Acesta e cuplul care a călătorit 250,000 km prin lume cu un Mercedes-Benz 190D C-Class W201

20 Iunie 2021, 15:37
Ilie Toma
Atunci când s-a lansat prima generaţie C-Class, în caroserie W201, numită 190, mulţi o priveau sceptic, pentru că era cel mai mic Mercedes pe până atunci şi dădea senzaţia că marca germană intră într-o nişă prea inferioară. Mulţi îl porecliseră baby Benz pe acel C-Class. Dar tocmai asta l-a făcut pe producător să depună şi mai mult efort de overengineering, într-o perioadă în care Mercedes şi aşa făcea nişte maşini indestructibile. Aşa că şi noul W201 a însemnat un automobil poate chiar mai indestructibil.
Dacă-i întrebi despre fiabilitatea acestui model pe Melanie şi Stefan Krallinger, ei îţi vor răspunde simplu: nu există o maşină mai bună ca asta. Şi chiar dacă la prima vedere fraza pare o remarcă obişnuită, spusă de orice alt proprietar al unui Mercedes îndrăgit, în cazul acestui cuplu din Austria, ea e spusă după ce aceşti doi oameni au călători cu C-Class-ul lui 250,000 km prin întreaga lume, vreme de 5 ani şi jumătate!
Totul a început în ianuarie 2015, când cei doi austrieci şi-au trimis Mercedesul W201 în Montevideo, capitala Uruguay. Maşina lor e un 190D, deci are un motor diesel sub capotă, aspirat natural, de 72 CP, cuplat la o cutie manuală cu 4 trepte. Produsă în 1989, maşina avea deja 26 ani în 2015, la momentul de start, iar odometrul său indica deja 300,000 km parcurşi!
Cuplul a ales-o pentru că-i ştiau fiabilitatea, dar şi pentru că au putut-o cumpăra la un preţ extrem de mic. Au optat pentru expedierea maşinii în America de Sud, în loc să cumpere una de acolo, pentru că voiau neapărat o motorizare diesel, iar în Uruguay importul maşinilor diesel e interzis. Aşa că şi-au făcut intrarea ca turişti cu maşina proprie, cei doi zburând pe calea aerului în urma maşinii.

Planurile erau mari: să călătorească, practic, în jurul lumii, vizitând 100 de ţări. Ideea li se cocea încă din 2011, când Stefan participase la o expediţie de binefacere, tot cu un asemenea C-Class, cu 500,000 km la bord. Aşa că a avut încredere să opteze pentru acest model.
Iar setup-ul lor de călătorie e extrem de simplu: sedanul în sine cu un portbagaj adiţional pe acoperiş şi o remorcă, ce poate fi transformată într-un cort în câteva minute. Nu au multe lucruri cu ei, ba chiar de mai multe ori au şi fost jefuiţi, rămânând din nou cu maşina aproape goală şi trebuind s-o iar de la început cu adunatul ustensiilor. Dar nu s-au amărât prea mult, pentru că nu vor să se ataşeze de lucrurile mărunte din viaţa lor. Adevăratul lor lux e libertatea, zic ei, iar acest Mercedes indestructibil le-a oferit această libertate pe parcursul ultimilor ani.
Traseul lor n-a fost unul care să tindă a fi cât mai rapid şi mai direct. Dimpotrivă. Au savurat libertatea de care vorbeau mai sus fără program galopant, ba chiar au revenit de două ori acasă pentru a-şi vedea prietenii şi familia în mici pauze, după care şi-au continuat aventura.
Primul segment a pornit în Uruguay şi a însemnat explorarea Americii de Sud, centrale şi de Nord, inclusiv teritoriile nordice ale Canadei, ca să revină ulterior la New York. Apoi au urmat şi continentele african, asiatic şi chiar Australia.
Acasă, în Austria, cuplul şi-a dat în chirie câteva apartamente de vacanţă şi un pub, şi şi-au câştigat libertatea având acel venit garantat. Dar au tins întotdeauna să cheltuie puţin, iar maşina asta veche nu i-a pus în cheltuieli mari, chiar şi atunci când a mai avut defecte. Prin deşertul pietros din Chile, de exemplu, un amortizor a rupt elementul de susţinere din caroserie şi a spart compartimentul motor. L-au cârpit iniţial ei, cum au putut, până au ajuns la un prim service, unde un sudor le-a reparat maşina cu 20 de euro. Stefan spune că au cheltuit în medie cam 1,000 euro pe lună în aventura lor, cu toate cheltuielile luate în considerare, şi asta pentru că adeseori acordau tot soiul de servicii hotelelor sau restaurantelor în schimbul unei cine sau a unei reduceri de şedere.
