Clasicul indestructibil care încă se mai produce: Toyota Land Cruiser 70 şi curiozităţile ei

8 Iunie 2021, 20:32
Ilie Toma
Dacă am vedea acest offroader clasic pe stradă, cei mai mulţi dintre noi am considera că avem de-a face cu un model produs acum vreo 20-30 de ani, care a fost cu siguranţă glorios, dar despre care se poate vorbi doar la trecut, cu nostalgie. Dar nu e deloc aşa! Puţini ştiu, însă Toyota Land Cruiser din seria 70 se produce şi azi şi poate fi cumpărat ca automobil absolut nou, cu garanţie şi cu toată satisfacţia unei maşini abia produse de uzină. Doar că aici avem de-a face simultan şi cu satisfacţia unui automobil legendar totodată, care a rezistat în producţie până în zilele noastre!
Toyota Land Cruiser J70 a fost lansată încă în anul 1984 şi venea pe atunci să înlocuiască generaţia J40. Era gândită din start să fie produsă paralel cu generaţia J60, aceasta din urmă având rolul unui offroader mai mare şi mai confortabil, cam cum e generaţia 200 de azi. Land Cruiser J70, însă, a fost conceput mai ales să râmână a fi durabil, super capabil în offroad — un adevărat Land Cruiser dârz. Şi a rămas aşa până azi!
Imagine: Construcţie şi design Toyota Land Cruiser 70, în versiune cu 3 uşi şi ampatament scurt, aşa cum a fost lansată în 1984

Probabil mulţi s-au gândit deja că o fi vorba de nişte ţări mai înapoiate ale planetei, unde acest model s-ar putea să se producă local. Dar nu e deloc aşa. Adevărul e că planeta noastră încă are mult mai multe locuri cu condiţii dificile de înaintat, decât autostrăzi perfecte. Adevărul e că durabilitatea aia necondiţionată încă e absolut necesară pentru muncă şi pentru supravieţuire, în mult mai multe locuri decât ne-am fi imaginat. Noi, aici, în Europa, trăim într-un soi de balon de săpun al civilizaţiei, şi ni se poate crea impresia că un asemenea offroader e prea arhaic şi că nimeni n-ar avea nevoie de el. Are! Mai mult decât am crede! În lume e o nevoie constantă de offroadere dure, construite practic, la care să nu-ţi fie frică de o eventuală zgârâietură la bara de protecţie lucioasă, la care să poţi deschise capota în mijlocul deşertului, să strângi cu şurubelniţa şi să mergi mai departe!
Toyota Land Cruiser 70, în versiunea sa prezentă

Anume aşa e Toyota Land Cruiser şi dacă îţi vom spune că ea se asamblează şi azi în Japonia, probabil vei spune că e admirabil şi firesc. Dacă îţi vom mai spune că ea se mai asamblează şi în Venezuela, acoperind toată piaţa Americii de Sud şi Centrale de acolo, vei spune că poate asta e şi mai logic. Dar ce vei spune când vei afla că această Toyota Land Cruiser se mai asamblează şi în Europa? Da, în Europa, ba chiar în Uniunea Europeană!
E vorba de Portugalia. Acolo mai există o uzină, care asamblează aceste offroader-e legendare, aproape toate mergând spre Africa, începând de la Maroc până în Africa de Sud. Nici o maşină, însă, nu poate ajunge în mod oficial în Uniunea Europeană, pentru că, vezi doamne, motoarele nu se conformează normelor de poluare. Şi asta în timp ce unul din motoarele lui Land Cruiser 70, cu numele de cod 1VD-FTE, e omologat sub capota lui Land Cruiser 200 pentru UE.
Una din cele mai mari pieţe pentru Land Cruiser 70, însă, e Australia. Acolo ajung în mare parte modele fabricate în Japonia şi în multe zone îndepărtate ale Australiei acesta e modelul implicit de automobil, la care te poţi gândi. E unica opţiune raţională, practic. E accesibil şi totodată e unul din puţinele care pot rezista aceste condiţii! Numai în Australia se vând anual circa 8,000 de asemenea Land Cruiser-e! Ți-ar fi interesant să vezi cu ce motoare e echipat acest model, ce oferă el azi, nu-i aşa?
Ei bine, maşina asta e aproape identică în construcţie cu forma sa de lansare din 1984. Esenţialul a rămas acelaşi, neschimbat de 37 de ani încoace! Aceeaşi construcţie pe cadru dur, aceeaşi platformă, aceleaşi punţi! Ba chiar şi lucrurile care s-au mai modificat un pic de-a lungul anilor, prin tot soiul de facelift-uri, au rămas fixate în aceleaşi buloane şi au fost menite doar să împrospăteze un pic aspectul.
Totuşi, în 2016 a fost realizată o împrospătare amplă a ingineriei, pentru a îmbunătăţi esenţial construcţia, fără a ştirbi nimic din durabilitate şi practicism. Practic, după peste 30 de ani, Toyota a făcut două lucruri majore — a rezolvat orice urme de mici probleme care au mai fost observate în timp, pe de o parte, iar pe de altă parte a făcut modelul ăsta legendar capabil să obţină calificative de siguranţă moderne, cel puţin pe pieţele unde asta e obligatoriu, precum Australia. În rezultat, a ieşit o maşină clasică nemuritoare, care mai e şi sigură pe deasupra.
Toyota Land Cruiser 70 nu are în mod intenţionat nimic din toate tehnologiile moderne fiţoase. Nu are faruri cu LED-uri, nu are senzori de parcare sau cameră video de marşarier, nu vine cu amortizoare adaptive sau regimuri de condus, barele de protecţie sunt făcute să reziste la impacturi minore fără prea mari daune, fiind şi uşor de înlocuit. Nu vom găsi aici nici jante de 20 de ţoli cu spiţe lucioase şi anvelope care pot fi tăiate în offroad. Sunt jante mici, cu profil imens al anvelopelor, pregătite pentru pietre şi teren dur.
Interiorul e la fel de neschimbat, în 2016 fiind modificate doar scaunele, pentru a fi mai comode, şi fiind adăugat un sistem multimedia mai modern. Toate zonele sunt făcute să reziste la uzură, murdărie şi praf, iar asta contează cel mai mult în maşina asta.
E interesant că această Toyota are acum şi două airbag-uri, iar în unele ţări se pot livra versiuni cu până la 5 airbag-uri, în funcţie de versiune. Maşina dispune de ABS şi de sistem de control al tracţiunii, care se dezactivează automat atunci când e cuplat demultiplicatorul.

