Analiză: de ce noua Dacia Spring chiar are şanse să devină un succes 100% electric

15 Martie 2021, 14:07
Ilie Toma
Săptămâna trecută, Dacia a anunţat preţurile pentru primul său model 100% electric — SUV-ul compact Spring, iar odată cu asta cei de la Dacia au publicat şi multe informaţii detailate din substratul tehnic al noului model, care ne pot da o imagine completă despre cât de bine e pregătit acesta să cucerească piaţa cu adevărat. Noi ne-am gândit să aruncăm o privire la lucrurile esenţiale şi importante, punându-le în context de preţ şi aşteptări, pentru a înţelege la ce ne putem aştepta de la noul model 100% electric Dacia.
Preţul e mai bun decât se aştepta

Da, preţul de piaţă era marea enigmă până acum câteva zile. Deşi Dacia a prefaţat modelul mai multe luni în urmă şi promitea un preţ accesibil, în ton cu filosofia mărcii, iar cele mai bune speranţe indicau cifre de puţin peste 20 mii euro, iată că realitatea s-a dovedit a fi şi mai bună. În România preţul anunţat e de 16,800 euro, inclusiv TVA, în dotare incipientă şi 18,100 euro în dotare superioară Confort. Partea frumoasă e că în Moldova ar trebui să avem un preţ şi mai atractiv de atât, datorită sistemului mai favorabil de taxare pentru automobilele electrice, şi am putea să ne aşteptăm la un preţ de strt de 13,600-14,000 euro! Şi noi vorbim aici de o maşină electrică nouă!
Autonomie decentă confirmată

Odată cu anunţarea preţurilor, Dacia Spring şi-a anunţa şi cifrele de autonomie, confirmate oficial prin standardul WLTP, mai realist. Aşadar, deşi e un model bugetar, autonomia modelului electric românesc e absolut decentă, fiind situată la 305 km în regim urban WLTP şi la 230 km în regim mixt mai solicitant. Asta înseamnă că până şi un ritm de condus mai puţin grijuliu ar trebui să garanteze cca 200-230 km în zona oraşelor şi lângă ele. Sigur, nu e liga modelelor de top electrice, cu autonomii de 400-500 km şi mai mult, dar nici nu trebuia să fie, iar decenţa poate fi deja asigurată de la o autonomie de 200-230 km în sus, o spunem şi din experienţă proprie. Spre exemplu, autonomia Daciei ar putea fi comparabilă cu cea a modelului Mazda MX-30, care e un model de trei ori mai scump.
Apropo, Dacia Spring are şi priză fast-charge, dar încărcarea rapidă a fost şi aici dozată la intensitate mai moderată, de 30 kW, în loc de obişnuiţii 50 kW minim. Noi zicem că e un calcul pentru durată de viaţă mai lungă a bateriei, iar la capacitatea bateriei sale, Dacia Spring oricum îşi va încărca bateria de la 0 la 80% în mai puţin de o oră la priză fast charge. La prize mai lente, încărcarea poate dura între aproape 5 ore şi 13 ore şi jumătate.

Un model electric uşor în kilograme

E interesant şi faptul că bateria a fost menţinută în limite potrivite, fără a adăuga prea multe kilograme maşinii. Bateria în sine cântăreşte doar 186 kg, ceea ce mult mai puţin decât în cazul altor electrice moderne! Capacitatea totală utilizabilă e de 27.4 kWh, bateria e una litiu ion, dar paradoxul e că greutatea proprie totală a noii Dacia Spring e de doar 970 kg! O maşină electrică atât de uşoară înseamnă eficienţă realistă, derivată din faptul că nu e necesar să transporţi sute de kilograme în plus! Masa totală a Daciei, cu tot sarcina utilă de la bord, e de 1,300 kg. Astfel, din cifrele de autonomie şi capacităţi, putem deduce că noua Dacia Spring va avea un consum realist chiar sub 10 kWh/100 km adeseori, fapt care o va face cu adevărat relevantă şi eficientă!
Motor nu foarte puternic, dar corect dozat

Motorul electric a fost şi el atent dozat pentru performanţe decente, fără picanterii nenecesare. Aparent, acesta are doar 44 CP, dar vine şi cu un cuplu maxim de 125 Nm, livrat instantaneu, iar dacă ne mai amintim că maşina cântăreşte sub o tonă la gol, atunci parametrii aceştia nu par excesiv de modeşti, ci dimpotrivă, foarte potrivit dozaţi. Iar ca să ne convingem de asta, mai avem o cifră tehnică interesantă strecurată în ultimele informaţii: acceleraţia de la 0 la 50 km/h se face în doar 5.8 secunde. Deci, la nivel urban, dinamismul va fi decent. Viteza maximă e limitată la 125 km/h, dar şi aici e oarecum firesc să descoperim asta.
Un model practic, chiar dacă e electric

Şi în fine, silueta de SUV compact a Daciei Spring, sau de hatchback cu gardă la sol sporită mai bine zis, o recomandă ca un model în continuare practic. Garda la sol a rămas decentă, în ciuda bateriei, şi măsoară 151 mm, iar portbagajul oferă 290 litri în regim standard şi până la 620 litri cu bancheta spate rabatată.
Accesibil, dar decent în formula tehnică

Şi în fine, Dacia Spring vine să acopere, sau chiar să creeze o nişă nouă de piaţă, pe care n-a reuşit încă nimeni s-o ocupe până acum. Avem maşini superbe electrice pe piaţă, cu performanţe ameţitoare, începem a avea şi modele la preţuri mai pământeşti, atractive şi ele, dar în Europa pur şi simplu încă nimeni nu vinde un model electric nou la un asemenea preţ, fără a lua în calcul vreun stimulent de la stat. La preţul Daciei Spring, însă, intervine motivaţia economică directă, care face această achiziţie raţională. Atât pentru flote de companii, cât şi pentru persoane private.
Iar partea frumoasă a acestui model Dacia e că pare să ofere mult mai multă consistenţă pentru acest preţ accesibil al său, fără a neglija nimic din ce e cu adevărat important şi crucial. Până şi sistemul multimedia n-a fost neglijat, astfel încât experienţa de bord să nu fie una privată de esenţial, ci consistentă, cu decenţă adevărată.
Deci, judecând după toate aceste informaţii complete de azi, după experienţa grupului Renault în ingineria maşinilor electrice, şi după ce oferă noua Dacia Spring, avem toate premisele să spunem că acest model 100% electric va fi unul care va scrie regulile şi va revoluţiona piaţa în zona electricelor accesibile! Nu va fi doar un model bifat în gamă, că există, ci unul care chiar să genereze vânzări, să fie căutat şi să-l vedem pe străzile noastre tot mai mult şi mai mult! Inclusiv în Moldova!
0
4,809
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!