Cea mai neobişnuită Alfa Romeo din toate timpurile e un offroader militar

5 Mai 2021, 19:56
Ilie Toma
Asta e cu siguranţă cea mai neobişnuită şi necunoscută Alfa Romeo din câte au existat vreodată! E într-atât de uitată şi eclipsată, încât nici măcar fanii cei mai aprigi ai mărcii italiene nu ştiu despre ea, în marea lor majoritate! Şi totuşi e adevărat — Alfa Romeo n-a produs în istoria ei doar maşini superbe, senzuale, cu linii ondulate şi cu un aspect plin de pasiune. A produs chiar şi un asemenea offroader!
Cum? Când? De ce? — astea sunt întrebările pe care ţi le pui probabil. Ei bine, totul a pornit de la guvernul italian şi mai ales de la ministerul apărării şi armata sa. După anii războiului al doilea mondial, Italia a decis că are nevoie de un offroader militar propriu, care să fie la fel de funcţional, ba chiar foarte asemănător cu Jeep-urile americane. Şi pentru că industria sa auto avea nevoie de o revigorare, guvernul a plătit mai multor companii italiene pentru dezvoltarea unor asemenea modele.
Iar acesta e modelul creat de cei de la Alfa Romeo. Numele oficial e de 1900 M, unde cifra de 1900 vine de la cilindreea motorului pe benzină de sub capotă. În popor, M-ul s-a transformat repede în Matta, modelul fiind poreclit Alfa Romeo Matta, adică nebuna. Da, creaţia asta era percepută încă de pe atunci ca o maşină prea nebună pentru o Alfa!
Aşadar, sub capotă era un motor de 4 cilindri, de 1.9 litri, care dezvolta 65 CP şi 123 Nm. Motorul era foarte avansat tehnologic pentru un asemenea ofroader, beneficiind chiar şi de un carburator Solex, dar şi de sistem DOHC şi twin cam! Erau inginerii Afla, făcând lucrurile în stilul lor, chiar şi atunci când au fost rugaţi să creeze o maşină simplă, militară, cu două locuri, pentru misiuni de recunoaştere!
Maşina avea cutie manuală cu 4 trepte şi tracţiune integrală! Deci, SUV-ul Stelvio de azi nu e nici pe departe prima încercare Alfa Romeo de a se arunca în direcţia modelelor 4x4. Şi tot pentru că inginerii Alfa erau excentrici, offroader-ul ăsta n-avea o punte rigidă pe faţă, cu una double wishbone, ca la modelele sport ale mărcii, doar că era adaptată să înghită denivelările de offroad. Pe puntea spate s-a montat, totuşi, o punte rigidă.
Anume construcţia complicată a determinat armata să o admire, dar să nu cumpere asemenea Alfa Romeo pentru prea mult timp. Ele au fost produse doar între 1952 şi 1954, livrându-se 2,007 exemplare militare, care purtau numele de cod AR51, şi alte 154 exemplare civile, cu numele de cod AR52. Aceste două versiuni, însă, erau aproape identice. Dar, cu doar puţin peste 2 mii de maşini produse vreodată, îţi dai seama de ce azi ele sunt adevărate rarităţi vânate aprig de colecţionari!
Maşina asta, din imaginile acestui articol, a fost restaurată amplu — pentru că azi e practic imposibil să mai găseşti vreo una nerestaurată — şi a fost scoasă la vânzare în Germania. E fabricată în 1954 şi livrată în 1955, restaurarea a avut loc în 2018, iar de atunci a parcurs doar 50 km. În cazul ei, restaurarea a însemnat desfacerea tuturor componentelor, până la cel mai mic şurub.
Imagini din procesul de restaurare a acestei Alfa Romeo
Imagini din procesul de restaurare a acestei Alfa Romeo
Imagini din procesul de restaurare a acestei Alfa Romeo

Azi, ea e în condiţie de piesă de muzeu, practic, dar, dacă pe viitorul cumpărător îl va lăsa inima, poate la fel de bine aborda şi provocări de offroad.
Respectiv, piesa asta rară de colecţie are şi un preţ pe măsură, usturător, pe care puţini îl vor înţelege — 55,000 euro. Însă pe noi ne impresionează mult mai mult însăşi existenţa acestui model incredibil din istoria Alfa Romeo! E pur şi simplu o piesă formidabilă de istorie, despre care poate ar merita să ştie mai multă lume!
0
450
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!