Lecţie dură pentru Mercedes-AMG Petronas în cursa de ieri de Formula 1: Mercedes, trezeşte-te!

24 Mai 2021, 19:02
Ilie Toma
Mulţi ani la rând Mercedes a dominat clasamentul constructorilor din Formula 1, iar Lewis Hamilton părea un campion de neclintit, dominând clasamentul piloţilor. Ba chiar Lewis a depăşit şi recordurile anterioare setate de Michael Schumacher la numărul de titluri de campion mondial şi la numărul de Grand Prix-uri câştigate. Dar ieri a fost momentul de cotitură, în care lucrurile s-au schimbat pentru Mercedes-Benz şi Lewis Hamilton. Şi sunt semne că schimbarea de ieri va fi una de durată. Cu alte cuvine, echipa Mercedes-AMG Petronas a intrat oficial în declin şi criză, cu lecţii dure de învăţat.
Unii fani ziceau chiar că Formula 1 devenise prea plictisitoare în ultimii ani, din cauza faptului că marea majoritate a curselor îi plasau pe primele două locuri pe Lewis Hamilton şi pe coechipierul său de la Mercedes — Valtteri Bottas. Dar totuşi, nimeni nu putea nega faptul că rezultatele excepţionale ale Mercedes erau rodul unei munci excelente de echipă, a unui mecanism de ceas elveţian, care funcţiona perfect uns, sub egida şefului Mercedes-AMG Petronas F1, Toto Wolff. Şi mai admirabil era să-i priveşti modestia acestui om în mijlocul succesului, care spunea întotdeauna că îi e frică mai ales ca echipa sa să nu se complacă în succes şi să se relaxeze, că e nevoie de muncă intensă chiar şi după ce ai atins succesul, ca să-l menţii.
Dar se pare că anume asta s-a produs în ultimul an. În lumina unor restricţii tehnice mai dure, inginerii Mercedes par să se fi relaxat cu inovaţiile, sau să nu fi fost lăsaţi să inoveze cum ar fi vrut ei, astfel încât avantajele tehnice ale bolizilor mărcii din acest an sunt mai mici faţă de alţii, mai ales faţă de echipa Red Bull Racing, care foloseşte motoare Honda. Despre puterile bolizilor din Formula 1 în anul 2021 şi restricţiile tehnice noi am scris aici, în mod simplu şi clar, pe înţelesul chiar şi a celor care nu sunt fani înrăiţi ai acestui sport.
În fine, ce s-a întâmplat ieri, totuşi şi de ce zicem că sunt lecţii dure de învăţat pentru Mercedes? Ieri Mercedes a avut parte de o cursă jalnică — în primul rând — una din cele mai proaste din istoria sa. Lewis Hamilton a avut probleme tehnice cu bolidul său în calificări, fapt care l-a determinat să obţină o poziţie mai joasă la linia de start, în cursa de ieri din Monte Carlo, Monaco. Maşina se lupta pentru aderenţă, apoi nişte modificări făcute de ingineri au făcut-o şi mai incontrolabilă în calificări. Aşa că Lewis a început cursa de duminică din poziţia 7 tocmai. Valtteri a reuşit să termine calificările ceva mai bine, asigurându-şi poziţia 3 la start. Dar şi aceste poziţii de start nu sunt formidabile pentru ceea ce obţinea de obicei Mercedes.
Cursa propriu-zisă de duminică a fost şi mai ruşinoasă, însă, mai ales pentru bolidul lui Valterri şi echipă. Acesta a intrat la pit stop şi, în loc ca oprirea să dureze 2-4 secunde, timpul se aduna nemilos, trecând de 30 secunde, apoi a fost clar că pitul nu se va mai sfârşi, bolidul urmând să abandoneze. Motivul? Cel mai ruşinos posibil — un bold de la roata dreaptă s-a blocat, din cauza căruia mecanicii nu au putut scoate roata pentru a efectua schimbul de anvelope. Asta e ca şi cum cineva n-ar lua bacalaureatul pentru că a uitat cum se rezolvă adunarea din clasa I. Aşa a ajuns Mercedes să rămână cu un singur bolid în cursa de ieri.
Lewis a încercat să câştige câteva poziţii, dar o manevră nereuşită l-a lăsat vulnerabil şi alţi piloţi l-au întrecut, iar Lewis a ajuns tot pe poziţia 7, pe care a şi pornit. Şi tot pe poziţia 7 a şi terminat cursa, învingător fiind Max Verstappen cu bolidul Red Bull Racing. Max a mai câştigat câteva curse în acest an, iar echipa Red Bull a avut performanţe foarte bune de la începutul lui 2021.
E doar o cursă nereuşită pentru Mercedes, am putea spune, dar nu e aşa. În urma cursei de ieri, în clasamentul acestui sezon echipa Mercedes a fost detronată în clasamentul constructorilor de către Red Bull, care are 149 puncte, faţă de cele 148 ale Mercedes. De asemenea, tot în urma cursei de ieri Lewis Hamilton a fost detronat din clasamentul piloţilor de către Max Verstappen, care are 105 puncte, faţă de 101 ale lui Lewis. Deci, de ieri, nici Hamilton, nici Mercedes, nu mai sunt lideri în sezonul 2021 al Formulei 1, pentru prima dată după mulţi ani!
Iar aceste rezultate de ieri nu sunt accidentale, ci reflectă mai ales probleme inginereşti ale bolizilor din acest an şi o atitudine mai puţin focusată spre durabilitate a echipei de ingineri. Faza de ieri cu boldul de la roată e elocventă în acest sens. Desigur, cu un om ca Toto Wolff la cârmă, e devreme să spunem că e totul pierdut, mai ales că Toto şi-a asumat foarte demn rezultatul de ieri şi chiar el a spus că echipa are nişte lecţii dure de învăţat, felicitându-i totodată pe cei de la Red Bull că au fost mai buni ca Mercedes în mod obiectiv. Dar Toto este managerul, nu inginerul, şi, deşi de el depinde foarte mult, în echipa veche de ingineri ai Mercedes-AMG e o criză clară, majoră. De ce zicem asta?
Pentru că acum mai bine de o lună şeful inginerilor Mercedes-AMG, Ben Hodgkinson, a trecut în tabăra Red Bull, după circa un deceniu de muncă fidelă în echipa Mercedes. La câteva săptămâni distanţă, el a fost urmat de alţi câţiva din cei mai importanţi ingineri Mercedes — Steve Blewett (şef de producţie a pieselor pentru bolizi), Omid Mostaghimi (şeful de sisteme electrice) Pip Clode (şeful de echipă a conceptualizării de motoare), Anton Mayo (engineering team leader) şi Steve Brodie, managerul de inspectare finală a bolizilor înainte de accesul acestora pe circuit, în cursă, omul care ar fi trebuit să depisteze problema de ieri cu boldul de la roată, dacă mai era angajat Mercedes. Deci, şase ingineri-cheie au plecat de la Mercedes-AMG F1 Petronas, şi toţi spre Red Bull Racing. Iar asta vorbeşte despre o problemă mult mai adâncă decât cursa lamentabilă de ieri. O problemă ce ar putea dura, iar efectele ei abia încep a se vedea în curse ca şi cea de ieri.
Mercedes, trezeşte-te!
1
7,263
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!