Din nou, un accident grav şi o maşină căreia nu i s-a declanşat nici un airbag în Moldova

2 Aprilie 2021, 21:34
Ilie Toma
Accidentul care s-a produs azi la intersecţia străzilor Nicolae Dimo şi Alecu Russo a relevat câteva fapt triste. În primul rând, martorii au declarat că Dacia ar fi trecut la roşu, iar BMW ar fi intrat cu o viteză excesivă în ea. În al doilea rând, cel mai grav au avut de suferit pasagerii din Dacia, întrucât a fost vorba de un impact lateral, însă în ciuda severităţii impactului, nici un airbag nu s-a declanşat în acest automobil. Iar în el aflau patru persoane, inclusiv un bebeluş! În BMW, apropo, s-a declanşat airbag-uri şoferului.
Din fericire, toţi ocupanţii din Dacia au rămas în viaţă, chiar dacă maşina a fost proiectată la circa 30 de metri de locul impactului, răsturnându-se. La un astfel de impact, cu răsturnare şi cu asemenea forţe, maşinile sunt programate să declanşeze toate sau aproape toate airbag-urile, pentru a-i proteja pe cei de la bord, iar acest model de Dacia vine echipat standard cu 6 airbag-uri — două frontale pentru şofer şi pasager, două laterale în scaunele din faţă şi alte două de tip cortină, care se deschid de-a lungul geamurilor laterale. Deci, într-un asemenea accident, ar fi practic imposibil ca un automobil în stare tehnică bună să nu declanşeze nici un airbag.
Şi totuşi, Dacia din accidentul din Chişinău nu a declanşat nici unul. Iar asta, în 99.9% din cazuri e un simptom clar al unui fenomen din păcate încă răspândit în Moldova — reparaţiile periculoase, care maschează asemenea probleme. Cum se întâmplă de obicei? O maşină nimereşte într-un accident, poate nu foarte grav, şi i se declanşează 1-2 airbag-uri, spre exemplu, cele din faţă. Omul merge la un service să repare şi i se face lista cu costurile reparaţie, care inevitabil ajunge la cifre mari. Întotdeauna costurile sunt mari în asemenea situaţii. Şi inevitabil se ajunge la partea unde putem economisi? Să nu pui capotă — nu poţi, că te vede lumea. Să nu faci ceva care nu e la vedere, de obicei e soluţia numărul 1.
Foto: Dacia din accidentul de azi nu a avut nici un airbag declanşat

Airbag-urile sunt piese relativ scumpe — câteva sute de euro o unitate, iar de multe ori ele nu vin aparte, ci cu piese din bord, care costă şi mai mult. Iar pe lângă asta, de obicei e nevoie şi de înlocuirea senzorilor care le declanşează, care mai adaugă la preţ. Chiar dacă pui un airbag nou, dar nu pui senzorul, ai un airbag nou dezactivat, de facto. Şi din păcate, extrem de multe sunt cazurile în care oamenii aleg să pună doar capacul volanului din altă parte, fără un airbag dedesubt, sau fără acei senzori şi fire noi. Poţi economisi peste o mie de euro la reparaţie doar în cazul a două airbag-uri aşa, iar asta nu e neglijabil. Şi de multe ori, aceste maşini trec după asta la dezactivarea totală a modulului de airbag-uri, pentru că altfel apare martorul acela roşu pe bord în permanenţă, care te atenţionează de fiecare dată că maşina are ceva în neregulă cu cel puţin un airbag. După principiul tăiem martorul, nu rezolvăm problema, se procedează aşa adeseori. Şi la fel de multe ori, maşina reparată este vândută, pentru „a scăpa de ea”, iar astfel riscul imens de siguranţă e pasat către următorul cumpărător.
În rezultat, când se întâmplă un asemenea accident cu o asemenea maşină, se întâmplă exact ca şi cu Dacia de azi. Zero airbag-uri deschise. Chiar dacă unele mai existau, în montanţi, de exemplu. Odată ce i s-a dezactivat modulul, nu are cine le declanşa. Iar în rezultat, pasagera aia din dreapta, care a fost preluată azi în stare gravă de ambulanţă, ar fi putut poate beneficia de răni mai puţin severe, dacă impactul era amortizat de un airbag de tip cortină şi altul în zona toracelui.
Şi ăsta încă e un caz fericit, în care oamenii au rămas în viaţă. Dar asemenea maşini pot şi omorî, în situaţii de accidente şi mai grave. Şi atunci asemenea reparaţii devin criminale. Nu e un moft. E o chestie care poate face diferenţă între supravieţuire într-un accident şi între moarte. Şi nu e neapărat să fii tu, eu, noi, cei de la volan, vinovaţi într-un asemenea accident. Putem fi nevinovaţi de producerea accidentului, dar vina, pentru exploatarea cu bună ştiinţă a unei asemenea maşini şi un eventual sfârşit tragic pentru un om, va fi a celui care ştia despre asta şi a admis situaţia.
E un articol scris din sugestia voastră, dragă comunitate. Pentru că ne bucurăm să avem printre voi oameni care atrag atenţia de fiecare dată în cazul unor accidente grave la asemenea detalii, oameni cărora le pasă de siguranţă. Tuturor ar trebui să ne pese. Haideţi dar să facem împreună ca un număr cât mai mare de oameni să citească aceste informaţii, să conştientizeze şi să înţeleagă importanţa acestui fenomen din Moldova pentru siguranţa fiecăruia din nou de la bordul unei maşini!
0
2,589
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!