Când îl vedem în producţie? Hi-Duk, offroader-ul electric produs în Moldova, a fost scos la teste pe dealurile ţării

3 Iunie 2021, 19:33
Ilie Toma
Vă mai amintiţi de Hi-Duk (a se citi Haiduc) — offroader-ul electric creat de o echipă de ingineri din Moldova, pe care am avut onoarea să vi-l prezentăm primii? Ei bine, avem noutăţi de la creatorii acestui vehicul! De curând, Hi-Duk a fost scos la teste de viaţă reală pe dealurile ţării noastre, iar noi am vrut să aflăm şi care e evoluţia proiectului şi când îl vom vedea în producţie.
Adevărul e că toată etapa de proiectare, inginerie şi construcţie a însemnat calcule şi simulări de laborator, iar testele de rulare a automobilului de până acum au fost făcute exclusiv pe teritoriul facilităţilor FabLab şi ale Universităţii Tehnice din Moldova, care a susţinut acest proiect şi pe teritoriul căreia se află Fablab. Aşadar, testele de viaţă reală de până acum au însemnat rulare pe teren închis, pe asfalt şi niţică iarbă, şi de multe ori în interiorul halelor FabLab, dar nimic mai serios de atât.
Acum câteva zile, însă, Oleg Şargu şi Maxim Conoplin, au ajuns şi la etapa în care au putut efectua primele teste adevărate din lumea reală şi deschisă, cu toate provocările ei. Întrucât omologarea lui Hi-Duk e încă într-un lung parcurs birocratic, iar maşina nu poate fi înmatriculată, Hi-Duk a trebuit transportat pe o platformă până la Orheiul Vechi, iar acolo deja a putut fi lăsat să exploreze cele mai renumite dealuri ale Moldovei.
Ei bine, cum s-a simţit Hi-Duk-ul moldovenesc în offroad-ul adevărat? — asta e prima întrebare, nu-i aşa? Oleg Şargu ne-a împărtăşit că atât el, cât şi Maxim, au rămas plăcut impresionaţi mai ales de felul moale în care reacţionează suspensia. Ea le-a depăşit cu mult aşteptările şi estimările lor la confort şi capacitate de absorbţie! Într-atât de mult, încât Oleg ne spune să senzaţia de condus a Hi-Duk-ul pe drumuri zdruncinătoare de ţară, offroad, şi pietre, s-a dovedit a fi neaşteptat de relaxantă!
S-a descurcat de minune şi la partea tracţiunii integrale. Bine, în cazul ăsta, fiind vorba de o maşină electrică, Hi-Duk are două motoare electrice, situate pe ambele punţi, care împing independent punţile, fără a fi legate între ele de vreun diferenţial, dar aşa se întâmplă la toate modelele pur electrice moderne cu tracţiune pe patru roţi. Aşadar, Hi-Duk-ul s-a descurcat de minune cu sincronizare tracţiunii şi a putut asigura forţa motrice a roţilor prin toate condiţiile de pantă, pierderi de aderenţă, etc.
„Desigur, maşina are şi nişte limite fizice, pe care le-am înţeles acum mult mai bine”, ne spune Oleg, care menţionează că Hi-Duk, fiind un vehicul utilitar în primul rând, nu are ca prioritate numărul unul să concureze direct cu cele mai neînfricate vehicule 4x4, ci să poată transporta sarcini, înaintând în condiţiile provocatoare ale Moldovei, aşa cum sunt ele, realiste.
Ne-a interesat şi dacă i-a fost suficientă puterea implantată în motoare acestui Hi-Duk moldovenesc în viaţa reală, pe dealurile Moldovei. Vă amintim, cele două motoare ale lui Hi-Duk asigură o putere cumulată nominală de 41 CP şi una maximă de 82 CP. Am aflat, însă, că inginerii i-au limitat puterea la primele teste la circa 1/5 din puterea maximă, deci circa 16 CP. Asta s-a făcut pentru a nu forţa iniţial componentele mecanice, urmând ca ulterior să se facă teste şi la puterea maximă.
Tot Oleg Şargu ne spune că, dincolo de cifre şi parametri, experienţa umană de la bord s-a dovedit a fi una neobositoare, care ar permite înaintarea prin relieful ţării noastre pe parcursul unei zile întregi de muncă, fără ca cei de la bord să simtă vreun disconfort.

Când îl vedem în producţie?

Vom ajunge într-o zi să vedem acest vis moldovenesc transpus în producţia de serie? Asta ne interesează pe toţi, nu-i aşa? Pentru că n-am vrea ca acest efort admirabil al acestei echipe de ingineri să se oprească la un singur exemplar, nu-i aşa?
Ei bine, dacă am vrea să fim optimişti, am spune că punerea în producţie e iată-iată, gata să se întâmple, că e aproape totul hotărât. Dar suntem în Moldova, ţara care a demonstrat de nenumărate ori că nu prea ştie să-şi preţuiască talentele. Adevărul e că echipa de ingineri are toate cunoştinţele şi capacităţile de a pune măcar şi în trei luni în producţia de serie acest Hi-Duk, la studiile şi experienţa pe care o are. Dar pentru ca asta să se întâmple, e nevoie de unul din două lucruri, cel puţin: fie adunarea unui număr minim de precomenzi de la companii care ar putea să-l cumpere, precum vinării sau autorităţi municipale pentru tot soiul de lucrări urbane, fie o susţinere financiară din partea statului pentru ca această echipă să poată pune la punct producţia, ori ulterior să vândă produse finite. Asta e, însă, de capitolul cum ar trebui să fie.
Cum e de facto, în Moldova — e că nici o instituţie de stat nu i-a contactat pe aceşti ingineri să le propună un minim suport, o minimă finanţare pentru a dezvolta ceea ce au reuşit să creeze. Nici Minister al Educaţiei, nici ditamai Academie de Ştiinţă din Moldova, care avea cândva buget de un milion de lei pe zi! Bugetul pe o zi al Academiei, dacă l-ar avea echipa asta, ar face minuni!
Însă inginerii ăştia din Moldova sunt lăsaţi fără nici un ajutor realist! Şi au şi ei familii, şi au şi ei nevoie de un salariu pe care să-i ia acasă lunar. Cum e posibil, ca în Moldova să fie dezvoltat primul automobil din istoria sa, primul automobil electric, proiectat şi produs ca dovadă că se poate, şi nimănui din autorităţi să nu-i piese, să nu-i pese la modul adevărat, ca să vrea să facă din ideea lor una cu adevărat de succes? În alte ţări, băieţii ăştia ar fi primit finanţare de milioane pentru a duce la bun sfârşit proiectul ăsta şi încă 5 alte proiecte de care ar fi interesat poate încă mai tare statul, ar fi fost motivaţi să-şi crească echipa de la 3 oameni la 30 de oameni, să formeze un nucleu ingineresc de la care să pornească un progres adevărat în societatea asta a noastră. În Moldova, însă, oamenii ăştia sunt lăsaţi în voia sorţii.
Aşa că azi, echipa asta de ingineri se află la o răscruce de drumuri. Ei caută finanţare, aplică peste tot unde pot, iată, merg înainte din banii proprii cu etapa de testare, ca să-şi ducă visul mai departe şi să-l transforme în realitate. Dacă vor reuşi, am putea avea o poveste de succes. Dacă nu vor reuşi aici, e foarte probabil să ia din nou drumul altor ţări, să meargă acolo unde capacităţile lor vor fi preţuite cu adevărat.
Dragi instituţii responsabile de educaţie, cercetare, dezvoltare, din Moldova — când veţi face ceea, de ce e cu adevărat nevoie în această ţară?
0
5,418
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!