Un exemplar al legendarei versiuni Mercedes-Benz E 500, în caroserie W211, scos la vânzare în Olanda, în condiţie superbă

13 Aprilie 2021, 20:34
Ilie Toma
Fanii Mercedes-Benz, dar mai ales fanii E-Class, la auzul combinaţiei E 500 au de obicei un fior plăcut prin tot corpul. Şi asta pentru că E 500 înseamnă maşini cu adevărat legendare şi savuroase, care, generaţie după generaţie, intră în categoria celor de colecţie.
Exemplarul pe care-l avem în faţa noastră e tocmai un asemenea E 500, din generaţia W211, şi partea cea mai interesantă e că versiunile E 500 din această generaţie se află încă la hotarul trecerii oficiale în categoria celor de colecţie, iar asta le transformă în nişte maşini adeseori incredibile ca şi preţ de achiziţie, dar la fel de savuroase ca şi senzaţii. De fapt, maşina asta, din faţa noastră, e atât de uimitoare, încât vei ajunge să te întrebi oare ce-şi merită mai mult banii — ea sau o maşină nouă bugetară de aceeaşi bani?
Generaţia W211 n-a fost primul E 500, evident. Totul a pornit de la E 500 în caroserie W124, acea motorizare legendară dezvoltată de Porsche pentru cei de la Mercedes-Benz, iar mai apoi şi produsă de Porsche pe tot parcursul carierei, în cele mai puţin de 10,500 exemplare cât s-au asamblat vreodată. Explicaţia era simplă, Mercedes-Benz avea noul motor V8 de 5.0 litri, cu numele de cod M119, dezvoltat, iar ca să încapă pe W124, trebuiau făcute modificări la spaţiul de sub capotă, la suspensie şi multe ajustări fine. Porsche a primit comanda de a face asta, a făcut-o bine, iar mai apoi a primit şi comanda de a produce aceste motorizări. Şi gândeşte-te că la începutul anilor 90, acel Mercedes E500 avea sub capotă 326 CP şi 480 Nm, care-i permitea maşinii să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6.1 secunde şi să atingă o viteză maximă de 260 km/h! Era un motor genial, cu 4 valve pe cilindru, şi anume motorul şi legăturile cu Porsche au şi dat naştere legendei E 500.
Mercedes-Benz E 500, în generaţia W124

Următoarea generaţie E-Class, în caroserie W210, nu a mai avut o versiune E 500 deloc, pe întreaga durată a carierei sale. Însă a avut un E 50 AMG, sub capota căruia era acelaşi propulsor M119, de 5.0 litri, perfecţionat să livreze 347 CP şi 480 Nm. Maşina aia atingea 0-100 km/h în 5.7 secunde. Deşi nu poartă numele E 500, ci E 50 AMG, versiunea asta are în prezent o reputaţie cel puţin la fel de legendară, fiind chiar mai rară decât E 500 în caroserie W124. Apropo, ambele aceste versiuni, ale acestor două generaţii, s-au produs doar în caroserie sedan, nu şi break.
Succesorul, adică E-Class în caroserie W211, a readus la viaţă versiunea E 500, într-o formă mai convenţională. Însă a făcut-o foarte timid la început. Sub capotă a fost instalat un motor genial în esenţă, foarte durabil, foarte bun, însă într-o ipostază mai modestă. E vorba de propulsorul M113, cel care mai târziu s-a regăsit şi sub capota lui E 55 AMG din această generaţie şi a tuturor AMG-urilor cu indicele 55 din următorul deceniu. Doar că pe E 500 W211 motorul ăsta avea o cilindree mai mică, de 5.0 litri, şi fără compresor. Având doar 3 valve pe cilindru, motorul ăsta dezvolta pe versiunea E 500 doar 306 CP şi 459 Nm, deci mai puţin decât o făcea E 500 W124 cu zece ani mai devreme, dintr-un motor cu 4 valve per cilindru şi aceeaşi cilindree! Acceleraţia sedanului E500 W211 era de 6 secunde, doar un pic mai rapidă decât W124, dar asta se datora faptului că versiunea E500 W211 venea cu cutia automată 7G-TRONIC, nouă pe atunci. Pentru prima dată, a apărut şi break-ul E 500 T-Modell, care atingea suta în 6.5 secunde, ca şi cel despre care vorbim noi azi.
