Povestea celei mai speciale Honda Civic VTI din Moldova şi a tânărului ei proprietar, care a reconstruit-o cu propriile mâini

30 Mai 2021, 11:19
Ilie Toma
Vă mai amintiţi de acea Honda Civic VTI superbă, albă, despre care publicam iniţial o primă poză când fusese surprinsă în Chişinău, alături de alte două maşini japoneze, iar apoi şi un scurt video cu vizita ei la dyno stand? Ei bine, în sfârşit am reuşit să vorbim pe îndelete cu proprietarul ei şi să-i descoperim povestea impresionantă!
Ştiţi, de multe ori suntem tentaţi să credem că tinerii din zilele noastre — adolescenţi sau cei care încă au o vârstă de douăzeci şi ceva de ani — nu prea sunt la fel de pasionaţi de mecanica maşinilor aşa cum erau generaţiile anterioare, că n-ar pricepe prea multe în construcţia unei maşini, că ar fi mai interesaţi de gadget-uri şi de expunere pe social media, decât de lucruri consistente. Dar nu e întotdeauna aşa. Tânărul ăsta din Moldova, pe nume Iulian, ne demonstrează că până şi tinerii de azi pot face lucruri formidabile şi poate chiar mai consistente şi mai de amploare decât generaţiile anterioare.
Iulian e un tânăr de douăzeci şi ceva de ani, cu un aspect calm şi inteligent, potrivit parcă mai mult pentru munca de birou. N-ai zice niciodată, la prima vedere, că acest băiat e într-atât de pasionat de munca din garajul său, de mânuirea pieselor mecanice la maşina sa, de ulei, vopsea şi cheia de 12.
Şi totuşi, este. Dar în primul rând, Iulian e pasionat de maşini japoneze. Profund pasionat. Avea o Honda Civic hatchback din anul 1992, albastră, iar acum 5 ani s-a gândit să-şi cumpere o altă Honda Civic în rol de donator pentru maşina sa. Ironia sorţii face ca anume această Honda albă din reportajul de azi să fi fost cumpărată drept donator!
Da, maşina era într-o stare jalnică din punct de vedere estetic şi general, atunci când a cumpărat-o Iulian. Dar, din pur noroc, el a dat peste un exemplar cu totul special — un Civic în ediţie VTI. Ediţia VTI a fost oferită la această generaţie doar în Europa, ca o ipostază mai sportivă şi mai savuroasă a Civic-ului, având o versiune mai puternică a motorului B16A2, de 160 CP, cu sistem VTEC, şi mai multe elemente mecanice perfecţionate ca să facă faţă unei puteri mai mari. Sedanul VTI avea numele de cod EG9, în timp ce hatchback-ul VTI — EG6. Noi vorbim azi despre un sedan, prin urmare, avem de-a face cu un Civic EG9.
La o săptămână după ce a cumpărat-o întâmplător ca şi donator, Iulian şi-a dat seama că automobilul e mult mai bun şi prea special pentru a-l dezmembra şi a-l pierde. A observat că ediţia VTI pe care o achiziţionase avea un sistem de frânare îmbunătăţit, mai puternic, cu discuri pe ambele punţi, avea chiar şi o suspensie îmbunătăţită pe puntea spate, cu bare stabilizatoare adiţionale faţă de un Civic normal. La interior, maşina avea un habitaclu cu accente sportive, specific doar versiunii VTI, versiune care, apropo, avea o parelelă pe piaţa internă a Japoniei, numită Ferio.
Totuşi, motorul maşinii avea nevoie de o reparaţie capitală în starea în care era. Iulian fusese pasionat de restaurări şi tuning de când se ştie, aşa că, dată fiind necesitatea unei reparaţii profunde la motor, i-a venit ideea spontană de a duce şi mai departe lucrurile, transformând maşina într-un proiect de modificare şi personalizare, mult mai departe decât setările originale ale uzinei. Or, cultura japoneză de modificare a acestor maşini e atât de vastă şi de variată, încât îţi poţi alege combinaţii şi ipostaze după bunul plac.
Aşa că de aici încolo a început proiectul pe nume Honda Civic VTI în Moldova. Şi ştii ce e şi mai fascinant — că acesta e ultimul exemplar original Civic VTI care mai există în Moldova!

