Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Un rar Audi Coupe GT din anii 80, surprins pe străzile din Chişinău

15 Mai 2021 - 11:01
Ilie Toma
Încă o dată ne convingem că în Moldova există foarte multe exemplare clasice ale unor modele extrem de interesante. Unele au avut parte de mai multă grijă şi de păstrare mai corectă, altele mai puţin, dar, de obicei, dacă au ajuns până azi, înseamnă că au avut parte la un moment dat de foarte multă dragoste şi dedicaţie din partea proprietarilor săi.
Sursa foto: Facebook / Audi Club Moldova / Chicu Serghei

Ieri pe străzile din Chişinău a fost surprins un rar Audi Coupe GT, produs pe parcursul anilor 80. La prima vedere, puţin vor şti de ce acest model e atât de legendar şi apreciat, dar toată povestea lui începe de la legendarul model Audi quattro din anul 1980, cel care a adoptat pentru prima dată în istorie tracţiune integrală permanentă quattro şi care a făcut ravagii la raliuri. Acolo, acea maşină avea un motor cu 5 cilindri în linie, turboaspirat şi, fireşte, tracţine integrală.
Audi quattro, în versiunea sa de raliu

Apoi, Audi a produs exemplare Audi quattro, foarte apropiate de formula maşinii de raliu, dar ceva mai pământeşti pentru drumurile publice. Sub capota lor era tot un motor turbo cu 5 cilindri în linie, iar tracţiunea quattro era obligatorie. Era o maşină superbă, plină de sportivitate cu un caracter nou, pe care lumea încă nu-l văzuse şi de care era fascinantă. Şi era un model de top în gama Audi, cel mai sportiv dintre toate, aşa că avea şi un preţ pe măsură. Iar asta a făcut ca în toată istoria să se producă doar circa 8,000 exemplare, iar azi maşinile bine păstrate să fie vândute uneori nu cu zeci de mii de euro, ci cu sute de mii.
Audi quattro, modelul civil creat pe baza bolidului de raliu

Cât timp modelul Audi quatro se producea, însă, Audi a decis să ofere şi o alternativă mai accesibilă oamenilor — Audi Coupe. Platforma tehnică era aceeaşi, de Audi quattro, dar motoarele erau mai mici şi mai multe la alegere, fără turbină neapărat, ba chiar şi cu 4 cilindri, iar tracţiunea integrală lipsea, apoi a fost adăugată ca opţiune. Cu alte cuvinte, acest Audi Coupe a fost o versiune mai democratică a legendarului Audi quattro. S-au produs cu mult mai multe faţă de legenda originală, dar oricum cantităţile totale au rămas suficient de moderate încât azi maşină să rămână a fi una rară şi adorată. Producţia anuală era de circa 20 mii unităţi, în total, în nouă ani de carieră fiind produse mai puţin de 175 mii unităţi.
Audi Coupe, model similar celui surprins în Chişinău

Iar versiunea Coupe GT, ca şi cea surprinsă ieri în Chişinău, făcea uz de propulsoare un pic mai puternice — de obicei era vorba de un motor preluat de pe Golf GTI — şi avea şi un spoiler spate, care o făcea să semene şi mai mult cu legendarul Audi quattro. De la un anumit an, s-au omis versiunile mai simple şi astfel cele cu tracţiune faţă au devenit Coupe GT, în timp ce cele cu tracţiune integrală au devenit Coupe quattro.
Audi Coupe GT, similar celui surprins în Chişinău

Aşadar, maşina surprinsă ieri în Chişinău e un asemenea Audi Coupe GT, cu tracţiune faţă. Nu ştim exact ce motor are sub capotă, dar oricare ar fi el, modelul e unul cu un loc aparte în istoria Audi. Numai apropierea sa tehnică şi de design faţă de Audi quattro cât face! Iar ceea ce vedem aici e, de facto, unul din cele vreo 20 mii de maşini produse în anul său, şi unul din câteva zeci de mii de Coupe GT produse în toată istoria. Nu, ele nu se vând chiar cu sute de mii de euro azi, ca şi legendarele Audi quattro, dar sunt aproape la fel de mult respectate. Şi partea curioasă e că până şi azi, în rândul clasicelor, şi-au păstrat acelaşi statut de alternativă mai accesibilă şi mai democratică a lui Audi quattro, pentru colecţionari şi fani mai tineri!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter