Bijuteria franceză cu motor V6 şi doar 20 mii km parcurşi în 29 de ani: un Citroen XM, descoperit în Japonia

18 Mai 2021, 19:54
Ilie Toma
De mai multe ori pe parcursul ultimului an vorbeam despre maşini germane clasice, de prin anii 80-90, conservate în Japonia până azi cu cifre incredibil de mici de parcurs. Spuneam şi de ce există acest fenomen: printre japonezii avuţi, în acea perioadă exista un soi de modă de a te pricopsi cu o maşină germană premium, cu volan pe stânga, cumpărată din start ca exemplar de colecţie. Iar cifrele mici de parcurs se explicau prin faptul că aceste maşini, pentru a fi admise în circulaţie într-o ţară cu volane pe dreapta, puteau fi conduse doar ziua, în condiţii de vizibilitate bună, cu o limită anuală de kilometri parcurşi.
Dar se pare că printre japonezii care preferau maşini germane s-a găsit şi cel puţin unul care a preferat bucătăria franceză. Cu siguranţă trebuia şi atunci să fii om cu gusturi foarte excentrice, speciale, ca să alegi un Citroen drept maşină premium, în locul unui BMW sau a unui Mercedes, or, costurile maşinii plus importul în Japonia erau comparabile.
Dar maşina asta pare ciudată şi anostă doar la prima vedere. Dacă intri ceva mai mult în esenţa ei, începi inevitabil să o adori tot mai mult şi mai mult. În primul rând, ea reprezintă o perioadă în care francezii încă mergeau pe calea lor, unică, excentrică şi fascinantă, având curaj să inoveze, având nebunie să experimenteze ceva nou la fiecare model. Maşina asta a fost din start proiectată ca un model premium, de lux, din segmentul E, care să concureze cu E-Class, BMW Seria 5 şi Audi 100 pe atunci. Designerului acestui Citroen, numit XM, e Nuccio Bertone, care pozase mândru alături de creaţia sa în imaginea de mai jos.
Modelul acesta a fost lansat în 1989 şi venea să înlocuiască precedentul model, numit CX, continuând totodată ideea legendarului DS. Iar la numărul de inovaţii şi soluţii inginereşti admirabile, Citroen XM era aşa cum te-ai fi aşteptat.
Maşina avea o suspensie hidropneumatică, o tehnologie devenită deja simbol pentru Citroen în acei ani, fiind folosită şi perfecţionată decenii la rând şi fiind chiar cumpărată de către alţi producători de la francezi, inclusiv Mercedes-Benz şi Rolls-Royce! Dar noul XM nu doar că avea un circuit hidropneumatic pentru suspensie, ci şi un sistem de management electronic al suspensiei, cu senzori şi valve, care ajustau încontinuu suspensia. Cam ceea ce se întâmplă în zilele noastre, în esenţă, inovat încă atunci de francezi!
Pe lângă asta, Citroen XM oferea pentru prima dată după mult timp opţiunea unui motor V6, acesta fiind primul V6 de la epoca Maserati încoace, când un asemenea motor preluat de la italian stătuse sub capota lui Citroen SM.
Foarte originală era şi configurarea interiorului, cu pasagerii spate stând mai sus ca şi cei din faţă, bucurându-se de o privelişte mai bună.
În faţă, şoferul avea deja celebrul volan Citroen cu o singură spiţă, aici fiind integrate şi mai multe comenzi, direct pe volan. Datorită acestei configuraţii, şoferul vedea în întregime cadranele de bord, fără vreo obstrucţionare vizuală. De asemenea, şi comenzile farurilor erau aranjate prin butoane pătrate, în stânga volanului, cum se întâmplă azi la Porsche.
Şi tunelul central era un soi de hi-tech plin de comenzi şi butoane, care nu prea existau în alte maşini şi care te făceau să înţelegi de ce ai ales un Citroen XM.
Probabil anume asta l-a fascinat pe japonezul, care a cumpărat acest exemplar în anul 1992! Pe atunci abia apăruse W140, iar W124 era deja un model popular la Mercedes-Benz. Şi BMW avea deja în producţie modelul E34. Şi totuşi, niponul a optat pentru un Citroen XM cu motor V6 de 3.0 litri, aspirat natural, care livra 167 CP şi 235 Nm. Motorul de pe acest exemplar era cuplat la o cutie automată cu 4 trepte, de origine ZF.
În ciuda motorului şi dimensiunilor mari, maşina asta cântăreşte doar circa 1,500 kg, ceea ce o făcea destul de sprintenă, ea putând accelera în mai puţin de 10 secunde până la prima sută, chiar dacă transmisia automată nu era una foarte sportivă.
Paradoxul acestei maşini, păstrate atâta timp în Japonia, este că ea adunat doar 20,300 km pe bord, în cei 29 de ani de când a fost fabricată! Şi, în cea mai bună tradiţie a proprietarilor care-şi cumpărau maşinile din start ca nişte bijuterii la păstrare, ea are documentate toate vizitele la service, invoice-urile, toată istoria. În 2019 maşina a fost importată în Germania de către o companie specializată, iar în 2020, în luna noiembrie, aceştia au dus-o la un service specializat Citroen şi i-au făcut încă o deservire completă.
Starea de azi a maşinii poate fi caracterizată doar ca fiind impecabilă, până la o condiţie apropiată de cea de showroom şi maşină nouă. Caroseria zincată este şi azi în stare perfectă, iar exploatarea ei privilegiată i-a păstrat atât luciul exterior, cât şi prospeţimea întregului habitaclu.
Cât costă azi acest Citroen XM cu motor 3.0 V6 şi doar 20 mii parcurşi? Ei bine, preţul lui din Germania, cu toate taxele de import în UE plătite şi dosarul pregătit pentru a fi recunoscut peste un an drept maşină istorică, e de 17,900 euro. O fi mult, o fi acceptabil, una e clar: până şi azi achiziţia unui asemenea Citroen, chiar şi ca o maşină de colecţie, necesită oricum o mică doză de nebunie şi predilecţii excentrice! Dar, în schimb, primeşti o maşină cu mult caracter francez!
0
985
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!