Momentul din trecut când un Volvo S80 de primă generaţie şi un ZIL 130 s-au lovit frontal în Transnistria

4 Mai 2021, 09:44
Redacţia PiataAuto.md
Accidentul ăsta s-a produs cu mult timp în urmă, e istorie deja, dar e un exemplu atât de elocvent pentru siguranţa automobilelor şi camioanelor, încât ar putea fi predat la universităţile de inginerie, iar pentru toţi ceilalţi ar putea fi o lecţie despre ce înseamnă adevărata siguranţă bine gândită. Mai mult ca atât, săptămâna trecută a avut loc un impact cu un ZIL similar lângă Chişinău, în apropiere de comuna Goianul Nou, atunci când un VW a lovit cu putere din spate un ZIL şi a fost practic retezat de acoperiş, toţi cei 4 ocupanţi de la bordul VW-ului având nevoie de îngrijiri medicale.
Cu mai mulţi ani în urmă, pe un traseul extraurban din regiunea transnistreană s-a produs un accident grav şi tragic. Un Volvo S80 de primă generaţie (produs între anii 1998 şi 2006), a avut parte de o coliziune frontală puternică cu un ZIL 130 sovietic, arhicunoscutul camion indestructibil. Din cercetările ulterioare, se pare că şoferul de Volvo, din motive necunoscute, a ieşit pe contrasens într-un viraj uşor, iar astfel camionul s-a pomenit aproape faţă în faţă cu el. A urmat un impact violent, cam 50% din lăţimea maşinii şi vreo 40% din cea a camionului preluând forţa impactului.
Acum imaginează-ţi că Volvo, un sedan, a intrat în coliziune cu un camion mai înalt, construit din fier dur, fără vreo zonă de absorbţie. Mai mult ca atât, ZIL-ul era încărcat deplin cu pietriş, fiind şi mai greu. Practic, Volvo a lovit roata, suspensia şi, cu acoperişul său, în colţul inferior al cabinei ZIL-ului şi compartimentul său motor. Asta ar fi putut duce la strivirea totală a habitaclului în jurul şoferului în multe alte maşini. Dar nu şi în acest Volvo, proiectat încă în anii 90.
Ceea ce s-a produs, de fapt, e că ZIL-ul s-a deformat mult mai tare şi mai haotic decât Volvo, rămânând cu roata ruptă şi cabina deformată, cabina găsind punctul slab exact în podeaua de sub şofer, iar în rezultatul acestui accident tragic, şoferul de ZIL a decedat. Volvo s-a deformat programat, iar celula habitaclului a rămas integră, ceea ce, împreună cu airbag-urile, a făcut ca şoferul din Volvo să supravieţuiască.
Deci, cu profund regret pentru viaţa şoferului de camion, accidentul ăsta demonstrează încă o dată că nu fierul tare, de pe un vehicul aparent indestructibil, te protejează cu adevărat, ci siguranţa gândită inteligent în proiectarea vehiculelor, cu prevederea unor zone de absorbţie programată, cu asigurare integrităţii celulei habitaclului, şi nu în ultimul rând cu prezenţa sistemelor de siguranţă activă şi pasivă, precum airbag-urile. Iar în cazul Volvo, toată această siguranţă inteligentă a fost valabilă, după cum se poate vedea, şi pe un model proiectat în anii ’90!
0
28,150
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!