Lumea modernă complicată: cui aparţine azi, de fapt, Daimler şi Mercedes-Benz?

16 Februarie 2021, 11:54
Ilie Toma
În ultimul nostru test drive cu un SUV chinez, BAIC Beijing X7, am menţionat că acea companie chineză cu capital majoritar de stat deţine 5% din acţiunile Daimler, şi implicit Mercedes-Benz, iar asta a născut întrebări de curiozitate din partea mai multor vizitatori, despre cine deţine, de fapt, marca Mercedes-Benz în zilele noastre
Trebuie să spunem din start că situaţia e similară cam la toate mărcile, nu doar Mercedes-Benz, pentru că trăim într-o lume complicată a acţiunilor şi fondurilor de investiţii, dar, totuşi, dacă întrebările curioase s-au referit la Mercedes-Benz, vom da un răspuns complet despre cine sunt proprietarii de azi ai Daimler.
Iar informaţiile pe care vi le prezentăm mai jos sunt extrase din rapoarte oficiale ale Daimler şi sunt valabile la data de 31 decembrie 2020, or, micii acţionari vând şi cumpără acţiuni în permanenţă. Dar marii acţionari sunt valabili şi la ziua de azi, data publicării articolului nostru. Şi, când spunem Daimler mai jos, avem în vedere, fireşte, compania-mamă, deţinătoare a mărcii Mercedes-Benz şi a tuturor companiilor-fiice.
Cel mai mare acţionar singular Daimler de azi este, surpriză, omul de afaceri chinez Li Shufu, printr-un fond de investiţii creat de el, numit Tenaciou Prospect Investment Limited, care deţine 9.7% din Daimler. Dacă numele lui nu-ţi spune nimic, atunci află că el e fondatorul mărcii Geely, iar în 2010 el a cumpărat compania Volvo Cars în întregime de la Ford, acţiunile Daimler achiziţionându-le în 2018. Respectiv, cel mai mare acţionar Mercedes-Benz de azi e proprietarul Geely şi Volvo!
În listă urmează fondul suveran de investiţii din Kuwait, numit Kuwait Investment Authority, care are o cotă de 6.8% de acţiuni în Daimler. Practic, ăsta e fondul guvernamental al celor din Kuwait, care foloseşte surplusurile de bani din petrol ai ţării orientale pentru a-i plasa în tot soiul de investiţii pe mapamond. Fondul e azi unul din top 5 din lume ca volume de investiţii, trecând de 500 miliarde de dolari. Iar în cazul Daimler, acesta e unul din cei mai vechi acţionari ai săi, numărându-se printre proprietarii companiei germane încă din 1974.
Foto: oficiul central al Kuwait Investment Authority

Compania chineză BAIC Motors, aşa cum menţionam mai sus, deţine 5% din acţiuni, din 2019. Iar alianţa Renault-Nissan deţine 3.1% din acţiuni, şi Daimler deţinând o cotă proporţională în alianţă, ca parte a acordului lor de colaboare.

Pe lângă asta, micii invstitori privaţi deţin împreună 21.3% din Daimler, iar alţi investitori instituţionali deţin împreună 54.1% din acţiuni.
Apropo, e curios că Daimler, la rândul său, deţine nu doar acţiuni în Alianţa Renault-Nissan şi implicit în mărcile acestora, ci şi în Aston Martin, unde a al doilea acţionar ca mărime, cu 11.8%. Deci, cine deţine Daimler, primeşte automat o mică bucăţică şi din Aston Martin, Renault, Nissan, Dacia, Lada, Mitsubishi, iar lista ar putea continua cu multe alte participaţii ale celor de la Daimler.
0
39,248
COMENTARII (2)
Eugen
Frankfurt am Main, Germania
la 16 Februarie 2021 - 21:27
Nu prea inteleg de ce asa multe griji referitor la cine detine actiunile Daimler, ca doar chinezii nu au facut nimic ilegal sau gresit. Situatia nu e de azi sau de ieri iar istoria cunoaste multe episoade cind investitori din tarile emergente investesc in companii din tarile dezvoltate, chiar daca scopul final e accessul la tehnologii mai avansate (exemplu Japonia in anii '80 a stirnit exact aceleasi discutii). Iar tarile dezvoltate au legislatie care poate bloca achizitia companiilor domestice in industrii strategice (cel mai des din motive de securitate). Privita situatia din alt unghi, mai bine transferul de tehnologie sa aiba loc de comun acord in cadrul unui parteneriat decit prin spionaj sau furt. La nivel mai general, la ce bun sa irosesti resurse pentru re-inventarea rotii, cu atit mai mult ca inventatorul original e de acord sa sa se imparte cu tehnologia?! Articolul e binevenit sa clarifice situatia ca de altfel multi puteau interpreta informatia din video anterior ca si cum chinezii ar detine 100% din Daiimler.
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 16 Februarie 2021 - 23:45
Da, anume asta și vrem să facem cu acest articol, să aducem claritate, pentru că atunci mulți s-au arătat surprinși. Am și menționat la început, că situația e similară pentru multe alte mărci.
0
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!