Cu suspensia au avut probleme şi în deşertul Australiei, unde au trebuit să găsească piese înlocuitoare. Li s-au ales piese apropiate, dar nu identice, pentru că-n pustietate altceva nu era. Aşa că au avut parte de o maşină mai rigidă şi mai înaltă în urma reparaţiei, dar ea a continuat să meargă.
Apropo, Mercedesul lor nu are aer condiţionat, iar în ţările cu climă toridă, lipsa lui s-a simţit în mod deosebit. În Mauritania şi în Australia a fost cel mai greu fără aer condiţionat, zic ei, dar nu s-au gândit niciodată să renunţe. Suntem oameni care ne mulţumim cu puţin — zic cei doi, iar asta e cheia unei asemenea aventuri. O călătorie în jurul lumii nu e o vacanţă odihnitoare de vis. Ai parte de privelişti şi experienţe înălţătoare, dar eşti pe cont propriu în lumea mare, cu o mulţime de lucruri imprevizibile în faţă. În Costa Rica s-au pomenit cu un hoţ în cortul lor, dar s-au speriat într-un final unii de alţii şi hoţul beat a fugit. În Chile s-au trezit la o oră târzie miraţi că geamul improvizat al cortului le arăta că afară e întuneric. Aveau să afle că un vulcan a erupt în apropiere şi a acoperit cu cenuşă totul în jur.
Stefan şi Melanie şi-au făcut încă de la început o tradiţie frumoasă ca toţi cei care-i ajută câtuşi de puţin în călătoria lor să lase o semnătură pe Mercedesul lor. Azi maşina are sute de semnături, de la oameni simpli şi vedete.
Zic că au cunoscut un paradox în călătoria lor — când aveau parte de prea multă atenţie, îşi doreau să ajungă în zone izolate, să savureze liniştea şi pustnicia. Însă în locuri unde poţi să nu întâlneşti pe nimeni altcineva zile la rând, precum Alaska, munţii Altai sau Mongolia, au simţit că le lipsesc oamenii după câteva zile de izolare. Aşa e natura umană, zic ei.
Dar, aşa cum s-a întâmplat în 2020 cu toţi aventurierii ce şi-au făcut din călătoriile prin lume un mod de viaţă, pandemia i-a forţat să stea nemişcaţi, practic. Blocajele i-au prins când erau în deşertul Australiei. Au avut libertatea de a explora acele zone uriaşe în interiorul Australiei, dar după multe luni de amânări ale altor planuri, au înţeles că stagnarea va dura şi că probabil e mai bine să pună punct călătoriei lor epice. Până la urmă, au fost pe cele 5 continente dorite de ei, au văzut lumea în lung şi-n lat, şi, chiar dacă pun punct acestei călătorii, cu acest Mercedes, oricând pot porni într-o altă aventură. Aşa şi-au zis în 2020 şi au pornit spre casă, spre Austria — ei pe calea aerului, maşina pe calea apei.
Acum, Mercedesul lor 190D are peste 550,000 km pe bord, parcurşi nu pe autostrăzi germane cu asfalt ca untul, ci prin deşerturile, praful, munţii şi drumurile planetei, aşa diverse cum sunt ele. E o maşină care poate a văzut la viaţa ei o exploatare mai dură ca orice alt C-Class. Dar a rezistat, chiar cu reparaţii improvizate. Acum cuplul austriac vrea să vândă maşina cu care au călătorit la o licitaţie, intenţionând să doneze banii pentru cauză nobilă. Cel mai probabil, maşina asta are şi recordul mondial pentru cea mai lungă călătorie cu o remorcă, deşi acesta nu e oficializat.
Azi Stefan şi Melanie sunt acasă, în Austria, în Alpi. În casa lor decorul e minimalist, totul pare pus temporar, gata oricând de a fi împachetat din nou, pentru o nouă aventură. Mai mult ca atât, pe lângă 190D-ul cu care au făcut 250,000 km în jurul lumii, cei doi şi-au mai cumpărat recent o nouă maşină la mâna a doua. Cum crezi, ce model e? Da, e el. Din nou 190D.
L-au probat recent într-o scurtă călătorie spre Italia. Şi deja-i bate gândul de noi aventuri! Tot la bordul unui Mercedes-Benz 190D, pentru că e un model pe care l-au testat pe propria piele, vreme de 250,000 km, pe 5 continente, vreme de 5 ani şi jumătate, şi au ajuns la o concluzie formulată într-o propoziţie scurtă: nu există o maşină mai bună ca asta!
0
9,508
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!