Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Cel mai extravagant şi accesibil model japonez de colecţie: un Suzuki SC100 GX Deluxe, scos la vânzare la preţ infim

20 Februarie 2021 - 19:28
Ilie Toma
Japonezii au avut adeseori încercări de a lansa modele ciudate în Europa, puţine dintre ele reuşind cu adevărat să adune vânzările necesare. Dar cele, care au rămas a fi doar experimente fără succes de piaţă, au lăsat în urma lor o altă oportunitate, şi anume aceea de a deveni azi exemplare rare şi extravagante de colecţie.
Acesta e un Suzuki, şi are un design pur şi simplu superb în proporţii. Secretul e în faptul că a fost desenat de Giugiaro, or, japonezii îşi puseseră mai speranţe în acest model şi voiau să facă din el primul nipon ce ar fi exportat cultura kei car către Europa, adaptând-o la gusturile şi formele mai sofisticate europene. Iar italienii chiar au făcut o treabă minunată din a-i desena formele acestui Suzuki!
În Japonia, modelul ăsta s-a vândut începând cu 1977, având un motor mai slab, de doar 3 cilindri şi un design uşor mai moderat. Acolo el purta numele de Cervo. După un an şi jumătate de perfecţionări, Suzuki l-a prezentat în Europa drept SC100, cu un design mai cizelat şi cu un motor într-atât de îndrăzneţ, încă maşina asa a fost catalogată ca un mini gran turismo sportiv!
Motorul avea doar 970 cm cubi, dar avea 4 cilindri în linie şi dezvolta 48, iar mai apoi 50 CP. Cuplul maxim era de 83 Nm, iar propulsorul era unul extrem de simplu în construcţie, fiind cuplat la o cutie manuală cu 4 trepte. Dar, văzând aceşti parametri, ne putem întreba pe bună dreptate — despre ce caracteristici sportive am putea vorbi la acest Suzuki, deci? Ce fel de mini-GT poate fi el?
Ei bine, adevărul e că Suzuki SC100 avea motorul poziţionat pe puntea spate, cam cum se întâmplă azi la smart şi Renault Twingo. Maşina avea doar 3.19 metri lungime, 1.39 metri lăţime şi 1.23 metri înălţime, cântărind numai între 625 şi 650 kg, în dependenţă de nivelul de dotări, iar în multe ţări europene japonezii aleseseră să vândă doar dotări de top, GX. Maşina despre care vorbim noi azi e un GX Deluxe, deci un fel de top absolut. E un exemplar de 48 CP , iar asemenea maşini în testele vremi depăşiseră şi viteza maximă declarată oficial de 136 km/h, ajungând la 142 km/h. Nu e foarte mult, dar maşinuţa uşoară se descurca foarte bine în acceleraţii cu cei 48 CP ai ei şi greutatea de 650 kg, având un raport de putere/greutate mult mai bun decât multe alte maşini accesibile ale vremii. De fapt, motorul de 1 litru folosit pe acest model e acelaşi ca şi pe offroader-ul Suzuki SJ410.
Acest Suzuki fusese adorat de entuziaştii mai excentrici ai vremii, dar Suzuki n-a lansat modelul în toate ţările europene, ci doar în câteva. Lansarea a avut loc în Olanda şi ţara asta a devenit cumva principala în care modelul era vândut în Europa, tot aici fiind vândut şi exemplarul de care vorbim noi azi. Marea Britanie a fost a doua ţară în ordinea lansării, dar aici s-au vândut mai multe exemplare. În alte ţări europene aproape că n-au fost vândute asemenea modele. Şi SC100 a fost vândut numai până în anul 1982, exemplarul din imagini fiind fabricat în 1981.
Aşadar, în toţi anii săi de carieră, în întreaga lume Japonia a exportat şi vândut puţin peste 9 mii de exemplare: 4,696 au fost vândute în Marea Britanie, alte 1,299 au fost vândute în Noua Zeelandă, Africa de Sud şi America latină, dar majoritatea din cele 1,299 au fost cu volan pe dreapta, deci în total aproape 6,000 de exemplare SC100 produse vreodată au fost cu volan pe dreapta.
În Olanda s-au vândut numai 3,290 exemplare în toată istoria, acestea fiind practic singurele cu volan pe stânga care ajunseseră în Europa. Proprietarul de azi al acestei maşini spune că statisticile UE arată că pe tot continentul au mai rămas în circulaţie mai puţin de 70 de asemenea Suzuki SC100 cu volan pe stânga şi alte vreo 90 cu volan pe dreapta. Deci, o raritate absolută, extravagantă şi neştiută, despre care va fi întotdeauna plăcut să povesteşti istorii necunoscute de nimeni! Apropo, acest model, era poreclit „copilul minune” la vremea sa.
Exemplarul ăsta a trecut prin mâna mai multor proprietari din Olanda în decursul istoriei sale, rămânând în această ţară până în 2016. A fost după asta dezmembrată şi restaurată în totalitate, or, avea un parcurs prea mic ca proprietarul său să o lase să se piardă. Azi maşina are doar 70,000 km pe bord, parcurs care pretinde a fi real şi e însoţit de o mapă enormă de documente.
Maşina se află azi în Elveţia, în mâinile unui proprietar din Lugano. Omul a savurat-o cu plăcere în ultimii ani, dar foarte rar, aşa că parcursul a rămas foarte mic. Şi marele paradox e că acesta a scos-o la licitaţie cu o sumă minimă aproape derizorie, de câteva sute de franci elveţieni. Cu alte cuvinte, dacă cea mai mare sumă oferită va fi peste suma minimă, maşina se va vinde cu un preţ de nimic. Specialiştii casei de licitaţii estimează că ea ar valora minim între 5-7 mii de franci, dar azi, la doar 2 zile până la sfârşitul licitaţiei online, cea mai mare miză pusă pe ea e de doar 600 franci elveţieni, adică vreo 540 euro! Teoretic, oricine se va încumeta să dea un pic mai mult, poate s-o ia, or, ea se vinde pentru aceşti 600 franci!
La cât de rar şi extravagant e acest Suzuki, asta înseamnă să devii colecţionar veritabil aproape pe gratis! Noi am zice chiar că e o ocazie unică în viaţă!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter