Scurt, clar şi curios: caracteristicile tehnice ale bolizilor de Formula 1 în anul 2021

1 Mai 2021, 16:12
Ilie Toma
Formula 1 e, fără îndoială, motorsportul rege, adunând în jurul său zeci sau chiar sute de milioane de fani din întreaga lume. Există, însă, şi admiratori mai ocazionali, care urmăresc mai sporadic câte o cursă de Formula 1, eventual nu cunosc toţi piloţii şi echipele pe de rost, şi cu atât mai mult nu cunosc chiar fiecare detaliu tehnic, mai ales că regulamentul şi restricţiile aplicate maşinilor trec prin schimbări aproape în fiecare an. Iar informaţiile clare şi succinte, care te-ar face să înţelegi lucrurile mai uşor, să devii interesat să vrei să afli şi să urmăreşti mai multe din acest sport, sunt adeseori greu de găsit.
Noi ne-am gândit să oferim câteva informaţi clare, elementare, şi totodată curioase, legate de bolizii de Formula 1, aşa cum sunt ei în prezent, în anul 2021. Ce motoare au, ce puteri dezvoltă acestea, ce limitări le sunt impuse celor ce produc aceşti bolizi prin regulament?

Ce cilindree are un motor de Formula 1 şi câţi cilindri are?

Răspuns succint: 1.6 litri, 6 cilindri în formă de V!

Da, dacă nu ţi-ai dat niciodată această întrebare şi n-ai căutat adânc răspunsul, vei fi uimit să afli că toţi bolizii din Formula 1 au, din 2014 încoace, motoare turboaspirate, V6, de 1.6 litri capacitate cilindrică! De fapt, regulamentul permite şi folosirea compresoarelor mecanice, însă toţi producătorii au ales să folosească turbine. Anterior anului 2014 motoarele erau V8, de 2.4 litri. Deci, practic s-au tăiat 2 cilindri din construcţie şi au rămas 6 cilindri şi 1.6 litri. Au fost, însă şi timpuri când se permiteau până la 12 cilindri!
Ar mai fi de spus, însă, că acum, pe lângă turboaspirare, e posibilă folosirea unui boost electric, oferit de sistemul MGU, ceva de genul unui sistem hibrid cu boost de scurtă durată, dar puternic.

Ce putere dezvoltă un motor de Formula 1 în 2021?

Răspuns succint: între circa 900 CP şi 1,000 CP

Da, bolizii ăştia pot scoate asemenea forţe nebune din cilindree atât de mici. Dar un motor de cursă are alte priorităţi, iar viaţa lui nu trebuie să fie una de zeci de ani şi milioane de kilometri parcurşi. Partea interesată e că, deşi cilindreea şi numărul de cilindri sunt reglementaţi, puterea maximă pe care o poate scoate fiecare din motoare nu este, cu excepţia puterii oferite de motorul electric, limitată la 120 kW, sau 161 CP.
Bolidul Alpine A521 al fostei echipei Renault, denumită acum în Alpine, are, spre exemplu, peste 950 CP putere totală a sistemului de propulsie, dintre care 161 CP îi revin boost-ului electric. Regulamentul permite, însă, ca acest boot să utilizeze maxim 2 MJ per tur, deci pilotul trebuie să fie conştient că îl poate folosi atunci când chiar contează.
Bolidul celor de la Mercedes-Benz, cotat adeseori ca fiind cel mai puternic, are, în ipostaza sa curentă W12, o putere de 740 CP scoşi din motorul cu ardere internă de 1.6 litri şi încă 161 CP din cel electric, deci un total de 901 CP. Mercedes-Benz însă nu anunţă oficial numărul de cai-putere, întrucât setările pot varia de la o cursă la alta, iar zvonurile spun că în 2020 ei ar fi ajuns şi la setări de 1,000 CP.
Cei de la Haas, cotaţi adeseori ca fiind codaşi, folosesc în 2021 un motor Ferrari, care dezvoltă aceeaşi 740 CP + 161 CP la şi la Mercedes-Benz. La fel, tot cu 900 CP se laudă şi bolidul Red Bull din acest an, propulsat de un motor Honda.
Prin urmare, cam ăsta e răspunsul — de pe la 900 CP declaraţi oficial, până pe la 1,000 CP atinşi în unele curse.

Ce turaţii poate atinge un motor de Formula 1?

Răspuns succint: cam 15,000 rpm.
Toţi bolizii din 2021 pot atinge aceste turaţii, teoretic, însă la modul practic rar ating peste 12,000 rpm, din cauza limitării la fluxul de combustibil, pe care o impune regulamentul, de 100 litri/oră.

Ce viteze ating bolizii de Formula 1?

Răspuns succint: 340 km/h pe majoritatea circuitelor, 370 km/h pe circuitele Monza, Baku şi Mexico.
Şi asta pentru că şi viteza e limitată electronic de regulament.

Cât cântăreşte un bolid de Formula 1?

Răspuns succint: Minim 750 kg, minim 145 kg motorul.

Greutatea minimă e impusă de regulament pentru ca să impună echipele de top să nu folosească materiale ultra-uşoare şi ultra-scumpe, ce le-ar oferi avantaje în faţa echipelor mai incipiente.

***

Cam astea ar fi informaţiile clare şi esenţiale despre caracteristicile tehnice ale bolizilor. Am mai putea spune că toţi au tracţiune spate şi motor poziţionat median, în spatele pilotului.
Dacă aceste informaţii te vor ajuta să înţelegi mai bine Formula 1 şi să devii mai interesant de urmărirea acestui sport, vom fi bucuroşi şi onoraţi!
1
474
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!