EDITORIAL: Soarta nemeritată a unui băiat de 10 ani, riscul nemeritat al închisorii pentru un şofer şi educaţia pe drumurile noastre

20 Aprilie 2021, 11:11
Ilie Toma
Ieri Moldova a fost din nou cutremurată de o veste sfâşietoare, venită de la o situaţie de trafic. Un băiat de 10 ani a încercat să traverseze neregulamentar un traseu aglomerat din ceea ce formează parţiala centură a Chişinăului, segment numit de localnici drept şoseaua Balcani, cu două benzi în cea mai mare parte a ei, cu câte o bandă pe fiecare sens de deplasare.
Ieri, în locul în care băiatul a încercat traversarea, o bandă stătea aproape nemişcată, din cauza ambuteiajelor. Pe contrasens, însă, era liber şi maşinile circulau liber. Această porţiune de şosea e considerată extraurbană, prin urmare, cu excepţia zonelor de intersecţie unde există limite adiţionale de viteză, limita legală generală e de 90 km/h. Deci, pe contrasens, maşinile mergeau cu viteză obişnuită. Aşa se deplasa şi şoferul unei Honda.
Captură dintr-un video de pe registratorul video al Hondei. Săgeata indică locul şi momentul apariţiei băiatului în faţa maşinii

Băiatul a pornit traversarea străzii, într-un loc neregulamentar, la doar câţiva zeci de metri de o trecere de pietoni semnalizată. A văzut maşinile oprite pe banda din apropiere de el şi a pornit să se strecoare repede între ele. Doar că, atunci când a ajuns pe contrasens, Honda venea cu viteză. Pentru şoferul din Honda această apariţie a pietonului a fost prea rapidă ca măcar să reuşească să reacţioneze cumva. A urmat un impact surd, şoferul a oprit imediat pe acostament. O tragedie tocmai se produsese. Lovitura surdă îl proiectase pe copil într-un Kamaz de pe contrasens. Impactul a fost atât de puternic, încât bara de fier dur a Kamazului şi-a rupt colţul detaşabil, la fel ca o bucată din colţul cabinei. Îţi poţi imagina, deci, că dacă ditamai Kamazul făcut din fier tare a avut elemente afectate, trupul firav al unui copil de 10 ani nu a avut nici o şansă în acel impact. A fost o scenă sfâşietoare, care n-ar trebui niciodată să mai existe pe drumurile noastre.
A traversat copilul neregulamentar, e vina lui? Regulamentul de circulaţie rutieră a fost încălcat de el cu siguranţă, dar ce putem cere de la un copil de 10 ani, cum putem să spunem că e doar vina lui? El e produsul a ceea ce a fost învăţat, îndrumat, a exemplelor care i s-au arătat.

A fost de vină şoferul? Unii vor putea spune că ar fi putut circula mai încet lângă un flux de trafic staţionar, dar adevărul crud e că în asemenea situaţie, în locul acestui şofer de Honda, putea fi oricare dintre noi, cei ce conducem maşini. Aici chiar puţine au depins de el, iar acum, pe lângă coşmarul remuşcărilor pe care le are de înfruntat, poliţia a anunţat printr-un comunicat că acest şofer riscă închisoare de la 3 la 7 ani. Da, dacă nevinovăţia va fi constatată, şoferul va rămâne doar cu remuşcările, fără închisoare. Dar însăşi experienţa care urmează pentru el va fi traumatizantă şi pentru el şi pentru familia lui. Şi probabil şi şoferul de Kamaz îşi va privi de acum încolo camionul de fiecare dată amintindu-şi de această tragedie, blestemând ziua în care camionul lui s-a pomenit în locul nepotrivit la momentul nepotrivit. Nici el nu avea cum să evite această tragedie.
Ne-am pomenit într-o tragedie în care parcă nimeni nu e de vină. Părinţii acestui copil sunt sfâşiaţi de durere, iar şoferii sunt şi ei profund marcaţi de toată întâmplarea. Şi dacă aparent nimeni nu e de vină, ce facem, trecem cazul la statistică seacă, mai facem un program de minister prin care nişte poliţişti mai merg în şcoli să amintească reguli de circulaţie, mai strângem din umeri a părere de rău şi peste o săptămână uităm cu toţii de cele întâmplate, cu excepţia celor direct implicaţi, şi lăsăm totul aşa cum e? Ca la următorul caz, tot scenariul să se repete?

