Automobilele lui Yurii Gagarin, primului om care a zburat în spaţiu acum 60 de ani

12 Aprilie 2021, 20:33
Ilie Toma
Azi se împlinesc 60 de ani de la primul zbor al omenirii în cosmos, din ziua când Yurii Gararin a devenit primul om care a ieşit din gravitaţia pământului şi a ajuns să vadă pământul dintr-o perspectivă terţă. E o zi de o însemnătate enormă pentru toată civilizaţia umană, or, de acolo au pornit mai departe toate programele spaţiale, prin care oamenii au ajuns pe Lună, iar mai apoi să trimită vehicule spre alte planete. Aşa am ajuns să avem azi sateliţi, GPS, navigaţie, staţie internaţională, telescoape care privesc spre alte galaxii şi o mulţime din lucrurile care ne par azi implicite, de parcă ar fi existat întotdeauna.
Ei bine, cu ocazia asta noi am vrut să-i aducem un omagiu renumitului cosmonaut şi să atragem o privire din perspectiva pasiunilor sale automobilistice pe planeta Pământ. Mai exact, am vrut să aruncăm o privire împreună în rândul celor mai interesante automobile, pe care le-a deţinut şi condus Yurii Gagarin.
Cea mai renumită maşină a sa e o Volga GAZ-21, cu plăcuţele 78-78 МОД, pe care Gagarin a primit-o cadou la scurt timp după revenirea pe Pământ din zborul orbital din aprilie 1961. Maşina asta există şi azi în muzeul Gagarin din Rusia, expusă spre admiraţia publicului, iar în timpul vieţii Gagarin a folosit-o cel mai des în deplasările sale, tocmai de asta şi imaginea acestei maşini s-a asociat atât de bine cu cosmonautul sovietic. Legendele spun că Gagarin şi-ar mai fi cumpărat şi o a doua Volga identică, pe care ar fi ţinuit-o mai departe de ochii lumii, şi care ar fi avut plăcuţele 84-61 ВГ.
O istorie mult mai interesantă şi confirmată e legată de o maşină, pe care Yurii Gagarin a primit-o cadou de la francezi. În anul 1965, Gagarin a vizitat un salon auto din Franţa şi s-a oprit îndelung la unul din standurile de acolo, admirând o maşină neobişnuită, cu tentă sportivă. Era o Marta Bonet Djet V — un coupe sportiv creat de un producător francez pe care puţini îl mai ştiu azi, pentur că a existat mai puţin de un deceniu — numit întâi Rene Bonnet, apoi Matra. Modelul ăsta era gândit nu neapărat să aibă sute de cai-putere, ci să fie mai ales uşor, iar datorită greutăţii reduse să aibă un raport bun de putere faţă de greutate, şi astfel să ofere senzaţii exaltante la bord.
Sub capotă era un motor de origine Renault, de 1.1 litri, care dezvolta doar 71 CP şi 84 Nm, dar întreaga maşină cântărea doar 615 kg! Prin urmare, motorizarea asta atingea cu uşurinţă 175 km/h.
Cei de la Matra l-au observat pe Gagarin la standul lor şi au şi purtat o discuţie amicală cu el. Iar doar o lună mai târziu, francezii au decis să-i facă un cadou cosmonautului şi să-i trimită un exemplar al maşinii care l-a fascinant! Mai jos e şi copia declaraţiei vamale însoţitoare a acestui cadou.
Iar livrarea a fost făcută de tehnicianul principal al Marta Automobiles, care a condus maşina din Franţa până în URSS pe propriile roţi şi i-a adus lui Gagarin şi piese de rezervă în portbagaj. Apropo, în istorie s-au construit doar 916 exemplare Marta cu asemenea motorizare, ea fiind cea mai populară versiune dintre toate produsă de producătorul francez. Exemplarul lui Gagarin există şi astăzi în colecţia privată a unui lituanian din Kaunas.
Foto: Yurii Gagarin pozează lângă automobilul său francez

Mai există alte câteva automobile de care sunt legate istorii sau călătorii ale lui Gagarin, dar acele maşini nu i-au aparţinut direct cosmonautului. Aceste două modele au fost cu adevărat ale lui, fiind savurate. Dacă ar fi avut o viaţă mai lungă, cu siguranţă şi lista de automobile putea fi mai mare, însă cu toţii ştim că viaţa gloriosului cosmonaut a fost întreruptă subit de o aterizare nefericită în 1968, la doar 34 de ani.
0
2,442
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!