Când restaurarea merge prea departe: acest Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 nu-şi poate găsi proprietar de aproape 1 an

13 Februarie 2021, 18:26
Ilie Toma
Uite la acest superb Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 din anul 1978, echivalentul unul Mercedes-AMG S-Class din zilele noastre. Nu-i aşa că e pur şi simplu superb, mai ales în culoarea asta albastră, numită magnetite blue metallic, condimentată cu imaginea unui habitaclu bej? Ce poate fi mai nobil şi mai frumos de atât, am spune la prima vedere şi ne-am şi imagina că maşina asta costă o avere, dar şi că se va găsi imediat, cât ai zice peşte, un colecţionar care să pună ochiul pe ea. Dar iată că nu e deloc aşa!
Iar motivul nu e unul foarte grav, ba chiar pentru mulţi dintre noi ar putea părea incredibil că un asemenea detaliu ar putea afecta atât de mult atractivitatea unei maşini de colecţie. E vorba de restaurarea parţială a acestei maşini, care s-a făcut în oraşul Undenheim din Germania. S-a muncit bine şi cu calitate la ea, dar s-a mers un pic prea departe, s-a făcut cu doar câţiva paşi mai mult decât ar fi fost cazul, ceea ce i-a stricat imediat din autenticitatea maşinii, iar asta înseamnă că acei oameni care ar fi fost gata să dea 75-100 mii euro pe ea n-o mai vor pur şi simplu. În ce constă problema deci?
Ei bine, la partea mecanică noi vorbim de un Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 din ultimii ani de producţie a generaţiei W116. Versiunea 450 SEL 6.9 a apărut abia în 1974, mult mai târziu decât a fost lansată generaţia W116, şi ea avea sub capotă legendarul motor V8 M100, de 6.9 litri. Motorul ăsta livra pe acest model 286 CP şi 550 Nm, suficient cât să-i dea forţe maşinii să atingă cei 225 km/h promişi oficial şi chiar 241 km/h în unele teste de presă ale vremii. Şi apoi, maşina asta mai era renumită şi pentru suspensia sa hidropneumatică, ce se putea auto nivela. În momentul lansării sale, ea asta era atât de adorată şi de luxoasă, încât costa în SUA mai scump decât orice model american de lux, şi se apropia chiar de preţul exemplarelor Rolls-Royce ale vremii.
Şi partea cea mai fascinantă pentru colecţionarii de azi e că în toată istoria au fost construite doar 7,380 exemplare de W116 450 SEL 6.9. Prin urmare, ar fi de înţeles să spunem că azi un exemplar restaurat, care să arate atât de bine ca cel din imagine, ar putea costa o avere şi şi-ar găsi repede un cumpărător.
Problema ei vine de la partea estetică a interiorului. Cei de la atelierul german de restaurare au vrut să îmbunătăţească produsul original, zic ei, şi au decis să nu lase planşa de bord în forma sa originală, cu polimer neacoperit, ci au pus peste ea piele, peste care au trecut cusături, la fel cum se întâmplă la modelele mai moderne. Deci au îmbrăcat totul în piele, de aceeaşi culoare albastră ca şi originalul, dar totuşi piele cusută pe bord, ceea ce maşina asta nu avea niciodată în forma sa autentică.
Şi apoi, au umblat şi la inserţiile de lemn, punând materiale mai moderne, făcute să arate ca cele originale, iar sistemul audio pare doar să fie un BECKER original, dar de după carcasa clasică e un sistem audio modern, cu memorie SSD şi chiar navigaţie vocală, compatibilă şi cu telefoanele moderne. Mecanicii germani, şi în special şeful companiei, care a şi dirijat tot procesul de restaurare, era convins că îi va lăsa cu gura căscată pe potenţialii cumpărători, uimindu-i cu luxul modernizat din interior.
Doar că asemenea cumpărători nu cauză luxul modernizat când se uită la asemenea maşini, că dacă l-ar vrea modernizat, ar lua un Mercedes mai nou. Ei caută opera genială originală. Iar aici ea a fost alterată. E ca şi cum pe tabloul lui Mona Lisa, i-ai face buzele mai proeminente, ca să fie mai în ton cu fetele cu botox de pe Instagram. E mai modern, fireşte, şi e doar un mic detaliu, dar s-a dus valoarea autentică pe apa sâmbetei şi de acum încolo nu mai poţi pretinde preţul de capodoperă. Aşa e şi aici. Poţi vinde deja acest vehicul ca pe unul la mâna a doua, în condiţie bună, dar nu ca o piesă autentică de colecţie. Şi nici nu mai contează că vânzătorul său ne convinge că maşina are doar 112,000 km parcurşi, sau că toată partea inferioară a maşinii pare foarte proaspătă. Cumpărătorii s-au rarefiat brusc pentru el.
Şi uite aşa, Mercedesul ăsta a fost scos la vânzare acum un an, cu 75,000 euro. Iar timp de un an nu l-a cumpărat nimeni. Într-atât de mare a fost eşecul său în a convinge un cumpărător, încât azi preţul i-a scăzut deja la 55,000 euro.
Şi totuşi, când priveşti maşina asta, parcă nu e atât de gravă greşeală restauratorilor ei, nu? Parcă arată bine, totuşi, şi parcă tot ar merita ea atenţie, nu? Tu ce crezi? Va fi ea vândută cu 55 mii, sau va mai sta mult şi bine, ajungând să scadă şi mai mult din preţ?
0
36,371
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!