Povestea BMW-ului Seria 3 E30 care a parcurs 1.6 milioane de kilometri în 4 ani şi a rămas în stare de nou

12 Martie 2021, 19:18
Ilie Toma
Tuturor ne plac istoriile despre maşini, care au reuşit să parcurgă cifre impresionante de kilometri, de ordinul milioanelor. Dar povestea acestei maşini e pe cât de impresionantă, pe atât de neobişnuită, or, kilometrii ei s-au făcut un pic altfel.
În anul 1990 compania americană producătoare de uleiuri de motor Mobil 1 îşi dorea foarte mult să devină furnizor pentru BMW, mai ales că Mobil 1 avea şi un ulei nou, sintetic, despre care era convins că e net superior în păstrarea calităţilor motorului. În acei ani, însă, BMW avea deja alţi furnizori de ulei, iar negocierile de convingere nu păreau să avanseze foarte repede între Mobil 1 şi BMW. Aşa că cei de la Mobil 1 au decis să meargă pe calea unei soluţii deocheate şi au cumpărat acest BMW Seria 3 E30, în motorizare 325i, pentru a-i organiza testul suprem.
Sub capota maşinii era renumitul motor de 2.5 litri, cu 6 cilindri în linie, cu 170 CP la activ. Cei de la Mobil 1 au început testul cu o perioadă de rodaj pe drumurile publice, după care BMW-ul a fost pus în laboratorul celor de la Mobil 1 şi a urmat o perioadă intensă de teste necontenite.
Ritmul de condus era unul menit să reproducă mai aproape condusul de autostradă, cu accelerări şi menţinere de viteză constantă de 135-340 km/h, după care reducere până 70 km/h şi din nou accelerări.

Uleiul de motor a fost schimbat la fiecare 12,000 km, iar uleiul uzat era stocat pentru analize. S-au schimbat cu sfinţenie toate bujiile, filtrele — totul. Iar testul nebun a continuat 4 ani în continuu!
Abia în 1994 BMW-ul din laboratorul Mobil 1 a atins borna de 1 milion de mile parcurse, adică 1.6 milioane de kilometri. Iar atunci a venit şi momentul adevărului. Cei de la Mobil 1 au scos motorul de pe maşină şi l-au desfăcut pentru a-l analiza cu minuţiozitate la uzura pe care o suferise acesta în cei 4 ani de alergare continuă. Paradoxal sau nu, dar motorul se dovedise a fi într-o stare de nou absolut, practic, cu urme aproape inexistente de uzură, chiar şi după 1.6 milioane de km parcurşi! Chiar şi măsurătorile interne ale uzurii cilindrilor au relevat faptul că parametrii erau încă în limita unui motor absolut nou, abia ieşit din uzină!
Rezultatul testului i-a mulţumit nu doar pe cei de la Mobil 1, ci şi pe cei de la BMW, care s-au arătat încântaţi de durabilitatea motorului lor. Iar în anii care au urmat, Mobil 1 a reuşit să se apropie mult mai mult de cei de la BMW şi să devină furnizor pentru anumite componente din gama lor de producţie. A fost nevoie de un asemenea test suprem, ca să se mişte lucrurile din loc. Dar e un test ce a rămas în istorie.
Iar BMW-ul ăsta există şi azi pe undeva prin garajele Mobil 1. A mai făcut de atunci peste 40,000 mile pe drumurile publice, aşa că azi parcursul său e de peste 1,043,000 mile, ceea ce ar fi de peste 1,675,000 km.
0
3,110
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!