Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Cel mai dorit BMW E34: această Alpina B10 BiTurbo din 1990 e o bijuterie şi la 170 mii km parcurşi

15 Februarie 2021 - 19:52
Ilie Toma
Dacă măcar odată în viaţa ta ai adorat generaţia E34 a Seriei 5 de la BMW, atunci află că versiunea de care vorbim noi azi era pur şi simplu vârful absolut, supremaţia pe care şi-o dorea orice fan BMW. Era chiar mai căutată şi mai admirată până şi decât M5-ul din generaţia E34! Şi asta pentru că era pur şi simplu o maşină genială, cu performanţe ameţitoare, nemaivăzute până atunci pentru un sedan de o asemenea talie!
Era anul 1989, iar locul marii prezentări era Geneva. Salonul auto de la Geneva. Anume acolo cei de la Alpina aduseseră nu doar cel mai rapid sedan pe care îl produseseră ei vreodată, ci cel mai rapid sedan de serie din lume. Zicem de serie, pentru că Alpina, ştiţi şi voi, are statut de producător, nu de casă de tuning, aşa că maşinile scoase de această companie sunt tratate drept exemplare de serie, chiar dacă se produc aproape întotdeauna în număr foarte limitat. Să revenim, însă, la anul 1989 şi la această premieră care a lăsat pe toată lumea cu gura căscată.
Generaţia E34 se producea deja de ceva vreme bună, dar cei de la Alpina nu s-au grăbit să scoată prea repede acest sedan. Dezvoltarea lui B50 BiTurbo a durat doi ani şi a costat compania o sumă imensă de 3.2 milioane de dolari la acea vreme! Cea mai mare parte a banilor a mers pentru dezvoltarea ingineriei motorului şi componentelor-cheie, astfel încât propulsorul turboaspirat rezultat e considerat şi azi unul din cele mai reuşite motoare turboaspirate din întreaga istorie!
La bază se luase motorul de BMW de pe versiunea 535i, fiind vorba, desigur, de un benzinar cu 6 cilindri în linie, de 3.5 litri. Inginerii Alpina l-au modificat substanţial, însă. Aici au fost montate pistoane noi forjate, de la Mahle, care dispun şi de lubrifiere specială, iar arborele cotit şi toate bielele au fost rebalansate. Datorită noilor pistoane, a fost coborâtă rata de compresie la 7.2:1. Motorul a primit şi noi supape, făcute dintr-un aliaj special, răcit cu călire prin sodiu, dar şi un nou arbore cu came. De asemenea, întreg sistemul de admisie şi evacuare a fost reproiectat de Alpina, acesta cuprinzând acum şi două turbine Garrett T25, răcite cu lichid, care aveau wastegate-uri controlate electronic. A mai fost montat şi un intercooler imens, pentru ca aerul ce ajungea în admisie să fie mai rece, iar arderea — mai eficientă. Folosirea a două turbine a dat avantajul reducerii substanţiale a turbolag-ului, iar sistemul de colectare şi evacuare a gazelor de elapament de sub capotă era făcut de compania Boysen la comanda celor de la Alpina, fiind făcut din oţel inoxidabil şi conţinea 6 mici catalizatoare cu sonde Lambda.
Imagine din procesul de pregătire a motorului de către inginerii Alpina

Sistemul de injecţie e unul de origine BOSCH şi dispune de posibilitatea de e ajusta presiunea suflată spre turbină de la 0.4 până la 0.8 bari. Multă inginerie, dar anume asta e magia acestei maşini — că la ea au muncit mai ales ingineri, ingineri din aceia talentaţi, care au vrut să facă un lucru temeinic, care să reziste decenii la rând şi să fie apreciat, iată, şi la 30 de ani distanţă. Iar lansarea acestui model se întâmpla la începutul anului 1989, când zidul Berlinului nu căzuse în Europa, când în România revoluţia încă nu avusese loc, iar Moldova mai era parte a URSS-ului, din uzinele căruia cel mai admirat sedan pentru oamenii de rând era Moskvich 2140 Super Luxe, iar Lada 21099 încă nici nu apăruse.
Ei bine, să revenim la bijuteria asta de Alpina B10 BiTurbo. După toată munca inginerilor, motorul ei a ajuns să livreze 360 CP şi 520 Nm, toate astea pe un sedan ce cântărea 1,695 kg! Atunci, în anul 1989, acest sedan putea atinge viteza maximă de 291 km/h!
Iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h, declarată de Alpina, era de 5.6 secunde, însă mai multe teste drive de presă ale vremii au ajuns la un timp de 5.2 secunde! În anul lansării sale, asemenea parametri o echivalau pe această Alpina cu legendarul Ferrari Testarossa, iar în segmentul sedanurilor pur şi simplu nu exista un echivalent. Aşa că Alpina B10 şi-a câştigat imediat titlul de cel mai rapid sedan din lume.
Prima maşină a fost livrată primului client în august 1989, iar producţia a continuat până în august 1994. Ştii cât costa această Alpina B10 BiTurbo pe atunci? Tocmai 146,800 mărci germane, iar de banii ăştia puteai să-ţi cumperi, practic, două BMW-uri M5 E34! Deci preţ aproape faţă de M5!
Nu e de mirare, deci, că pe parcursul carierei au fost construite doar 507 asemenea exemplare de Alpina B10 BiTurbo. Şi nici preţul exemplarului ăsta, despre care vorbim azi şi care a fost scos la vânzare în Belgia nu va fi de mirare.
Maşina asta a fost livrată în anul 1990 şi a fost abia livrarea cu numărul 0016 din cele 507 livrate vreodată, iar Alpina păstrează informaţiile despre fiecare exemplar livrat. Mai mult ca atât, maşina asta nu e neagră, ci are o culoare albastră a diviziei BMW Motorsport, numită pe atunci Macao Blue.
Toată istoria de până azi a maşinii e documentată minuţios. Inclusiv faptul că în octombrie 1997 maşinii i s-au schimbat turbinele din contul garanţiei Alpina. Iar în 2019 exemplarul ăsta a avut parte de un service major, cu curăţirea injectoarelor, a cablurilor spre bujii, a magistralelor de benzină şi chiar verificarea şi reglajul valvelor. Deci, s-au făcut lucrările necesare pentru a se asigura că motorul funcţionează în continuare impecabil şi va putea livra cei 360 CP şi 520 Nm mult timp înainte.
Iar azi maşina e în stare impecabilă, vizual ea având un aspect de parcă a ieşit din showroom vreun an în urmă. Până şi tapiseria textilă a scaunelor e într-o condiţie superbă, la fel ca şi planşa de bord sau orice alt detaliu din habitaclu.
Iar Alpina asta n-a stat doar parcată. Da, a fost păstrată cu sfinţenie şi adorată de proprietarul său, dar a adunat, totuşi, 170,000 km pe bord. Şi în ciuda acestui parcurs aparent mare, ea a fost scoasă la vânzare la un preţ de 56,990 euro!
O avere, ar putea spune mulţi! Însă şi maşina asta e o adevărată legendă, iar exemplarul ăsta e o bijuterie şi la cei 170 mii km parcurşi ai săi!

Ce părere ai tu, îşi merită banii această Alpina B10 BiTurbo E34?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter