Legendarul microbuz german a avut şi o versiune 100% electrică neştiută: Mercedes-Benz 307E

16 Mai 2021, 15:11
Ilie Toma
Cu toţii recunoaştem acest model de microbuz Mercedes-Benz, pe care unii îl numeau T1, alţii TN, iar alţii după indicele de motorizare aplicată pe fiecare din multiplele versiuni, gen 207D, 209D, 309, etc. Dar mult mai puţini ştiu că acest microbuz a avut şi o versiune pur electrică! Da, deşi azi electromobilitatea ne pare o inovaţie ce aparţine doar timpului nostru, adevărul e că şi 40 de ani în urmă inginerii erau pregătiţi s-o pună în producţie. Cu parametri mult mai modeşti, desigur.
Mercedes a început munca de creare a acestui microbuz electric cam prin 1978, pentru a-l prezenta în 1980. Dar nici măcar acest T1 electric nu era, de fapt, prima încercare a mărcii germane de a produce un electromobil sau un microbuz electric. Încă în 1972 cei de la Mercedes-Benz au prezentat la Bruxelles versiunea LE 306, defilând mai apoi, în vara aceluiaşi an, la jocurile Olimpice şi ajungând datorită acestora la o producţie totală de 60 de exemplare. Acel prim electromobil avea un set de baterii de 22 kWh, care cântăreau 860 kg, dar care puteau fi schimbate uşor cu altele încărcate, pentru a nu pierde timp. Maşina avea un motor electric cu putere maximă de 76 CP şi putea atinge o autonomie de 80-100 km. Iar asta era în anul 1972!
Imagine cu schimbarea bateriilor lui Mercedes-Benz LE 306, anul 1972

Aşa că atunci când s-au apucat de dezvoltat un nou microbuz electric pe baza lui T1, inginerii au trebuit să creeze ceva şi mai surprinzător. Totuşi, de această dată finanţarea proiectului a fost acoperită nu de o olimpiadă cu buget enorm, ci de ministerul german de cercetare şi tehnologie, care a fost mai limitat la bugetul oferit. Aşa că inginerii au trebuit să gândească mai creativ în limitele impuse, folosind cât mai mult din tehnologiile deja existente.
La bază s-a luat un microbuz standard 307D. S-au montat două seturi de baterii a câte 90 volţi, însumând 180 volţi, care alimentau un motor ce livra o putere de doar 41 CP. S-a păstrat ideea prezentată în 1972, de a schimba bateriile uşor, în loc de a le încărca.
Microbuzul putea duce 1.45 tone de sarcină utilă şi avea o autonomie de 65 km cu o viteză constantă de deplasare de 50 km/h. Viteza maximă era de 70 km/h, iar unghiul maxim de pantă pe care-l putea urca vehiculul era de 20%. Deci, parametri mai modeşti per general decât vehiculul din 1972, dar în acelaşi timp acest model fusese conceput deja pentru viaţa reală, nu doar pentru jocurile olimpice şi alte întrebuinţări limitate. Una era clar, însă: cu o asemenea autonomie acest Mercedes-Benz 307E putea spera doar la munci în interiorul oraşelor.
Testele în viaţa reală au durat între anii 1981 şi 1983 şi au implicat 32 de asemenea microbuze electrice. O altă partidă de 22 de vehicule a fost comandată de serviciul federal de poştă.

Totuşi, încă în 1980 Mercedes-Benz avertiza că durata de viaţă a bateriilor pe bază de acid, folosite la acele electromobile, era scurtă, iar vehiculele vor necesita costuri umane şi financiare mai mari pentru mentenanţă. Testele de mai departe au demonstrat că maşinile în sine sunt perfect compatibile pentru munca, pentru care au fost create, dar mentenanţa lor dă, într-adevăr bătăi de cap. Tocmai aşa s-a ajuns ca acest model să rămână la o producţie de sub 100 de unităţi şi să fie dat uitării de publicul general.
Însă Mercedes-Benz nu s-a oprit aici, ci a dezvoltat versiuni electrice practic pentru fiecare nou van de mai departe. Un Sprinter electric, de exemplu, a fost prezentat în 1995, fiind numit 308 E, în acelaşi an cu Sprinterul normal. Acesta avea un motor de 45 CP şi o autonomie de 100 km.
Şi astăzi există un Sprinter electric, cu motor de 116 CP şi câteva versiuni de baterii şi autonomii, mult mai potrivite deja exploatării moderne din viaţa reală.
0
563
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!