Luxul sovietic de cândva: o Chaika GAZ-14, scoasă la vânzare în Germania la un preţ exorbitant

15 Martie 2021, 20:28
Ilie Toma
Chaika a fost limuzina supremă a nomenclaturii sovietice — asta o ştim cam toţi cei de prin Estul Europei. Dar mult mai puţini dintre noi ştiu cât de multe ciudăţenii inginereşti aveau aceste maşini aplicate pe ele pentru a se conforma standardelor de lux, sau cât de puţine exemplare au ajuns, de fapt, a fi produse de-a lungul istoriei.
Maşina despre care vorbim azi e o GAZ-14 Chaika, scoasă la vânzare în Germania. Şi dacă GAZ-13 Chaika e modelul ăla cu mult crom şi multă eleganţă în stil oarecum american, atunci GAZ-14 e succesoarea, interpretarea mai modernă, mai performantă, care trebuia să reprezinte progresul unei noi epoci. Maşina a fost lansată în 1977, dar a continuat a fi produsă până în 1988, aproape până la apusul final al URSS.
Aşadar, sub capota acestei maşini se afla un motor V8, cu o cilindree de 5,526 cm cubi. Având câte 2 supape pe cilindru şi fiind aspirat natural, acesta dezvolta 220 CP la 4,200 rpm, iar cuplul maxim ajungea la o valoare generoasă de 451 Nm!
Aşa cum i se cuvinea unei limuzine, cutia de viteze era una automată, doar că era vorba de una cu 3 trepte. Şi cu o greutate proprie de peste 2.6 tone a maşinii, GAZ-14 Chaika nu era cu siguranţă o maşină foarte rapidă. Accelera de la 0 la 100 km/h cam în 15 secunde, iar viteza maximă ajungea la 175 km/h.
Pentru a asigura confortul suprem de la bord, GAZ-14 Chaika a primit şi un sistem de aer condiţionat cu reglare separată a temperaturii pentru compartimentul faţă şi spate!
Maşina a primit un sistem audio cu amplificator produs de către compania Radiotehnika din Riga, Letonia de azi, dar casetofonul venea de şi mai departe, fiind produs de compania Blaupunkt din Germania de Est. Mai mult ca atât, sistemul audio avea chiar şi telecomandă la bord!
Geamurile laterale erau încălzite adiţional, iar unele exemplare aveau încorporat telefon radio sau chiar telefon prin satelit! Fireşte, mai ales în ultimii ani de producţie, GAZ-14 Chaika îşi alinta ocupanţii cu tot soiul de materiale sofisticate, inclusiv inserţii de lemn, velur, sau chiar covoare luxoase pe jos, aşa cum are şi maşina expusă acum la vânzare în Germania. Mai mult ca atât, exemplarul ăsta are chiar şi un soi de TV mai modern, semn că a mai fost folosit după căderea cortinei de fier.
Apropo, acest exemplar din Germania e unul din ultimele asamblate, întrucât a fost produs în 1986, cu doar 2 ani înainte de ultimul exemplar care a părăsit poarta uzinei. Şi, deşi a fost mulţi ani în producţie, modelul ăsta s-a asamblat într-un număr de doar 1,120 exemplare în total, pe tot parcursul istoriei sale! Într-atât de exclusivist este!
Ei bine, şi acum exemplarul scos la vânzare în Germania are o stare interesantă din punct de vedere tehnic şi estetic, dar nu e tocmai în condiţie de muzeu sau de colecţionar înrăit.
Aspectul general e bun, chiar şi detaliile de crom par să fi fost întreţinute bine pe parcursul timpului, iar habitaclul bucură cu şi mai mult autentic. Dar în acelaşi timp, structura maşinii nu e chiar total lipsită de coroziune, aşa că, teoretic, un cumpărător ar trebui să mai investească în câteva asemenea lucrări de conservare cel puţin, dacă nu restaurare ca la carte chiar.
Înainte de a fi dusă în Germania, această GAZ-14 Chaika a stat câţiva ani buni şi în Bulgaria, bucurându-se de plăcuţe elitiste de înmatriculare, CB0001AM.
Dar, în ciuda anilor şi istoriei, cu o asemenea maşină nu plecai în călătorii lungi niciodată, aşa că şi cifra de pe odometru e incredibil de mică, de doar 13,632 km parcurşi.
Şi acum, relicva asta a luxului sovietic are şi un preţ pe măsură. Preţul ei în Germania este de 49,900 euro, preţ despre care n-avem cum să spunem altceva decât că e absolut exorbitant, chiar cu toată raritatea maşinii. Iar dacă mai iei în calcul că maşina va mai avea nevoie de investiţii, e greu să intuieşti că se va găsi un entuziasmat care să dea atâta amar de bani pe ea, în Germania. O asemenea achiziţie poate fi doar un moft iraţional, de dragul de a avea o Chaika în garaj, fără să-ţi pese de suma de bani tocată pe ea.
Se va găsi oare în Germania un asemenea cumpărător iraţional, tu ce crezi?
0
7,346
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!