşat la ea, cu invoice-uri, confirmări ale proprietarilor şi documentarea restaurării. Cert e că în ultimii ani maşina a fost expusă adesea şi la tot soiul de întruniri de bon-ton, or, o asemenea maşină are în ea şi eleganţă nemuritoare, şi inginerie care merită şi azi admiraţia.
Cât costă, deci, un asemenea exemplar Citroen Traction Avant, numai bun de pus în garajul de colecţie, fără nevoia unor investiţii suplimentare? Cât un VW Passat nou, spuneam în titlu, deci preţul orientativ îl ştii deja. Dar, ca să fim mai exacţ, acest Citroen se vinde cu 26,500 euro în Italia. Şi, sincer, e unul din puţinele exemplare Traction Avant care au mai supravieţuit până azi, dărămite într-o asemenea condiţie!
0
1,317
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!