Cum stă Toyota asta la partea mecanică? Sub capotă e amplasat un motor V8 turbodiesel, perfecţionat de mai multe ori în ultimele decenii. E vorba de un propulsor de 4.5 litri V8, care a primit în 2016 chiar şi un filtru de particule DPF pentru a fi mai ecologic. Apropo, ciclul de curăţare a acestuia poate fi pornit şi manual, nu doar automat!
Motorul e făcut să reziste celor mai grele condiţii şi livrează 205 CP şi 430 Nm în ultima sa iteraţie. Şi pentru că Land Cruiser 70 e un model clasic, făcut pentru condiţii dure, propulsorul e cuplat la o cutie de viteze manuală, cu 5 trepte. Motorul are un consum mixt real de 10.7 litri la sută, dar dispune şi de un rezervor de 130 litri, iar opţional rezervorul poate fi chiar de 180 litri!
Apropo, în unele ţări unde există probleme cu motorina, Land Cruiser 70 se mai livrează cu un motor cu 6 cilindri, pe benzină.

Suspensia e la fel de clasică şi durabilă. Punţi rigide în faţă şi-n spate, cu diferenţiale mecanice. În spate puntea e fixată cu foi de arcuri, în faţă cu amortizoare şi arcuri. Diferenţialul spate e blocabil mecanic, la fel ca şi cel dintre axe, comenzile fiind în maşină. Diferenţialul dintre roţile faţă poate fi blocat manual prin învârtirea centrului uneia din roţile faţă, printr-o metodă de şcoală veche.
Dar, ceea ce contează e că în final poţi avea toate 3 diferenţiale blocate mecanic şi te poţi aventura în offroad din cel mai dificil. Pentru asta, modelul are şi admisia ridicată, dar şi o gardă la sol de 230 mm.

În Australia, ca şi în majoritatea ţărilor unde acest Land Cruiser 70 se mai vine, el e disponibil atât ca offroader cu caroserie wagon obişnuită, cât şi ca pick-up cu cabină simplă sau dublă.
Cât costă? Ei bine, am zis că e mai accesibil decât un Land Cruiser din generaţii moderne, dar nici nu e chiar ieftin de tot. Până la urmă, are avantajul de a fi cam cel mai indestructibil de pe piaţă. În Australia, spre exemplu, porneşte cam de pe la echivalentul a 46,500 euro.
În Africa de Sud, apropo, e vândută o variaţie a acestui model, numită Land Cruiser 76, al cărei preţ e aproape identic, situat la aproximativ 44,300 euro. Station Wagon-ul normal de aici are acelaşi motor diesel V8 sub capotă, de 4.5 litri, dar versiunea Wagon cu două uşi e propulsată standard de un motor diesel cu 6 cilindri în linie, de 4.2 litri. În fine, versiunea pick-up e mai ieftină şi e disponibilă şi cu un motor V6 pe benzină de 4.0 litri.
Şi uite aşa, într-o realitate paralelă a lumii noastre, acest model legendar Toyota continuă să se producă şi să fie la mare căutare într-o mulţime de ţări ale acestei lumi. De fapt, ca număr de ţări şi suprafaţă a globului, unde acest Land Cruiser 70 încă se mai vinde, el poate fi numit în continuare un model global despre care majoritatea celor din Europa şi SUA nici nu-şi imaginează că mai există! E paradoxul lumii moderne. Al unei lumi care, aplicând de multe ori standarde ecologice prea birocratice, a scos din ecuaţie asemenea modele, de care ar fi cu siguranţă nevoie în multe scopuri practice!
0
829
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!