Iulian a ales să facă totul consistent, cu o predilecţie spre calitate admirabilă. A comandat piesele una câte una, fie din SUA, fie din Japonia. A desfăcut motorul până la cel mai mic detaliu şi a montat noi pistoane convexe, modificate, iar odată cu ele — noi segmenţi, noi biele, noi inele în interiorul lor. S-au instalat chiar şi noi ghiduri de supape, realizate din bronz, dar şi noi arbori cu came sportivi. Chiulasa a fost şlefuită din nou, iar noile modificări la pistoane au permis majorarea ratei de compresie a motorului de la 10.5: la 12.5:1. Aceleaşi modificări enumerate mai sus au permis ridicarea turaţiilor maxime ale motorului până la 9,000 rpm!
De asemenea, Iulian a comandat şi un sistem modificat de evacuare a gazelor de eşapament din motor, cu toate cele patru colectoare având lungime identică, aşa cum se practică la motoarele de înaltă performanţă. Puteţi vedea în imagini cât de speciale şi potrivit alese au fost piesele comandate din Japonia, totul pentru ca performanţa finală a motorului să crească. Şi a crescut, de la 160 CP la 200 CP, după cum a arătat dyno standul!
După ce a reasamblat motorul în noua lui ipostază cu propriile mâini, Iulian a înţeles că-l pasionează toată această muncă mai mult decât ar fi crezut. Şi-a setat un nou ţel, de a revopsi şi restaura întreaga maşină, nu doar motorul, aşa că s-a mutat, practic, în garajul său pentru încă un an şi jumătate.
Timp de trei luni a pregătit caroseria, şlefuind-o şi grunduind-o de trei ori, deşi metalul de uzină era într-o stare foarte bună. Pentru Iulian, însă, era importantă calitatea supremă a vopsirii. N-a avut niciodată vreo pregătire profesională în vopsirea maşinilor sau tinichigerie, însă lucrul ăsta i-a devenit hobby, iar maşina — câmpul său de creaţie.
Au fost vopsite cu vopsea specială şi blocul motorului, şi caroseria, ba chiar şi toate piesele suspensiei, care au fost sablate înainte de asta. Jumătate din piese au fost vopsite cu pulbere şi călite ulterior la cuptor. Altă jumătate s-a vopsit manual.
Toate buloanele originale ale caroseriei au fost scoase şi galvanizate din nou, atât ele, cât şi locurile unde sunt fixate, pentru ca această caroserie să fie încă mult timp înainte ferită de rugină. S-au instalat, de asemenea, câteva bare noi de rigidizare a caroseriei, iar maşina a primit totodată şi un tratament de izolare fonică.
La interior a fost cusut din nou volanul, a fost îmbunătăţit sistemul audio, iar habitaclul arată acum destoinic pentru un proiect de restaurare şi tuning.

La suspensie, Iulian a instalat coilover-e, acele amortizoare sportive speciale, care permit reglarea mecanică a gărzii la sol şi a rigidităţii reacţiei lor.
Pentru un efect final şi mai bun, această Honda Civic a primit şi un kit aerodinamic special — o replică a unui kit renumit, creat de compania niponă Mugen pentru acest Civic-uri. De asemenea, Iulian a instalat şi un set de jante speciale, Enkei RPF-1.
Şi, în fine, după ani de muncă, la 27 aprilie 2021, proiectul Honda Civic VTI din mâinile lui Iulian a putut fi considerat finalizat, iar maşina a putut ieşit la primele ture prin Chişinău! O maşină superbă prin fiecare bulon, prin fiecare valvă a motorului său, prin fiecare centimetru pătrat de caroserie. Şi, mai mult ca orice, e o maşină la care tânărul său proprietar din Moldova a muncit cu mâinile sale, mobilizat de o pasiune intensă şi rară, dar atât de fascinantă! Şi după ce i-am aflat povestea, putem spune cu toţii: „Da, asta e cu siguranţă una din cele mai superbe maşini japoneze clasice existente azi în Moldova!”. Şi când te gândeşti că maşina asta putea ajunge la fier vechi şi la pierzanie, fiind salvată doar de priceperea şi entuziasmul acestui minunat tânăr din Chişinău!
Care sunt planurile de mai departe? Ei bine, Iulian vrea să participe la tot soiul de festivaluri de tuning cu maşina sa. Ba chiar a mers de curând în Sankt Petersburg pentru primele evenimente, după care va mai avea altele pe parcursul verii. Noi zicem, însă, că maşina asta ar fi demnă şi de cele mai renumite asemenea festivaluri din lume, inclusiv Bodensee, spre exemplu! Poate, într-o zi, această Honda Civic VTI din Moldova va ajunge şi acolo, are toate şansele!
0
4,890
GALERIE FOTO (43 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!