Sincer, cred că sunt două mari soluţii, două mari părţi pe care trebuie să se acţioneze. Una ar fi ca să existe echipaje de poliţie care amendează şi pietonii, care traversează neregulamentar, pentru că ultimele accidente rutiere din Chişinău, de exemplu, aproape toate s-au produs cu pietoni care traversau în locuri neregulamentare. Dacă şi pietonii, mai ales cei adulţi, ar şti că îi paşte pericolul real al amenzilor, n-ar mai fi atât de iresponsabili cum sunt adeseori. Dar asta e doar prima parte, cea mai simplă, cu bâta, într-un fel. Partea a doua trebuie s-o implementăm noi fiecare, în fiecare zi.
Mă refer, desigur, la faptul cum traversăm noi drumul, cei adulţi, când suntem în rol de pietoni, dar în contextul acestei tragedii mă refer mai ales la cum traversăm noi cu copiii drumul, cei care avem copii. E important să le vorbim de reguli de circulaţie încă de la cea mai fragedă vârstă, de centura din scaunul de copil, de centura adulţilor, de semafoare şi reguli de traversare a drumurilor. Dar şi mai importantă este puterea exemplului. Fiind cu copilul de mână, sau în braţe, nu fă niciodată greşeala de a o lua pe scurtătură la trecerea drumului, că mă grăbesc, că azi se poate, că azi e o excepţie. Mergi cu el de fiecare dată la trecerea de pietoni, sau la semafor, sau prin trecerea subterană. Dacă tu faci o excepţie cu el, va găsi şi el motive de excepţie într-o zi, dacă faci întotdeauna traversări neregulamentare cu el, nu te aştepta să traverseze el regulamentar fără tine. Pentru că mai mult ca orice, copiilor li se memorizează aceste uzanţe, aceste exemple cotidiene ale normalului.
Şi, pentru că trăim într-o ţară în care avem şi nenumăraţi şoferi care ignoră regulile de circulaţie şi sunt un pericol şi pentru pietonii care traversează regulamentar, hai să ne învăţăm copiii şi câteva reguli defensive de precauţie în câteva situaţii cu potenţial periculos:

• Când traversează o trecere de pietoni, să nu alerge niciodată, iar dacă sunt pe bicicletă, să coboare de pe ea.

• Când traversează o trecere de pietoni pe un drum cu mai multe benzi, să se asigure la fiecare bandă că au vizibilitate spre traficul de pe acea bandă şi sunt văzuţi de şoferi, iar aceia încetinesc pentru a le permite traversarea.

• Când traversează în zone de ambuteiaje, în zone în care una sau mai multe benzi staţionează, să fie atenţi la benzile libere, pentru că pe acolo pot circula vehicule cu viteză mult mai mare.

• Aceeaşi regulă se aplică şi la traversarea lângă unităţile de transport public — autobuze, troleibuze, microbuze.

• Dacă sunt impuşi de programul zilnic să traverseze străzi pe timp de noapte, haideţi să le cumpărăm o vestă reflectorizantă, sau un felinar LED special pentru asemenea cazuri, pe care să-l aprindă la traversare. Vei fi uimit cât de mult ajută aceste elemente în reacţiile şoferilor, aceştia vor vedea de departe copilul şi rata celor care opresc să cedeze trecerea va fi de aproape 100%, chiar şi în Moldova! O spun din experienţă proprie.
Ceea ce s-a întâmplat ieri e o tragedie cumplită. Sperăm, însă, ca acest articol să ajungă poate la cât mai multă lume şi, dacă prin gândurile şi sfaturile lui, măcar un copil va fi mai ferit de asemenea tragedii, vom considera că misiunea lui a fost îndeplinită. Haideţi să depunem cu toţii efort, pentru autoeducare, pentru exemplele şi învăţămintele din propria noastră familie, şi atunci poate vom reuşi să facem împreună ca asemenea drame să nu se mai întâmple, pur şi simplu.

Odihneşte-te în pace, copile!...
1
5,507
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!