Mai târziu, în 2006, cei de la Mercedes-Benz au rezolvat acest mic neajuns de putere şi au pus versiunea de 5.5 litri, tot aspirată natural, pe motorizarea E 500 W211, care livra deja 390 CP şi 530 Nm. Apropo, pe întreaga durată a existenţei acestei generaţii au existat versiuni E 500 cu tracţiune spate şi cu integrală, cu motoare identice între ele, dar cu cutii diferite — cea cu tracţiune spate venea cu noua cutie 7G-TRONIC, cu 7 trepte, în timp ce versiunea 4MATIC venea cu cutia automată anterioară, cu 5 trepte.
Aşadar, cum am spus mai sus, maşina asta din faţa noastră, scoasă la vânzare în Olanda, e un Mercedes-Benz E 500 T-Modell, fabricat în anul 2004, iar asta înseamnă că sub capotă avem motorul V8 de 5.0 litri, care livrează 306 CP şi 459 Nm. Motorul e cuplat la cutia cu 7 trepte şi-şi trimite forţa către puntea spate.
Paradoxal, dar maşina asta, în ciuda faptului că a fost fabricată şi livrată acum 17 ani, a adunat pe odometrul doar 61,462 km, în mâinile aceluiaşi proprietar care a şi configurat-o şi comandat-o în anul 2004! Din imagini probabil aţi şi observat starea absolut impecabilă a acesteia, în condiţie similară cu a unei maşini noi de showroom!
La fel de impresionante sunt şi dotările acestui E 500. Maşina are suspensie pneumatică, iar reacţiile ei sunt ajustabile în rigiditate!
La nivel de confort, automobilul dispune de senzori de parcare faţă şi spate, sistem automatizat de climatizare, scaune ajustabile electric, cu memorie, sistem de navigare, precum şi un sistem audio performant. Fiind în ipostază Avantgarde, acest E 500 are inserţii de lemn de nuc la interior şi tapiserie neagră.
Dar, şi mai important, maşina asta are o istorie completă a deservirii sale tehnice de până acum, fiind în mâinile unui singur proprietar olandez. Practic, e aşa cum ai vrea să fie o maşină de colecţie — o versiune rară şi apreciată, exploatată cu grijă aproape fanatică până acum, cu un parcurs infim! Cine n-ar vrea azi, să-şi pună bijuteria asta în cu motor V8 de 5.0 litri în garaj? Nici nu mai contează cifra exactă a cailor-putere, ci deliciul cu care sunt livraţi, aşa cum era odată şi cum nu mai avem în zilele noastre.
Şi, în fine, marea surpriză e preţul. Da, spuneam că motorizările E 500 din generaţia asta încă abia aşteaptă să fie acceptate oficial drept maşini clasice şi de colecţie, iar până atunci pot exista adevărate chilipiruri, ca şi exemplarul ăsta din Olanda. Maşina asta costă azi, cu tot cu TVA-ul olandez inclus în ea, doar 16,950 euro. Iar asta e preţ de unele maşini noi ca Dacia Duster, Skoda sau Kamiq. Până şi obişnuita Skoda Octavia porneşte în dotarea sa de bază de la un preţ mai mare decât acest E-Class E 500 clasic! Şi crede-ne, dacă pui maşina asta la o păstrare îndelungată, savurând-o din când în când foarte dozat, peste 15-20 de ani o vei putea vinde cu preţ triplu cel puţin!
0
2,191
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!