Aceasta e maşina care avea două motoare pe benzină, iar azi costă cât patru Citroen-uri noi

6 Martie 2021, 18:46
Ilie Toma
Despre faptul că inginerii de la Citroen erau cândva printre cei mai nebunatici din lume, capabili să lanseze modele cu soluţii tehnice neverosimile, v-am mai spus de mai multe ori. Dar dintre toate lansările lor probabil anume acest model merită titlul de cel mai deocheat, bizar şi greu de imaginat până şi azi — Citroen 2CV Sahara.
Modelul de bază 2CV a avut o istorie frumoasă, care s-a perpetuat pe parcursul a multor decenii din secolul 20, stând în producţie în unele ţări hăt până în anul 1990 şi mai mult. Şi magia lui venea dintr-o simplitate extremă în construcţie, făcută pentru practicism maxim în condiţiile rurale ale Franţei. După război, fermierii francezi aveau nevoie de o maşină simplă, capabilă să înainteze oriunde, fiind în acelaşi timp ieftină şi simpă de reparat. Anume aşa se lansase la început Citroen 2CV, versiunea lui standard.
Avea un motor boxer de 2 cilindri, de doar 325 cm cubi, dar care funcţiona în 4 timpi. Prima ipostază dezvolta doar 9 CP, dar în anul 1947, pentru o maşină bugetară, asta era perfect acceptabil. În scurt timp s-a trecut la un motor mai mare, de 425 cm cubi, care livra 12 CP. Şi, paradoxal, odată cu acest nou motor, Citroen 2CV n-a fost îndrăgit doar de fermierii francezi, ci de toţi locuitorii marilor oraşe, care-l adorau pur şi simplu. Acesta devenise chiar modelul preferat în rândurile tinerilor. Iar despre fermieri — nici nu mai vorbim — aceştia adorau să meargă pe de-a dreptul, pe dealuri, cu acest 2CV cu roţi înguste şi gardă la sol mare, care putea face faţă terenurilor accidentate mai bine decât 90% din SUV-urile de azi. Şi o făcea doar cu tracţiune pe puntea faţă!
Dar, către anul 1957, un industriaş francez din Normandia, s-a gândit că ar avea nevoie de o versiune şi mai capabilă a lui 2CV. Aşa că a luat o maşină, a mai cumpărat un motor identic de 425 cm cubi şi l-a montat pe spate, ca să propulseze roţile de acolo. A ieşit un soi de tracţiune integrală rudimentară, dar vestea acestei modificări a ajuns şi la urechile celor de la Citroen. Lor li se cerea un 2CV mai capabil, care ar fi fost folosit în explorările franceze de petrol din Sahara. Iar cei de la Citroen s-au gândit că soluţia din Normandia ar putea fi cea mai uşoară. Fireşte, inginerii au perfecţionat conceptul niţel, dar tocmai aşa în 1958 s-a lansat acest model despre care vorbim azi — Citroen 2CV Sahara.
Da, maşina asta are două motoare pe benzină — unul sub capotă şi altul în spate. Motoarele sunt identice, a câte 425 cm cubi fiecare, livrând împreună 24 CP. Paradoxurile însă, abia încep, pentru că aceste două motoare trebuiau cumva sincronizate, nu-i aşa?
Ei bine, ambele motoare aveau câte o cutie de viteze proprie! Da, oricât de mult ar suna asta ca o irosire de resurse, anume aşa e construită maşina asta. Cutia montată pe spate are o mică modificare pentru ca transmiterea normală de cuplu să propulseze roţile în direcţia corectă. Dar ambele cutii de viteze trebuiau schimbate sincron, aşa că s-a conceput un levier comun, care arăta ca unul obişnuit, dar care schimba treptele simultan în ambele cutii de viteze!
Fireşte, şi pedala de acceleraţie fusese conectată simultan cu ambele motoare, iar fiecare motor era alimentar dintr-un rezervor de benzină diferit, ambele rezervoare fiind montate sub scaunele faţă. Partea curioasă era că cele două motoare puteau fi pornite separat, aşa că puteai să te deplasezi propulsat de un singur motor sau de ambele simultan. Cu un singur motor maşina atingea o viteză maximă de 65 km/h, iar cu două — 105 km/h!
Şi pe cât de bizar pare azi acest concept cu două motoare, maşina asta chiar se descurca bine în nisipurile din Sahara sau prin noroiul din Franţa. Însă un asemenea automobil costa de 2 ori mai mult decât un 2CV normal, aşa că nu foarte mulţi s-au încumetat să cumpere unul, dincolo de a-l admira. Modelul 2CV Sahara s-a produs între 1958 şi 1971 într-un număr de doar 694 unităţi, iar azi sunt înregistrare ca încă existente doar 95 de asemenea maşini! Prin urmare, e clar că aceste maşini au devenit bijuterii de colecţie vânate frenetic, mai ales exemplarele bine restaurate. De curând una s-a vândut la o licitaţie privată din Franţa cu un preţ de peste 90,000 euro. Iar alta e scoasă acum la vânzare în Germania, în orăşelul Goslar, la un preţ de 86,900 euro. Deci, cam cât 4 Citroen-uri noi moderne la un loc!
Maşina asta din Germania e produsă în 1964 şi pretinde a avea 68,520 km parcurşi, documentaţi, dar cifra kilometrilor aici nu e foarte relevantă. Maşina a trecut printr-o restaurare minuţioasă la condiţie originală, iar ambele motoare au fost aduse din nou în condiţie impecabilă.
Ai da vreodată atât de mulţi bani pe un Citroen 2CV Sahara? Probabil nici noi n-am da. Dar asta nu ne face să admirăm maşina asta excentrică mai puţin! Ba mai mult ca atât, noi am zice că e una din cele mai nebunatice maşini din istorie şi părerea de rău vine doar din faptul că azi francezii nu mai prea scot în producţie idei inginereşti deoacheate!
0
4,162
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!