Povestea unui Audi 200 din Moldova, adorat de proprietarul său chiar şi la 418 mii km parcurşi

17 Mai 2021, 20:07
Ilie Toma
Cum ajungem noi să îndrăgim un automobil în viaţă, o marcă, un model? Cum ajungem să înţelegem că o maşină a învins timpul şi şi-a prins loc în inimile noastre, indiferent de vârstă şi cifra kilometrilor parcurşi? Povestea de azi e a unei maşini care trece neobservată pe dinafară, dar care e excepţională prin mecanica şi istoria sa. Şi mai ales e excepţională pentru proprietarul său moldovean, chiar dacă pe odometrul maşinii scrie peste 418,000 km parcurşi la viaţa sa.
Proprietarului îi spune Eugen, iar maşina e un Audi 200. Fanii Audi ştiu de ce acest model e unul special în gama şi istoria Audi, dar ceilalţi ar putea avea nevoie de un pic de introducere scurtă. Audi 200 a fost un fel de versiune superioară a lui Audi 100, foarte înrudită tehnic cu acesta, dar dusă, totuşi, la un nivel superior. Interiorul şi dotările lui Audi 200 erau mult mai luxoase, modificate chiar şi ca design, formele exterioare erau mai impunătoare, motoarele erau doar cele de top şi până şi suspensia spate era multilink în loc de obişnuita bară de torsiune. Şi, fiind un model simţitor mai scump decât Audi 100 şi ţintind spre lux, Audi 200 s-a produs şi în mult mai puţine exemplare decât 100.
Iar Audi 200 e un model de suflet pentru Eugen, or, legătura specială s-a legat încă în anul 1995, atunci când el, moldovean, a mers să-şi aducă prima maşină din Germania. A dat peste un Audi 200 aproape identic cu acesta. Dar Eugen era mult prea tânăr şi neexperimentat, poate şi un pic prea zvăpăiat, cum e firesc în tinereţe, aşa că în 5 ani din maşina aia n-a mai rămas mare lucru.
Apoi, în anul 2010 a găsit acest exemplar de Audi 200 chiar în Moldova. Printr-o coincidenţă, e fabricat în acelaşi an, 1987, ca şi acea primă maşină, are acelaşi motor şi aceleaşi dotări, doar culoarea fiind diferită. Era clar că avea în faţă şansa vieţii lui de a reînvia pasiunea pentru modelul său îndrăgit. Aşa că în 2010 a şi cumpărat această maşină.
A folosit-o ca maşină principală timp de aproape 5 ani, până în 2015. N-o considera o bijuterie de colecţie pe atunci, ci o maşină excelentă, dar uzuală, de fiecare zi. În 2015 îşi cumpărase şi altă maşină, iar pe Audi a decis să-l pună în garaj. Nu planificase ceva anume, pur şi simplu a parcat-o acolo, spunându-şi că va vedea mai târziu ce va face cu ea.
Timp de 6 ani, până acum o lună, acest Audi 200 a stat nemişcat în garajul moldoveanului. Nu l-a scos niciodată. Dar între timp şi Eugen s-a mai copt şi maturizat, iar dorul de maşina lui îndrăgită a luat o altă formă, iar el a început a o privi dintr-o altă perspectivă. Aşa că a mers în garaj, acolo unde maşina stătuse nemişcată 6 ani, a conectat o baterie şi a pornit motorul cu 5 cilindri în linie. Şi acesta a pornit!
Ce motor e sub capotă? Un delicios şi legendar motor turbo cu 5 cilindri în linie, de 2.2 litri, care livra 165 CP! Da, acesta e un Audi 200 cu motor turbo, cu cutie manuală şi cu tracţiune integrală permanentă quattro!
De fapt, când deschizi capota acestei maşini, poţi vedea ce provocări au avut inginerii pe atunci de a face un motor lung, cu 5 cilindri în linie, să încapă sub capota acestui model. De nevoie, au montat radiatorul un pic spre stânga, nu în faţa motorului, pentru că nu încăpea pur şi simplu. Dar toate aceste soluţii speciale au funcţionat, or, motorul e pur şi simplu nemuritor! Eugen spune că în toţi anii de exploatare nu a avut nici o problemă la el, până şi turbina funcţionând ireproşabil, chiar dacă maşina are 418,000 km azi!
Totuşi, cei 6 ani petrecuţi în garaj, în formă nemişcată, şi-au spus cuvântul. O mulţime de piese din cauciuc au crăpat sau nu mai sunt etanşe. Aşa că atunci, după prima pornire, Eugen a venit direct la service, maşina mergând pe roţile ei, unde a şi primit o primă deservire tehnică amplă. Dar de atunci, pe parcursul ultimei luni, el a început a înnoi tot ce se poate la maşină, mai ales componente de cauciuc — cabluri, furtunuri în compartimentul motor, tot. Scopul e să readucă maşina la o stare perfectă de funcţionare, or, caroseria ei e impecabilă, ferită de rugină şi azi, interiorul arată extrem de bine pentru parcursul său, aşa că încet-încet Eugen vrea să-i redea un luciu de bijuterie. Şi apropo, acum Eugen pune toate piesele deja originale, le comandă online, le aşteaptă şi vrea să o aducă la o stare autentică. Mai există lucrări de făcut, mai există piese ce urmează să vină, dar toate se vor face în următoarele luni.
Dar odată ce urci în interior în acest Audi 200, înţelegi cât de avansată era pe atunci acest model, cât de privilegiat te simţeai şi câte din elementele pe care le avea acesta erau deja prezente atunci, deşi unele par încă noi şi azi, sau lipsesc de pe modelele moderne.
Bancheta spate avea deja guri de ventilare din tunelul central, în anul 1987! Ba chiar exista şi o priză de 12 V pentru pasagerii de aici.
La volan aveai deja calculator de bord, care-ţi indica cifra de consum mediu! Maşina asta indică azi puţin peste 11 litri la sută, o cifră mai mult decât demnă pentru motorul său şi anul de fabricare.
Dar cea mai neaşteptată dotare, pe care am descoperit-o, e asta, de mai jos. Ştii ce e? Diferenţiale blocabile mecanic pentru sistemul quattro! Da, acesta Audi 200, un sedan, avea diferenţial blocabil între axe şi diferenţial blocabil pe puntea spate! Azi nici SUV-urile, ba chiar nici multe din offroader-ele mari nu mai au aşa ceva! Nu în zadar zice Eugen că-n tinereţea sa acel prim Audi putea înainta prin orice noroi, zăpadă sau arătură!
Paradoxal, dar Eugen nu e fan înrăit Audi, din cei care nu mai vor să vadă alte mărci concurente. Ba chiar exploatează în fiecare zi un BMW Seria 5 mai nou. Dar partea uimitoare e că acest Audi 200, după cum spune el, la cei 34 de ani ai săi, are o ţinută de drum mult mai neclintită şi mai precisă decât BMW-ul mai nou! Tracţiunea quattro, suspensia multlink, greutatea de aproape 2 tone a maşinii — toate o fac o rachetă de înaltă precizie pe drum, iar plăcerea de condus e pur şi simplu uriaşă, cu fiecare kilometru parcurs!
Şi toate astea explică de ce acest om a decis să-şi scoată acest Audi din garaj şi să se apuce să-i redea o a doua viaţă. Nu, nu e o maşină scumpă, iar la cei 418,000 km parcurşi mulţi ar putea spune că nu mai merită efortul de a o restaura. Dar pentru proprietarul său emoţiile primite la volan, amintirile şi pasiunea, pe care o are pentru acest model, sunt dincolo de orice efort şi orice preţ.
0
3,181
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!